Макар началото на тази тенденция да е заради Covid кризата, сега тя е движена от различни фактори, показва анализ на „Ройтерс“
Снимка: Economy.bg
Купувачите по света ще плащат дори повече за хранителни стоки тази година, отколкото през 2022 г., според търговци на дребно, фирми за потребителски стоки и инвеститори, освен ако разходите за суровини не намалеят или преминаването към по-евтини продукти с търговски марки се ускори, пише „Ройтерс“.
Търговците на дребно и производителите на потребителски стоки са заседнали в трудни преговори за цените вече повече от година, като търканията започнаха през 2021 г. заради проблемите във веригата за доставки, свързани с Covid. Оттогава това прерасна в пререкания заради високата цена на суровините и енергията след инвазията на Русия в Украйна, като покачващите се цени на основните хранителни продукти от хляба до млякото и месото изострят кризата с разходите за живот в Европа.
Британците са платили рекордните 16,7% повече за храна през четирите седмици до 22 януари в сравнение със същия период на миналата година, според изследователската компания Kantar. Индексът на храните в САЩ, включително ястията, консумирани у дома и в кафенета и ресторанти, се е увеличил с 10,4% за годината, приключила през декември.
Марк Шнайдер, главен изпълнителен директор на най-голямата хранителна група в света Nestle, миналата седмица каза пред германски вестник, че ще трябва да повиши още повече цените на своите хранителни продукти тази година, за да компенсира по-високите производствени разходи, които все още не е прехвърлил напълно на потребителите.
„Инвеститорите ще плащат допълнително за компании, които проявяват ценова мощ в портфолиото си, без да оказват неблагоприятно въздействие върху обемите и пазарния дял“, каза Джак Мартин, фонд мениджър в Oberon Investments.
Маржовете на големите компании за пакетирани стоки са притиснати от по-високите разходи за суровини в продължение на повече от година, тъй като цените на съставки като пшеница и слънчогледово олио скочиха рязко след началото на войната в Украйна миналия февруари.
Производителите на потребителски стоки ще продължат да повишават цените, докато възстановят своята рентабилност, каза анализаторът на Bernstein Бруно Монтейн. „Единственото нещо, което може да спре това е... потребителите да започнат да търгуват с продукти с частни марки с по-бързи темпове... (и) ако стоките продължат да падат, тогава може да няма нужда от повече увеличения на цените.“
През декември главният изпълнителен директор на Walmart, най-големият търговец на дребно в света, предупреди, че някои „доставчици на опаковани стоки все още ни насочват към по-голяма инфлация през следващата година в допълнение към средните двуцифрени стойности тази година... Сухите хранителни стоки и консумативите имат двуцифрена до средно двуцифрена инфлация, която ни се струва упорита“, каза Дъг МакМилън, добавяйки, че доставчиците са насърчавани да се фокусират върху „по-дългосрочния план с нас“.
Европейските търговци на дребно също отстъпват. „С големите доставчици ние настояваме за дългосрочни договори, които не трябва да бъдат предоговаряни“, каза белгийският дискаунт търговец на дребно Colruyt пред „Ройтерс“.
Най-голямата британска група супермаркети Tesco и Kraft Heinz миналата година не можаха да се договорят за цените на някои марки, което доведе до изчезването на няколко продукта от рафтовете. Този месец майонезата Hellmann's на Unilever беше спряна от магазините в Южна Африка поради инфлация на разходите. Изпълнителният директор на Tesco Кен Мърфи каза миналия месец, че се надява инфлацията да достигне връх до средата на 2023 г. и след това да започне да намалява.
Анализаторът на Barclays Уорън Акерман каза, че въпреки че цените на хранителните стоки са паднали средно с 20% спрямо върховете през март, ще отнеме време това да се отрази в разходите на компаниите.