събота, 21 май 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3834 прочитания

    Според колекторските компании междуфирмената задлъжнялост е нараснала с 20%

    Те очакват фалитите на фирмите в България да нараснат с 40% до края на тази година
    15 ноември 2011, 16:10 a+ a- a

    Междуфирмената задлъжнялост в България е нараснала с 20% спрямо миналата година, показват данните на Асоциацията на коректорските фирми в България.  Данните бяха изнесени от Ивайло Тосков, мениджър на отдел „Щети и събиране” в Coface – една от фирмите съучредителки на организацията. Той не пожела да уточни сумата, на която възлизат тези задължения.  Според данните на Българската стопанска камара (БСК) обаче тя вече е достигнала 100 млрд. лв., от които повече от 40 млрд. лв. е с просрочие над 30 дни. Тосков също подчерта, че не само задлъжнялостта между компаниите е нараснала,  но и срокът на забавяне на плащанията. В момента той  е средно  около 105 дни, докато през миналата година е бил 78 дни.  „Строителството е секторът, където междуфирмените плащания се бавят най-много, средно с около 150 дни, допълни Тосков. В промишлеността срокът е около 109 дни, в услугите – 97, а в търговията те -  68. През миналата година в повечето сектори сроковете са били почти двойно по-къси.
     
    Фалити
    Заедно с междуфирмената задлъжнялост растат и фалитите на български компании, показват данните на Асоциацията на колекторските фирми у нас. Според очакванията на организацията тази година повишението на броя на фалиралите компании ще е с около 40% спрямо миналата година и прогресивно ще расте.  През 2010 година са фалирали с 22% повече компания в сравнение с 2009-а, показват данните.  
    Ивайло Тасков разказва за фалитите на фирмите в България
     
    Задължения на физически лица
    Най-големи са задълженията на физическите лица към кабелните оператори, показва статистика, събрана от Асоциацията на коректорските фирми в България. Около 65% от задълженията на българите са за кабелна телевизия, 60% - за парно, 55% - за вода. 50% са непокритите плащания по кешови кредити. Според статистиката  хората в България най-редовно си погасяват вноските по ипотечните кредити. Едва 10% са задълженията по това перо. „Народопсихологията на българите е такава, че домът е свещен  и това е една от причините, поради която те винаги се стремят да си изплащат редовно ипотеката”, казва председателят на асоциацията Райна Миткова- Тодорова. „Сред причините, поради които много от хората не си плащат кредитите са подценяването на последиците  и нежеланието да си върнат задълженията - в 35% от случаите. За 24% от хората  причината е невъзможност поради загуба на работа и здравословни причини.  15% длъжниците твърдят, че бавят плащанията си заради забавено от работодателите възнаграждение”,  допълва тя.
    Според агенцията профилът на българският длъжник е мъж на възраст между 41 и 50 години, семеен, служител или работник, жител на Северозападна България или Русе.
     
    Печеливш бизнес в кризата
    Въпреки трудностите, които изпитват  хората и фирмите при обслужване на кредитите си и множеството невърнати задължения, колекторските фирми продължават да печелят дори в кризата. Това показват годишните им финансови отчети. „Оборотите ни се покачват в кризата и имаме много работа, но печалбата ни е два пъти по-малка в сравнение с 2007 година, например”, казва Тодорова. Това е така, защото събораемостта по време на криза е много по-трудна и разходите на колекторските компании се увеличават многократно, допълва председателят на асоцицаията.

    Най-големите клиенти на колекторските фирми са мобилните оператори, банките, интернет доставчиците, ютилити компаниите. 22% от фирмите  в България официално използват външни доставчици на услуги по събирането на просрочени задължения, показва от данните на асоциацията. 

    Комисионите
    Райна Миткова-Тодорова обясни принципа на формиране на комисионите на колекторските фирми
    „Процентът на комисионата на колекторската фирма  варира от 0.5 до 5%”, каза Тодорова. Тя уточни, че възнаграждението им зависи както от това колко са старите задълженията, които клиентът им възлага да съберат, така и от средния размер на общата задлъжнялост, която трябва да събере клиентът им. Според асоцицацията търсенето на дължимите суми започва да се изпълнява на третия ден от просрочването и в 85% от случаите е с напомняне чрез SMS. Следват обаждания по телефона или посещения в дома. Последната фаза е съд. В никакъв случай обаче членовете на асоциацацията не допускат насилие или потъпкване на достойнството на длъжника. Според данните на асоциацията в България работят 65 колекторски фирми, като не всички са членове на организацията.
     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 22 часа
    Проучване: Първи признаци на консолидация на ритейл парковете у нас
    Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, отчитат от Cushman & Wakefield Forton
    преди 1 ден
    ЕК признава COVID-19 за професионално заболяване
    Вижте работници от кои сектори ще получават обезщетения
    преди 1 ден
    262 нови случая на Covid-19 у нас
    Общият брой потвърдени случаи на новия коронавирус у нас от началото на пандемията е 1 162 986
    преди 2 дни
    DHL Freight отваря нова логистична база в София
    Ще бъдат открити 100 нови работи места
    преди 2 дни
    Основаната от българин Leanplum е придобита от CleverTap
    Офисът в София става вторият най-голям развоен център в новата компания, броят на служителите в България ще се увеличи с 20% до края на годината.