петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10584 прочитания

    Bader инвестира 10 млн. евро в завод за кожена тапицерия за Audi, BMW и Mercedes в Русе

    Флориан Йозер, мениджър в немския производител на автоинтериор, пред Economy.bg
    10 декември 2018, 10:06 a+ a- a

    През ноември стана ясно, че немската компания Bader – един от най-старите и авторитетни производители на автомобилен интериор в света, планира да открие завод в Русе, в който да бъдат заети 700 души. В дунавския град компанията ще обособи фабрика за кожени тапицерии за автомобилни седалки. Целта е производството да стартира в края на лятото на 2019.
    Bader имат повече от 11 300 служители и производства на пет континента и са в топ 3 в света на компаниите за автомобилен интериор. Техни клиенти са водещи автомобилни производители като BMW, Mercedes, Audi и др.

    За да разбере повече за плановете на немската компания, Economy.bg разговаря с Флориан Йозер, мениджър в производителя на автоинтериор Bader.

    Защо Bader реши да открие завод в Русе?

    Флориан, защо Bader реши да открие завод в България?
    Разгледахме доста локации в Европа, преди да изберем подходящо място. Имаме силно представителство в Украйна. Решихме да разширим присъствието си в Източна Европа, но вече не в посока Украйна с оглед на рисковете там.

    Между кои други локации избрахте България?
    Направихме сериозно проучване, прегледахме икономическите показатели на страни като Босна и Херцеговина, Молдова, Сърбия и България.

    Кои са предимствата на България в сравнение с други държави от Източна Европа?
    България има много предимства. Заради обвързаността на лева с еврото тук няма валутен риск. Като страна член на ЕС тук се спазва европейското законодателство, което за нас е много важно. Има също добра подкрепа от страна на ЕС да откриеш бизнес в България.

    Защо избрахте точно Русе?
    Русе за нас се оказа важна локация, тъй като ни предложи доста предимства.

    Какви предимства?
    Срещнахме големи трудности да намерим добра локация в България. Имаме определени стандарти по отношение на сградата, която искахме да наемем, и беше трудно да намерим това, което търсим. Избрахме Русе, защото градът има добри традиции в текстилообработката. Ще открием шивашка фабрика и в Русе съзряхме предимства по отношение на намирането на персонал. Градът е средноголям и има добра администрация, която сигнализира, че ще ни подкрепи. Така решихме да открием завод в Русе.

    Посетихте ли други български градове?
    Да, бяхме в Сливен и в Стара Загора. Насочихме се към Северна България, защото смятахме, че ще е по-добре да сме по-далеч от София, където пазарът е вече доста наситен.

    Каква е стойността на инвестицията?
    Между 5 и 10 млн. евро.

    Какво ще произвежда Bader в Русе, за кои клиенти и колко работни места ще бъдат разкрити?

    Кога очаквате да започнете производство?
    Първата ни стъпка ще е да отворим шивашко училище или обучителен център. Това ще стане през март. Продукционното хале и офисът ще бъдат готови през лятото – юли или август, като първоначално ще започнем да обучаваме между 50 и 80 служители, така че в края на лятото да можем да започнем реално производство.

    Какво ще произвеждате всъщност в Русе и за кои клиенти?
    Нашият продукт е кожено покритие за седалки на луксозни автомобили, като Audi, BMW, Mercedes. Това са нашите три най-големи клиенти в Европа. Получихме също голяма поръчка от Skoda. Bader е един от големите производители на кожени покривала за автомобилни седалки в Европа. Имаме заводи за производство на кожи, за перфориране на кожи и за покритие на седалки.

    Колко работни места ще откриете?
    През първата година ще са около 200 служители, като крайната ни цел е те да достигнат 700-800 души.

    В какъв период?
    Ще зависи от това колко бързо ще получим нова поръчка. Ние сме доставчик в автомобилната индустрия и се опитваме да привлечем нови заявки за работа. В момента, в който получим средноголяма поръчка, ще я възложим на звеното в България.

    От какъв тип служители ще имате най-голяма нужда?
    Най-голямата част ще са шивачи, става дума за около 400 души. За подготвителния етап ще са ни нужни хора, които работят с машини за рязане на текстил. Ще имаме нужда и от машинни механици. За средния мениджмънт ще ни трябват ръководители на звена, като логистика, планиране, управление на качеството, производство, обучение, HR, финанси и ИТ.

    Много немски предприятия в България се оплакват от липса на кадри. Каква ще е вашата стратегия за привличане на специалисти? Може ли дуалното обучение да е решение?
    Дуалното обучение е най-доброто решение в това отношение. В Германия му отдаваме голямо значение, защото е един от опорните пунктове на нашата индустрия. Чрез практическото обучение се подготвят добри специалисти, които са в основата на всяко производство. Надявам се да можем да приложим тази практика и в България.

    Може ли България да привлече автомобилопроизводител?

    Как оценявате потенциала на аутомотив индустрията в България?
    Зависи до голяма степен от България, дали аутомотив индустрията ще продължи да се разраства. В Европа се наблюдава недостиг на кадри. Затова трябва да се изгради стабилен пазар на труда, който е атрактивен за населението на страната. Много хора заминават за Западна Европа и ако тази тенденция продължи, България ще изпитва трудности. Страната трябва да предложи атрактивни условия както за населението, така и за инвеститорите. Логистично България има добро разположение – на 1200 км отдалечена е от крайните ни клиенти.

    Как България може да привлече автомобилопроизводител?
    Унгария успя в това отношение. Румъния също, като тя имаше предимство с производството на Dacia. В Унгария заводи имат Audi и Mercedes. Много зависи от това как ще продължи да расте пазарът. Основният пазар не е в Европа, защото тук той вече е доста наситен. Така че на първо четене не ми се струва вероятно автомобилопроизводител да открие завод в България.

    Защо?
    Пазарът в Европа вече е наситен. Изграждат се заводи в Мексико, които да задоволят растящия американски пазар, особено в Южна Америка. Иначе най-голям ръст аутомотив индустрията в момента отбелязва в Китай.

    Според публикации в немски медии VW планира да открие завод в България, Турция или Румъния.
    Определено има подобни тенденции, например Mercedes тъкмо откри завод в Полша.

    Как ще се отрази на вас, ако България успее да привлече автомобилопроизводител?
    Това определено ще е оптималният вариант за нас. Ще има логистични предимства.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 8 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 8 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 8 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 9 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 11 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години