петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5772 прочитания

    Вкусен бизнес

    Как да превърнеш хобито си в печелившо начинание - Димитър Шопов, основател на Food Connection, пред Economy.bg
    29 ноември 2018, 16:04 a+ a- a

    Готвенето е "новият фитнес", споделя Димитър Шопов, основател и инструктор в кулинарното училище за любители Food Connection. Вече трета година той изкушава с екзотични кулинарни пътешествия из цял свят. Проектът стартира с една зала в София през 2015, а наскоро за кулинарните ентусиасти в столицата отвори врати и ново пространство. „Да приготвиш и да споделиш храната си с някого е едно от най-човешките и най-топлите усещания“, обяснява Митко концепцията на нашумелите напоследък кулинарни училища. „Хората идват тук, за да релаксират и да се откъснат от ежедневието“. Училищата привличат и с възможността да се запознаеш с различни хора, да изпробваш нови рецепти и вкусове.
    Пътят на Митко до Food Connection минава през много трансформации. Завършва "Международни отношения" и първоначално има желание да прави дипломатическа кариера. Разочарова се от държавната администрация и се насочва към частния сектор. Занимава се с медии и маркетинг, докато в един момент не решава да направи промяна в живота си и да замине за Барселона. Там прекарва няколко месеца в един ресторант, където прави стаж и започва да трупа професионални умения в кухнята. Впоследствие се завръща в България, води класове за испанска кухня, докато в един момент в него не узрява идеята за собствено кулинарно училище. Три години по-късно Митко мечтае да наложи Food Connection и в чужбина.

    Добра идея ли е да превърнеш хобито си в бизнес и кои са основните рискове и предизвикателства – Economy.bg попита Димитър Шопов, основател на Food Connection.

    От дипломатическата до кухненската маса

    Митко, колко дълъг беше пътят от "Международните отношения" до Food Connection? Международните отношения ми помагат да намеря общ език с чуждите гост лектори, които идват да водят кулинарни курсове. За трите години живот на училището са минали 43 лектори от всякакви държави – от Аржентина до Индонезия. Трябва да направиш възможно това пространство да стане като дом както за лектора, така и за гостите. Да се почувстват все едно са на гости на приятел.

    Къде е пресечната точка между дипломацията и кулинарията?
    И при двете работиш с хора и трябва да намериш такта, дипломатичността, така че да се харесаш на хората.

    Когато хобито стане бизнес

    Как се роди идеята за кулинарното училище?
    Плод е на доста дълго време размисъл. Отне ми може би повече време да предприема първата крачка, отколкото да отворя първата зала през 2015. Преди това водех класове за испанска кухня на друго място, защото отново при поредната трансформация в живота си направих стаж в един от добрите ресторанти за средиземноморска и местна кухня в Барселона. След като се върнах в България, започнах да участвам в различни кулинарни проекти. Така постепенно се зароди идеята да направя свое място, където нещата да се случват по начина, по който аз искам. През 2015 мястото се появи и хобито ми се превърна в професия.

    Добра идея ли е да превърнеш хобито си в бизнес?
    За мен е така. Не съжалявам за избора си. Когато го правиш, за да угодиш на себе си или на семейството, нещата стоят по един начин. Много по-различно е, когато започнеш да искаш от хората пари за това, което предлагаш. Тогава вече идват по-големите очаквания, по-голямото напрежение, работиш в конкурентна среда и трябва да направиш възможно твоят продукт да бъде по-добър и по-харесван от този на останалите участници на пазара.

    Отворени ли са българите към експерименти в кухнята?

    Каза конкурентна среда, но форматът кулинарно училище за любители доскоро беше непознат по нашите ширини. Трудно ли се налага подобна иновативна идея у нас?
    В рамките на София към онзи момент беше относително непознато, но пък се зароди много благодатна почва нещо подобно като проект да се разрасне. Защото се появиха доста телевизионни формати, които провокираха интереса и нуждата на хората да експериментират с вкусове, с техники, да научат нещо ново и да се забавляват чрез готвене, като споделят момента с приготвянето на дадено ястие и след това хапването със свои приятели или непознати. Мисля, че беше подходящ момент да започна бизнес, както и че сега е подходящ момент за разрастването му във втората зала.

    Към настоящия момент как изглежда ситуацията – по-отворени ли са българите към експерименти в кухнята?
    Определено мисля, че хората са много по-отворени от това, което имах като наблюдения преди три години. Тогава разчитаха на малко по-консервативни неща. Не че сега няма такива, които искат традиционната българска мусака и пълнените чушки, но все повече са хората с по-космополитен дух. И Food Connection е за тези, които обичат да пътуват, да експериментират с нови изживявания, да споделят живота и храната си с другите и се чувстват добре в такава среда.

    Към кои класове има най-голям интерес?
    Има курсове, които се провеждат всеки месец. Един от тях е курсът за начинаещи. Казва се „Новобранци в кухнята“. Другият ежемесечен курс е за италианска паста. Идеята ми е да давам максимално широко ветрило от кулинарни направления. Нямам фокус в определена сфера, да кажем например, че ще се занимавам само със сладкарство, само с веган или само с месарски класове. Идеята ми е хора с различни предпочитания, вкусове, нагласи и манталитет да могат да намерят подходящата среда и сродна душа в рамките на определен курс.

    Food Connection: накъде след втората зала?

    Мислил ли си да откриеш зала в други градове в България?
    Мислил съм, но не в България. Много бих искал брандът Food Connection да стане международен. За мен това е следващото ниво на предизвикателство, което бих поел. Предходното беше да отворим втора зала и така да имаме две паралелно работещи зали. Искам Food Connection да бъде бранд, който да е експортиран извън България. Да каня международни гости тук, но да имаме присъствие и в чужбина.

    Рецептата за успешен бизнес

    Каква е рецептата ти за успешен бизнес?
    Много работа и много нерви.

    Трудно ли се прави бизнес у нас?
    Не мога да кажа, че в България се прави лесно или трудно бизнес. Всеки бизнес, независимо къде е, изисква някаква жертва. Всички успешни предприемачи са минали и през провали, от които се учат. За да можеш да развиеш един бизнес, трябва много труд и саможертва. Близките ми хора знаят каква е цената, която плащам за това отстрани нещата да изглеждат добре.

    Какъв съвет би дал на младите българи, които имат желание да стартират собствен бизнес?
    Да го направят. Ако започнат да мислят за нещата, които могат да се объркат, може би никога няма да се решат.

    Уроците

    Какво научи за себе си по пътя от основаването на училището досега?
    Може би един от най-важните уроци за мен беше, че не мога да направя всичко сам и че трябва да разчитам на други хора. Защото съм много нетърпелив човек и мисълта ми преди да създам Food Connection беше, че ако аз мога да направя нещо, ще го свърша по-добре и по-бързо от някой друг. Оказа се, че не мога да направя всичко сам, че в даден момент трябва да поемеш подадената ръка и да делегираш задачи. Този проект е успешен, защото много хора повярваха в идеята, харесва им концепцията и изпълнението и ми помагат.

    Какво те вдъхновява? Откъде черпиш идеи?
    Понякога самите лектори ме намират. Интересни хора ми пишат – аз съм добър в това или аз съм от тази държава, готвя добре и искам да представя културата си. И ако се харесаме, намираме начин да направим курсовете. Идеята ми е да предлагам разнообразие и да поддържам космополитния дух на мястото. Искам да бъде цветно и шарено и хората да се чувстват добре.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 12 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 13 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 14 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 17 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк