Снимка: Economy.bg
Акциите на британската Marks & Spencer и други търговци на дребно паднаха в четвъртък (9 януари), а 2 млрд. паунда ($2,45 млрд.) бяха изтрити от сектора, тъй като загрижеността за спадащото потребителско доверие и икономическата слабост засенчиха добрата коледна търговия, пише „Ройтерс“.
Търговците на дребно, които вече са изправени пред слаби потребителски настроения, се подготвят за по-високи разходи от април, когато данъците на работодателите и минималната заплата се очаква да се повишат.
Икономическите перспективи на Великобритания бяха замъглени от скока в разходите за държавни заеми през последните дни, което увеличава натиска върху държавните финанси и предизвика предупреждения на анализаторите, че може да са необходими допълнителни увеличения на данъците.
С прогнозата за нарастване на инфлацията, търговците на дребно очакват трудна година.
„Има това предпазливо доверие на клиентите“, каза главният изпълнителен директор на M&S Стюарт Мачин пред репортери, след като обяви, че групата е постигнала най-високите продажби на храни през доходоносния коледен период в Обединеното кралство.
M&S отчете над очакванията ръст от 8,9% при продажбите на храни и 1,9% при продажбите на дрехи, стоки за дома и красотата, но акциите на търговеца на дребно паднаха с 6,5%. Tesco, най-голямата група супермаркети в страната, отчете 4,1% ръст на продажбите, докато акциите ѝ се търгуват надолу с 1,3%.
Докато тези двама търговци на дребно бяха подпомогнати от процъфтяващите продажби на хранителни стоки, други категории бях затруднени.
Растежът на специалиста по храните в движение Greggs се забави през последните месеци на 2024 г., а дискаунтърът B&M отчете спад в основните продажби от 2,8%, което доведе до спад на акциите съответно с 10% и 12%.
Next, най-големият търговец на дрехи на дребно в Обединеното кралство по пазарна капитализация, предупреди, че ръстът на продажбите ще се забави през 2025/26 година, тъй като въздействието на повишаването на данъците от правителството започва да удря нивата на заетостта и да повишава цените.
Кен Мърфи, шефът на Tesco, беше по-оптимистичен. Въпреки че потребителите, които „наистина са празнували Коледа“, биха били по-фокусирани върху стойността през януари, това винаги е било така в началото на годината, каза той.
Мърфи каза, че след пандемията, кризата във веригата на доставки и високите нива на инфлация на стоките и енергията, Tesco, която прогнозира 250 млн. паунда допълнителни разходи от повишаването на данъците за работодателите, е свикнала да се справя с нарастващите разходи.