За плановете на компанията вижте какво сподели Константин Шаламанов, председател на съвета на директорите на „Лавена”, пред Economy.bg
Козметичната компания „Лавена”, собственик на бранда „Бочко”, ще разшири производствената си и складова база в Шумен. Инвестицията се предвижда да бъде близо 5 млн. лв. без ДДС. Новоизградените съоръжения ще заемат площ от 5 203 кв. м. Срокът, за който главният изпълнител е поел ангажимент да завърши строителството, е 9 месеца.
Свързахме се с Константин Шаламанов, председател на съвета на директорите на „Лавена”, за да ни разкаже повече за плановете на компанията. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg:
Колко продукта включва портфолиото ви? Изнасяте продукция за 43 държави, къде са най-големите ви пазари?
Към момента портфолиото ни в България включва около 150 продукта. За експорт работим една трета от тях. Най-големите ни пазари са Русия и бившите съветски републики, а така също Далечния Изток.
Колко души са ангажирани в производствената дейност на „Лавена“ АД? С какви лаборатории разполагате и колко души работят в тях?
На площадката ни в Шумен работят 120 души. Разполагаме с химична лаборатория, а така също и лаборатория на отдел „развитие и внедряване“. Технолозите, работещи в лабораторите и производството, са повече от 10 % от личния състав, което смятаме, че е рекорд за индустрията.
Обявихте, че ще вложите близо 5 млн. лв. в разширяване на производствената и складовата база в Шумен. Какво точно предвижда инвестицията?
Сегашният ни склад за суровини, материали и готова продукция беше планиран преди 5 години. Оттогава оборотите на предприятието ни са се увеличили близо 2 пъти, а потенциалът пред новите марки – още повече. Затова трябваше да реагираме по-бързо от планираното преди години. Освен изграждането на нова складова база, която да увеличи значително складовия ни капацитет, инвестицията предвижда и изграждане на производствена база за разполагане на мощностите ни за производство на мокри кърпи. Новата сграда ще е интегрирана със съществуващата и ще доведе до оптимизация на управлението на стоковите и производствени потоци.
Кога се очаква този проект да бъде завършен?
Срокът, за който главния изпълнител е поел ангажимент да завърши строителството, е 9 месеца.
Колко нови работни места очаквате да разкриете през 2019? За какви длъжности ще търсите основно хора?
Срещаме се постоянно с кандидати за работа при нас. Търсим хора в производството, технолози и други специалисти. Смятаме, че хората са най-важният ни ресурс и търсим хора, които не само са професионалисти в дадената специалност, но и изповядват нашите ценности и уважават фирмената ни култура.
Кои от дейностите в компанията очаквате да бъдат автоматизирани през следващите 5 години?
Автоматизацията на производствени процеси и на управлението на складовите активности не е самоцел за компанията ни. Към автоматизация тръгваме след внимателен икономическо-техничен анализ на планираните промени, а така също и с последствията им за човешкия фактор.
Какви са наблюденията Ви върху глобалното търсене на продукти, базирани на билки и етерични масла?
Очакванията ни, че трендът за афинитет на потребителите към продукти, съдържащи билкови екстракти и/или етерични масла, е дългосрочен.
Стартирахте специализиран козметичен бранд за грижа по време на бременност и кърмене. Какво е търсенето на този тип продукти?
Създадохме през 2012 г. серия за специализирана грижа за кожата на жените по време на бременност и веднага след раждане. Съставките са изключително внимателно подбрани, така че да гарантират максимална безопасност за майката и нейното бебе и в същото време да имаме достатъчно доказателства за тяхната ефективност. Серията е тясно специализирана за бременни жени и затова търсенето на тези продукти е в този тесен таргет. Това е изключително предизвикателство за маркетинговия ни екип, тъй като бременните жени са доста малко, особено в България и са потенциални наши потребители за доста кратко време. За да имаме успешен проект в този пазарен сегмент, разчитаме изключително много на територии с повече население, съответно и повече раждаемост и с формирани вече категории продукти за грижа за бременните.
Според Вас на какво е важно потребителите да обръщат внимание при избора си на козметика? Има ли съставки, които се срещат все още често, а по Ваше мнение е добре да се избягват?
Като производител на козметика в Европейския съюз, Лавена се съобразява стриктно с препоръките на Европейската комисия по отношение на допустими и недопустими съставки в козметичните продукти. Регулаторните списъци на ингредиенти за козметичната промишленност се променят ежегодно, породено от нови научни публикации и доказателства за ползата или вредата на някои от тях. Освен да се съобразяваме с тези изисквания, ние непрекъснато подобряваме продуктите си и съобразно очакванията на потребителите.
Кои са най-съществените иновации в този сегмент и как очаквате да се развие през следващите години?
Козметичният сектор се развива, както целият останал пазар на бързооботни стоки – с грижа към околната среда, проучвания на клетъчно ниво, нано технологии, натурални съставки от наблюдавани територии, удобство и безопасност за потребителя.
Разполагате с лицензи за производство на хранителни добавки и медицински изделия. Планирате ли през следващите 2 години да предложите собствена марка продукти в тези сегменти?
Да. Разполагаме с лицензи и произвеждаме такива продукти, но под други марки на други фирми. Нямаме планове за развитие на собствена марка от такива продукти през следващите 2 години.