Снимка: BYD
Китайските електрически автомобили са нараснали до почти 10% от продажбите на нови автомобили в Норвегия само за 5 години, показват данни на федерацията по пътищата на страната (OFV).
Богатата Норвегия е далеч пред повечето страни в преминаването към електрически превозни средства и за разлика от Европейския съюз и Съединените щати не е наложила мита за внос на китайски електромобили, пише „Ройтерс“.
Брюксел и Вашингтон твърдят, че китайските електромобили се възползват от несправедливи субсидии, което Пекин отрича, а западните автомобилни производители предупредиха, че могат да бъдат силно засегнати от евтиния китайски внос, въпреки че има съмнения дали купувачите биха възприели непознати марки.
В Норвегия общият пазарен дял на китайски производители като MG, част от SAIC Motor, BYD и XPeng се е увеличил до 8,8% миналата година, спрямо 5,1% през 2023 г. и 4,1% през 2021 г., според изчисления на „Ройтерс“, базирани на данни от OFV за 20-те най-продадени марки автомобили.
Първият китайски електрически автомобил (EV), който пристигна в Норвегия, от MG, беше доставен само преди 5 години, през януари 2020 г.
„Норвежкият автомобилен пазар вероятно е един от най-трудните в света“, каза Кристина Бу, ръководител на норвежката асоциация за електромобили. „Има жестока конкуренция.“
От ноември 2024 г. ЕС увеличи вносните мита за китайските електромобили до 45,3%.
„Ние се отнасяме еднакво към всички страни“, каза заместник-министърът на транспорта на Норвегия Сесили Книбе Кроглунд. Скандинавската страна не е част от ЕС.
Ходът на ЕС последва решението на САЩ да увеличат митата за внос на китайски електромобили до 100% от стойността им през 2024 г. от 25% преди това.
Китай стана най-големият износител на автомобили в света през 2023 г., като продаде около 1,2 милиона електромобила по целия свят.