Китайските фабрики доминират глобалното производство в мащаб, невиждан в никоя страна след САЩ в периода след Втората световна война
Снимка: Economy.bg
Китай съобщи, че търговският ѝ излишък е достигнал почти $1 трилион миналата година, тъй като износът на страната е залял света, а нейните предприятия и домакинства харчат предпазливо за внос, отбелязва The New York Times.
Когато се коригира спрямо инфлацията, търговският излишък на Китай миналата година далеч надхвърля всички останали в света през миналия век, дори тези на експортни центрове като Германия, Япония и САЩ. Китайските фабрики доминират глобалното производство в мащаб, невиждан в никоя страна след САЩ в периода след Втората световна война.
Производството на стоки от китайски фабрики предизвика критики от все по-дълъг списък от търговски партньори на Китай. Индустриализираните и развиващите се страни са въвели мита, опитвайки се да забавят вълната. В много случаи Китай отвръща със същото, доближавайки света до търговска война, която може допълнително да дестабилизира глобалната икономика, отбелязва изданието.
Главната митническа администрация на Китай заяви, че страната е изнесла стоки и услуги на стойност $3,58 трилиона през 2024 г., а е внесла стоки за $2,59 трилиона. Излишъкът от $990 млрд. счупи предишния рекорд на Китай, който беше $838 млрд. през 2022 г.
Силният износ през декември тласна Китай към нов рекорден излишък за един месец в размер на $104,8 млрд.
Въпреки че Китай отчита дефицит на петрол и други природни ресурси, неговият търговски излишък в промишлени стоки представлява 10% от китайската икономика. За сравнение, зависимостта на САЩ от търговските излишъци в промишлени стоки достига своя връх от 6% от американското производство в началото на Първата световна война, когато повечето фабрики в Европа са прекратили производство и прехвърлят дейността си към военновременно производство.
Много страни търсят търговски излишъци в промишлени стоки, защото фабриките създават работни места и са важни за националната сигурност. Търговският излишък е сумата, с която износът надвишава вноса.
Износът на Китай на всичко – от автомобили до слънчеви панели, е икономическо благоденствие за страната. Износът създава милиони работни места не само за работниците във фабриките, чиито заплати, коригирани спрямо инфлацията, са се удвоили през последното десетилетие, но и за инженери, дизайнери и изследователи с високи доходи.
В същото време вносът на фабрични стоки в Китай се забави рязко. Страната преследва национална самостоятелност през последните две десетилетия, най-вече чрез своята политика „Произведено в Китай 2025“, за която Пекин обеща $300 млрд. за насърчаване на напреднало производство.
Китай се превърна от вносител на автомобили в най-големия износител на автомобили в света, изпреварвайки Япония, Южна Корея, Мексико и Германия. Китайско държавно предприятие започна да произвежда търговски самолети в опит да замени самолетите Airbus и Boeing някой ден. Китайските компании произвеждат почти всички слънчеви панели в света.