четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    16436 прочитания

    От какво печелят нискотарифните авиопревозвачи?

    И до кои нови дестинации ще лети Wizz Air, вижте интервю с Йозеф Варади - главен изпълнителен директор на авиокомпанията
    22 януари 2018, 10:47 a+ a- a

    Още фалити на авиокомпании и нова вълна на консолидация в сектора в Европа. Това прогнозира пред Economy.bg главният изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания Wizz Air Йозеф Варади. Той представи и плановете на авиопревозвача за България за 2018.

    До кои нови дестинации ще лети авиокомпанията от България тази година, от какво печелят нискотарифните авиопревозвачи и колко най-рано е добре да си резервираме билет - вижте какво сподели Йозеф Варади пред Economy.bg.

    Г-н Варади, наскоро обявихте планове да утроите броя на самолетите и този на служителите си. Как тези планове ще се отразят на бизнеса ви в България?
    България е един от нашите много важни пазари. През 2017 сме превозили 2.5 млн. пътници от и до България, което е ръст от 47% в сравнение с година по-рано. За 2018 очакваме да преминем прага от 3 млн. пътници.
    Летим от три летища в България – София, Варна и Бургас. От 2017 вече имаме две бази – в София, където имаме 7 самолета, и във Варна –1 самолет. Ние сме най-голямата авиокомпания в страната. Очакваме да продължим да увеличаваме пазарния си дял в България. Тази година ще открием 5 нови маршрута и така общият им брой ще достигне 44. Новите маршрути от София са 4 – Ница, Лисабон, Малага и Атина, а от Варна – Виена. По-късно през годината може да обявим още нови маршрути.

    Ще увеличите ли екипа си в България?
    Очаквам, че до края на годината ще разполагаме с още 1 самолет в България и по този начин ще можем да създадем нови 35-40 работни места за пилоти и кабинен екипаж в София. Във Варна също очакваме да увеличим броя на самолетите си през следващите пет години. Надяваме се всяка година да добавяме по 1 самолет в страната.

    Планирате ли полети от и до летище Пловдив?
    Рано или късно ще летим и от Пловдив. Водим разговори с летището. Знаете – Пловдив е много близо до София, а ние покриваме по-голямата част от българския пазар през София. Чрез летищата във Варна и Бургас обслужваме и провинцията. Рано или късно ще летим и от Пловдив, но към момента това не е потвърдено. Разговорите с летището продължават.

    Обмисляте ли също по-голяма активност при вътрешните полети в България?
    Вече имаме полети София-Варна. Ще направим оценка на тази линия. Заради инфраструктурата в България вътрешните полети са предизвикателство. От летищата във Варна и Бургас вече предлагаме връзки с Европа. Така че определено не търсим възможност за трансферни полети от Европа през София към морските летища. Но имаме желание да обслужваме вътрешния пазар чрез полети „от точка до точка“, т.е. хората, които летят между София и Варна.

    Полети от София извън Европа, вкл. до Истанбул, влизат ли в плановете ви?
    От България ние летим до Израел и Дубай. Истанбул е твърде близо до София, но ако има пазарни възможности, определено ще ги обмислим.

    Кои са топ пазарите ви в ЦИЕ?
    Имаме четири основни пазара, което до голяма степен кореспондира с броя на населението на съответните страни. Това са Полша, Румъния, Унгария и България. Това са нашите топ пазари в ЦИЕ.

    Значи България е на четвърто място?
    Да, на четвърто място, но това до голяма степен зависи от броя на населението.

    Ryanair има амбиции да стане най-големият авиопревозвач в ЦИЕ тази година. Доколко реалистични са тези планове?
    В момента Wizz Air е най-големият нискотарифен авиопревозвач в ЦИЕ. И ние се разрастваме сериозно. Тази година очакваме да постигнем над 20% ръст, ще добавим 20 нови самолета. Започнахме годината с 88 самолета и ще я приключим със 108. Това ще ни позволи да увеличим броя на пътниците от 28 млн. през 2017 до 35 млн. през 2018.
    Разбира се, има и други авиокомпании, които могат да са успешни в региона. Но ние оставаме много фокусирани върху развитието в ЦИЕ. И определено целта ни е да останем лидер на пазара.

