Над 132 милиона лева оборот за финансовата 2018 година, която приключи на 30 септември, отчете dm България. Това е 19% повече спрямо предходната година. Финансовите си резултати и плановете си за развитие компанията представи по време на среща с медиите в София.
Каква беше 2018 за веригата, какво се промени от стъпването ѝ в България до момента и какво предстои? Попитахме това Андрей Петров, председател на Борда на управителите на dm България, който отговаря за ресорите „Експанзия“ и „Продажби“.
Как dm България се разви за 10 години в България?
Г-н Петров, какво се промени от стъпването на dm в България досега? На 29 януари 2019 предстои да отбележим десет години от влизането ни в страната. Първото, което dm промени в България, е налагането на един изцяло нов бизнес модел. А именно – продажба на дрогерийни стоки и предлагането на едно бързо и удобно пазаруване в нашите магазини. Предлагаме огромно разнообразие от вече над 14 хиляди артикула в България. И разбира се, компетентно обслужване. През всички тези години растяхме с променлива скорост и можем да се похвалим, че към момента вече имаме 74 магазина в страната.
Каква беше 2018 за компанията и в какво инвестирахте през годината? Последната година не беше най-активната ни от гледна точка на експанзия. Отворихме два нови магазина в Пловдив, но пък успяхме да вложим много време и ресурси, за да обновим много от съществуващите си обекти. Инвестицията, направена през изтеклата финансова година е 4.5 милиона лева. Тя е в две основни направления. Едното е експанзията, която включва нови обекти и модернизирането и разширяването на съществуващите. Второто е инвестицията в нашите служители, които преминаха много продуктови и личностни обучения.
А мислили ли сте в посока развитие на онлайн търговия и откриване на онлайн магазини? Онлайн търговията бележи сериозни ръстове, но все още заема прекалено малък дял в този тип търговия. Спецификата на нашите продукти е такава, че човек трябва да отиде да ги пипне, да помирише аромата и да усети текстурата. В този ред на мисли, да, онлайн търговията би била едно полезно допълнение, но не смятаме, че все още е нещо, което би изместило конвенционалната търговия.
Колко души работят в компанията и предстои ли разрастване на екипа?
Колко души работят в компанията към момента и планирате ли разрастване на екипа? Към момента в dm в България работят около 650 души. Плановете ни за разрастване са обвързани до голяма степен с разрастването на филиалната мрежа. Но ние планираме развитие не само там, а във всички отдели на фирмата. Не мога да кажа точно колко нови хора ще привлечем, но със сигурност очакваме добро развитие в следващите години.
От какви хора имате нужда и каква е стратегията ви за привличане и задържане на таланти? Най-много търсим служители във филиалната мрежа, тъй като там разрастването е най-голямо. Миналата година удвоихме капацитета на централния си склад, през който минава много голяма част от асортимента ни. Там също имахме голямо търсене и постоянно търсим нови хора. Задържаме хората като им даваме възможност постоянно да се развиват както кариерно, така и личностно. Постоянните обучение и специалното отношение от мениджмънта също са фактор. За нас човекът е в центъра на всичко.
Как идентифицирате потенциала за успех в един човек? Това е добър въпрос, който няма еднозначен отговор. Винаги има субективен елемент при едно интервю. От друга страна, има хора, които са много добре подготвени за интервюто и може да има елемент на подвеждане. Не мога да кажа някаква рецепта, която работи, но съм радостен, че мен специално шестото чувство рядко ме е подвеждало.
Колко души пазаруват в dm ежедневно и какво е бъдещето на пазара на дрогерийни стоки
Средно по колко души дневно пазаруват в обектите Ви в София? А в останалите градове? Средно в един наш магазин пазаруват над 400 души дневно. Интересното при нас е, че разликата между филиалите в София и в страната е много малка – от порядъка на 15%. Това е поредното доказателство, че ние сме много добре приети не само в София, а и в по-малките градове на страната.
Имате ли данни за размера на покупките? Не мога да цитирам данни, но нивата ни все още са едни от най-ниските в концерна. Въпреки това обаче с всяка следваща година с постоянното увеличение на сегмента и подобрението на качеството на обслужването тези нива растат.
Парите са просто средство Щастието е хармония Успехът е преходен Лидер е хъс, характер и харизма Най-добрата почивка е сред природата Чувствам се добре, когато съм у дома със семейството си Възхищавам се на хора, които са непукисти
Какви са тенденциите на пазара на дрогерийни стоки в България и как според Вас ще се развива? Една от основните тенденции е, че на пазара се търси вече по-висок премиален клас артикули. Това не означава, че сме станали по-скъпи, а че покупателната способност на българите се е повишила. Българката все повече предпочита по-висок клас козметика и отделя малко повече от бюджета си за такава. Друга тенденция е био асортиментът, който при нас през последните години, особено 2018, се развива със страхотни темпове. Ние имаме огромен асортимент от над 900 артикула – био храни и сертифицирана натурална козметика. Там ръстът за последната година е двоен в сравнение с предходната и двойно над средния за компанията.
Какво сте планирали за следващата година? Очаквайте да продължаваме да растем, очаквайте нови филиали, още по-богат и иновативен асортимент и още по-усмихнати и компетентни колеги.
С програмата SAP Next Talent даваме шанс на завършващи студенти с ИТ профил да продължат кариерата си в компанията - Радослав Николов, изпълнителен директор, пред Economy.bg
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg