сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5196 прочитания

    Социалното предприемачество става все по-популярно

    С какво се различава от обикновения бизнес и кои са най-големите предизвикателства, когато се бориш със социалното неравноправие, споделя изпълнителният директор на Reach for Change
    21 ноември 2018, 09:59 a+ a- a

    Reach for Change е международна фондация, чиято мисия е да използва силата на социалните иновации, за да подобрява живота на децата по цял свят. Организацията е създадена през 2010 г. в Швеция от шведски социален предприемач и активист в сферата на правата на децата и шведската инвестиционна компания Kinnevik. Днес Reach for Change оперира в 17 държави на 3 континента. Екипът ѝ се състои от над 60 души, а програмите ѝ са разработени съвместно с бизнес и институционални партньори на местно и национално ниво и са съфинансирани от тях. 

    Свързахме се със София Брейтхолц, изпълнителен директор на Reach for Change, по повод предстоящата конференция „Партньорство за промяна“, за да ни разкаже повече за социалното предприемачество и неговото развитие в България. Ето какво сподели тя пред Economy.bg:

    Подкрепяте около 600 социални предприемачи по цял свят. Какво по-конкретно правите за тези хора?
    Откриваме социалните предприемачи, които са намерили решения на най-належащите проблеми на децата и младежите. Тези предприемачи обичайно са съвсем в началото на своя път и ние им помагаме да се развият. Съчетавайки най-доброто от бизнеса и социалния сектор, нашите програми за развитие ги насърчават да поставят в мащаб своята иновация и да я разраснат. Ставайки част от програмите ни, те получават различни видове подкрепа, която им помага да станат по-видими и да им се гласува по-голямо доверие. Тя включва: обучение, менторство и консултации от водещи бизнеси и експерти; ноу-хау и конкретни средства за измерване ефекта от дейността им; контакти с потенциални партньори, спонсори и медии. Не на последно място те получават достъп до нашата общност от социални предприемачи, което им позволява заедно да учат едни от други и да си партнират. 

    Как избирате кои хора и проекти да подкрепите?
    Провеждаме национални конкурси с няколко етапа на селекция, чрез които откриваме най-обещаващите социални предприемачи на местно ниво. Водещите ни критерии за избор са кандидатите да бъдат смели, умни и отдадени социални предприемачи с иновативно решение на належащ проблем, пред който децата са изправени, които имат готовност да развият идеята си в устойчив бизнес модел. За да сме сигурни, че правим верни избори спрямо тези критерии, въвличаме в процеса на селекция водещи експерти от социалния и бизнес сектора. 

    А кога и как решихте да започнете дейността си в България?
    Започнахме дейността си в България през 2014 г. По това време вече имахме установено успешно партньорство с Modern Times Group – собственик на  Nova Broadcasting Group, които ни подкрепиха от самото начало. Освен това вече бяхме разбрали, че подходът ни е доказано полезен и можем да го пренесем и развием в този регион. А пък NOVA беше логичен и надежден партньор от първия ден.   

    Можете ли да ни разкажете малко повече за проектите, които сте подкрепили в България до този момент, кой е любимият ви?
    През изминалите 5 години сме подкрепили повече от 100 социални предприемачи чрез различните ни програми. Имам удоволствието да следя от по-близо работата на социалните предприемачи, на които помагаме чрез основната ни програма. Те предлагат решения на широк спектър от социални проблеми – от трудностите, пред които се изправят децата и младежите със специални потребности или от маргинализираните групи (Оле Мале, Живот със синдром на Даун, ParaKids, Социалната чайна, Сингъл степ) до проблеми, засягащи пряко здравето и достъпа до качествено образование на всички деца в страната (Loveguide, Живот на килограм, Маргаритка, Географ БГ). Невъзможно е да се избере един любим проект сред това огромно многообразие. 

    Какви нови проекти се надявате да видите и подкрепите в България?
    Ще съм много щастлива да видя повече социални предприемачи, които имат силата да инициират социални движения, предизвикващи реална промяна. За мен важна е не толкова конкретната тема, по която избират да работят, а страстта и отдадеността им да търсят устойчиви модели на промяна. 

    Пред какви предизвикателства се изправя един социален предприемач най-често?
    Всеки предприемач трябва да е много издръжлив и да има търпение да тества нови модели отново и отново, за да открие кое работи най-добре. Една от трудностите пред тези хора понякога се оказва това, че те влагат толкова ентусиазъм в нещата, които правят, че прегарят или пък искат да се справят с всичко наведнъж. Именно поради това е важно да имат ментори и подкрепа като тази, която Reach for Change оказва, за да останат на верния път. 

    А как заниманието със социално предприемачество е различно от правенето на бизнес?
    Онова, което задвижва социалните предприемачи, е желанието им да намерят решение на обществен проблем, а не толкова да имат печалба. А и социалните предприемачи са толкова настървени в желанието си да преборят неравенствата, които срещат в собствения си живот или в този на другите, че никога не се отказват и не могат да спрат да се борят дори когато се провалят или им е ужасно трудно. 

    Според вас - как могат да си сътрудничат най-добре бизнесът и социалните предприемачи?
    Един от начините е като взаимно се допълват според силните си страни. Ако един бизнес е силен например в маркетинга, то той може да помогне на социалния предприемач да развие тези ключови умения. И обратното – бизнесът на свой ред ще получи пълна подкрепа, затова че проявява разбиране към социално значими проблеми и конкретни групи, и затова, че се опитва да бъде част от тяхната промяна.  

    На 26 и 27 ноември Reach for Change България организира Международната конференция за социални иновации „Партньорство за промяна“. Какви теми ще се обсъждат на нея и с какво ще бъде полезна на участниците?
    „Партньорство за промяна" ще събере над 40 представители на бизнеса, институциите и социални иноватори от България и Европа в обща дискусия как да използваме силата на социалното предприемачество и иновациите, за една по-добра обща Европа. Сега повече от всякога, бизнесът, институциите и неправителствените организации трябва да работят заедно за решаването на най-наболелите социални проблеми на съвремието ни и да спечелят доверието на гражданите, служителите, клиентите и поддръжниците си. 

    Основната задача на конференцията „Партньорство за промяна“ е да разбере какви са възможностите за осъществяването на „партньорства, включващи принципи и ценности, споделена визия и общи цели“ между местните власти, правителствата, институциите на Европейския съюз, частния сектор и гражданското общество, чрез които те заедно могат да стартират и развият социални иновации, изпълняващи Целите за устойчиво развитие на ООН. 

    Различно ли е социалното предприемачество днес в сравнение с 2010 г., когато е основана Reach for Change?
    Определено, концепцията за него е много по-широко понятна както на обществото, така и на различните сектори, които я припознават като инструмент, водещ до промяна. Затова сме много щастливи, че сме дали своя принос това да стане, подкрепяйки изключителни социални предприемачи, които вече служат като примери за следващото поколение активни граждани. 

    А как очаквате да се промени тази представа в следващите 10 години?
    Вярвам, че ще стане още по-широко популярна и ще може да решава обществените предизвикателства, пред които се изправяме. 

    Какъв бизнес съвет бихте дали на младите предприемачи?
    Не спирайте да мечтаете и си намерете добър ментор. 

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 44 минути
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 59 минути
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 1 час
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 2 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 4 часа
    преди 6 часа