    Наскоро коментирахте, че очаквате още фалити на авиокомпании. Каква е причината за това?
    Причината е слабото финансово представяне на някои авиокомпании, особено тези в ЦИЕ. Повечето национални авиопревозвачи имат финансови затруднения. Проблеми имат Bulgaria Air, Tarom, Adria Airways, Croatia Airlines. Почти във всяка страна от ЦИЕ националните авиопревозвачи издъхват. И това се случва в едни добри за индустрията времена. Цените на горивата са относително ниски, лихвените проценти са рекордно ниски, а икономиките растат почти навсякъде. Ако тези авиокомпании не могат да се справят при тези добри условия, то на тях определено ще им е трудно да оцелеят, когато условията се променят.

    Прогнозирахте, че консолидацията в сектора в Европа ще продължи. Как виждате пазара след 5 години?
    Смятам, че ще станем свидетели на консолидация. Вече видяхме фалита на три авиокомпании през 2017 – Monarch Airlines, Air Berlin и Niki. А годината беше добра за авиацията в Европа. Затова смятам, че ще има още фалити на авиокомпании през следващите пет години. Вероятно ще видим и консолидация при шест авиокомпании в Европа, които ще обединят сили, за да станат по-силни играчи.

    Кои са тези авиокомпании?
    Сред традиционните авиопревозвачи има три групи в Европа, при които текат процеси на консолидация. Това са групата IAG, част от която е British Airways; Lufthansa Group и Air France-KLM. Това са трите групи в Европа, които имат финансовия капацитет да са част от консолидационния процес на Стария континент. Определено очаквам IAG и Lufthansa да продължат вълната на консолидация.

    Как виждате бъдещето на индустрията? Ще прегърнат ли традиционните авиокомпании нискотарифния модел?
    Мисля, че това вече се случва. Lufthansa прави подобен опит с Eurowings, Air France-KLM – с Transavia, а IAG – с Vueling. Не мисля, че те могат да се конкурират ефективно с нискотарифните авиокомпании.

    Планирате ли да намалите още цените на билетите си?
    Ако успеем да намалим разходите си, определено ще намалим и цените на билетите. Един от ключовите фактори за нас в бъдеще е с какъв тип самолети ще разполагаме. Поръчката на нови Airbus A320neo самолети ще ни позволи да намалим разходите си. От 2019 ще разчитаме и на нови двигатели, които допълнително ще понижат разходите. Това ще ни позволи да продължим да намаляваме цените на билетите.
    Разбира се, цялата индустрия е зависима от цените на горивата, лихвените нива и макроикономически индикатори. Промяната в тези фактори ще се отрази и на цялостната разходна структура на нашия пазар, а това влияе на цените на билетите. Но ако всичко се запази нормално, считаме, че можем да намалим цените на билетите.

    Как нискотарифните авиокомпании като Wizz Air печелят?
    Приходната ни структура доста се различава от тази на традиционните авиокомпании. Едва около 60% от приходите ни са от билетите. Това ни дава възможност да предлагаме много ниски цени. Освен това ние сме много ефективна авиокомпания. Използваме много технологии, летим с нови самолети, служителите ни са доста продуктивни.

    Какъв процент от печалбата на компанията отива за служителите?
    По-малко от 10%.

    Как изглежда типичният Wizz Air пасажер?
    Имаме различен тип пътници. Превозили сме над 28 млн. пътници през 2017. Все пак мога да ги разделя на три основни групи на база целта им на пътуване:
    - расте броят на пътуващите за удоволствие – хора, които отиват на почивка, или посещават даден град;
    - като цяло намалява броят на пътуващите с цел работа и обучение в чужбина или посещения на близки;
    - увеличава се и броят на пътуващите с цел бизнес.

    Имате и бизнес пасажери също. Защо те избират да летят вас?
    Защото ние сме нискотарифна компания, а бизнесът все повече се замисля за съкращаване на разходите.

    Колко по-рано човек трябва да си резервира билет, за да получи наистина добра цена?
    Колкото по-рано резервирате билет, толкова по-евтин ще е той. Смятам, че ако можете да направите резервация месец и половина или два месеца преди полета, тогава ще получите наистина добра цена.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 4 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 8 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 9 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 10 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам