четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5694 прочитания

    Каква беше 2018 за пазара на труда?

    Вижте коментарите на HR мениджъри от различни индустрии в България
    19 декември 2018, 14:24 a+ a- a

    От години компаниите, не само от ИТ и БПО сектора, споделят, че проблемът с намирането на подготвени кадри с необходимите качества и умения става все по-сериозен. Как това се отразява на бизнеса и плановете на работодателите? Какви са тенденциите на пазара на труда и как компаниите посрещат новите предизвикателства? Потърсихме HR мениджъри от различни индустрии. Вижте какво споделиха те:

    Карол Маккарти, глобален директор „Човешки ресурси“ в „Тек Експъртс“

    Започнахме годината с 400 служители в екипа, а вече сме над 800

    През 2018 г. нивата на безработица продължиха да спадат. Високопрофилираните специалисти бяха и си остават все по-търсени в България. В сферата на услугите контрастът между нуждата от висококвалифицирани кадри и изискващи минимални умения позиции е съществен. Някои роли, предходно определяни като изискващи базови умения, вече се изпълняват от хора със средни или високи нива на квалификация. Това е отражение на променящата се природа на професиите и разнообразните задачи и изисквания, които те включват.  

    За много нови професии е необходима комбинация от различни ключови компетенции. Затова хората с междуличностни, математически, научни и аналитични знания и умения са най-търсени на пазара. 

    Тази година също така нови компании навлязоха на българския пазар, а някои от големите  играчи се разшириха допълнително. Например ние в „Тек Експъртс“ също сериозно се разраснахме. Започнахме годината с 400 служители в екипа, а вече сме над 800. Наистина е налице война за таланти и всички се опитват да привлекат най-добрите специалисти на пазара.   

     

    Полина Димитрова, мениджър „Човешки ресурси - Привличане на таланти” в Ingram Micro

    За нас водеща тенденция през 2018 година беше по-доброто преживяване на кандидата по време на подбора

    През 2018 година центърът за споделени услуги на Ingram Micro започна стратегическа трансформация, която продължава оптимизирането на пренесените бизнес процеси. Така офисът в София ще достигне по-високо технологично ниво на глобален център за ключови бизнес функции, а възможностите за работа ще предоставят по-голяма комплексност и повече добавена стойност от хората. За нас тази трансформация идва в момент, когато пазарът на труда е особено динамичен дори непредсказуем за сектора на споделени услуги. Усилията ни са насочени към привличане на таланти, които имат интерес и желание да бъдат част от тази трансформация. Неслучайно, още по време на въвеждащото обучение в компанията, ние разказваме за динамиката на нашата среда и как това може да бъде задвижващ механизъм за идеи. В такава посока се разви и процесът на привличане на таланти в компанията.

     За нас водеща тенденция през 2018 година беше по-доброто преживяване на кандидата по време на подбора. Въведохме някои промени, които значително подобриха практиките. Такъв пример е панелният формат на интервюта, който не само спестява време на кандидата, но и значително подобрява преживяването по време на интервюто. Чрез панелния формат ние прилагаме изцяло персонален подход към всеки талант. Срещаме кандидата с панел от няколко представители на компанията от различни екипи и бизнес процеси. Целта ни е да проведем структуриран и качествен диалог, в който да изведем на преден план таланта на кандидата. По време на срещата ние заемаме позицията на консултираща и насочваща страна. Така заедно достигаме до решението коя е правилната професионална стъпка за кандидата. Този подход ни дава по-голяма гъвкавост и възможност за ефективна комуникация в динамиката на пазара на труда, където организациите вече трябва да заемат активната позиция в търсенето.

    Пазарът на труда днес изисква от работодателите да бъдат добре позиционирани като работодателска марка. Затова развитието на бранда и ангажираността на служителите бяха основен фокус на HR стратегията ни през 2018. Наред с всички социални инициативи поехме повече стъпки в посока привличане на таланти от групи в обществото в неравностойно положение, останали извън пазара на труда. Тази концепция при нас съществува като вътрешна програма за социално включване. Двигатели на инициативата и посланици на идеята са нашите служители.

    За нас изминалата година беше много активна година откъм инициативи за социална отговорност. Бизнесът днес не може да се ограничи само до собствената си дейност. Възможността да допринасяш към обществото със собствени идеи и посредством работодателя си е основен показател за ангажираността на служителите.

     

    Силвия Илиева, старши мениджър „Бизнес партньори“ във VIVACOM

    През последните години инвестираме в иновативни проекти, които улесняват живота на хората

    Пазарът на труда е доста динамичен и предизвикателен за всеки работодател. Във века на технологиите VIVACOM инвестира през последните години в иновативни проекти, които улесняват живота на хората. Internet of Things не е бъдещето, а настоящето и за да се осъществи, е необходимо в компанията да работят професионалисти. 

    Като технологичен лидер на пазара, VIVACOM привлича амбициозни, резултатно-ориентирани и с потенциал за развитие специалисти. 

    Люба Паунова, ръководител „Човешки ресурси“ за „Байер“ в България, Румъния и Молдова

    Имаше моменти, в които влизахме в пряка борба за таланти с конкурентни компании

    „Байер България“ оперира в различни бизнес направления – Фармацевтични продукти, Безрецептурни продукти, Земеделие и Ветеринарна медицина. Определено 2018 беше по-предизивикателна сравнена с изминалите години. Имаше моменти през годината, в които влизахме в пряка борба за таланти с конкурентни компании. Правеше впечатление, че търсенето на нови служители по традиционния начин е все по-малко ефективно. 
     

     

    Виктор Трифонов, мениджър „Човешки Ресурси“ в Melexis

    Все по-голям брой позиции в сферата на развойната дейност, финансите, човешките ресурси, планиране и ИТ попадат в графата „горещи“

    Пазарът на труда през 2018 г. беше предизвикателен. Бизнес климатът в България привлича много чуждестранни компании, като в същото време комбинацията от фактори като недостиг на квалифицирани специалисти и разширяване на дейността на вече опериращите в страната, доведе до значително търсене на специалисти в някои професии. Все по-голям брой позиции в сферата на развойната дейност, финансите, човешките ресурси, планиране и ИТ попадат в графата „горещи“, където често търсенето превишава броя на потенциалните кандидати.

    Това е предизвикателство, както за наемането на персонал така и за задържането на вече наетите служители.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 2 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 2 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 9 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 10 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава