Сава Чорбаджиев, Управител на Бадер България, за разширяването на производството в Русе, трудно ли се намират таланти и бъдещето на бизнеса
Сава Чорбаджиев е Управител на Бадер България от самото създаване на компанията през 2019 г. Преди това той има управленски опит в Булгартабак, KPMG България и Холсим България. Завършил е финанси и кредит в УНСС София. (Снимка: Бадер България)
Наскоро Бадер България съобщи, че разширява производството си в Русе. Economy.bg се свърза с г-н Сава Чорбаджиев, за да разкаже повече за това какво наложи разширяването, какъв е пазарът на труда в региона и как очаква да се развие бизнесът в следващата година.
Какво наложи разширяването в нова сграда?
Разширяването е предизвикано от органичния растеж на Бадер България, натрупания опит и изграденото доверие у клиентите ни за последните 5 години. От друга страна, със стартирането на процеси по кроене на кожа в Русе се редуцира въглеродният отпечатък на крайния продукт чрез намаляване разходите за транспорт на разкроена кожа между Полша и България. Не на последно място е и войната в Украйна, тъй като клиентите търсят допълнителен производствен капацитет на по-сигурно място.
Каква беше инвестицията?
Инвестицията е в размер на над 10 милиона лева.
Какви са плановете Ви за растеж?
Следващата ни цел е да утилизираме така изградения капацитет от машинен парк и сграден фонд с добре обучени оператори и специалисти, за да посрещнем нарасналото търсене на нашата продукция.
Възнамерявате ли да се разширявате извън Русенския регион?
Към този момент нямаме такива планове.
Лесно ли намирате необходимите кадри за новите работни места?
В условията на много ниска безработица в града, застаряване на населението, миграцията на хора от региона и не на последно място, слабата заинтересованост на младите хора към физическа работа, ние, както всички предприятия в региона и страната, изпитваме недостиг на работна сила. Но вярвам, че се справяме сравнително добре – от 0 служители през 2019 година за малко над 4 години достигнахме до 450 души персонал към настоящия момент.
Как се справяте с този проблем?
В Бадер България имаме специализиран Учебен център, в който обучаваме всички новоназначени оператори шевно производство. Квалифицираните ни треньори могат да обучат дори и хора, които никога не са сядали на шевна машина и имаме десетки примери за това. Въпреки спецификата на нашето производство всеки, който има желание, би могъл да бъде обучен от нас и да стане напълно квалифициран оператор.
Освен това е честа практика да предлагаме на служителите си от производството и мениджмънта постоянни обучения, тренинги и квалификационни курсове. Не е случайност, че имаме доста примери и за кариерно развитие в компанията – мениджъри, които са започнали в Бадер България като част от производството ни.
В лицето на затягаща се парична политика в световен мащаб как очаквате да изглежда бизнесът в следващата година?
Относно затягащата се парична политика и по-специално увеличаващите се лихви не мисля, че те ще повлияят чак толкова осезаемо на пазара на автомобили, от чието състояние ние пряко зависим. Имайки предвид, че работим за премиум марки като Audi, BMW и Mercedes и също, че едва наскоро индустрията излезе от кризата с чиповете, смятам, че търсенето на автомобили, оборудвани с наши салони, е сравнително устойчиво. Това ми дава увереност, че следващата бизнес година ще е добра за нас.
Разбира се, в светлината на международните събития от последно време, не бих посмял да дам прогноза или оценка за бизнес климата като цяло.