Как се прави успешен бизнес в Индия и какви са особеностите на пазара там – Николай Горчилов, основател на Excitel, пред Economy.bg
Бългapcĸaта ĸoмпaния Excitel е нaй-бъpзopaзвивaщият ce дocтaвчиĸ на Интернет в cтoлицaтa на Индия Дeлxи и в cтoлицaтa нa щaтa Teлaнгaнa - Xaйдapaбaд. В дружеството работят 880 души, които обслужват над 220 000 интернет абонати в Индия.
Как се пробива на индийския пазар, какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата, какво е да си мениджър на индийци - вижте какво сподели Николай Горчилов, основател на Excitel, пред Economy.bg
Николай, как стартирахте бизнес в Индия?
Озовахме се в Индия преди точно 10 години – в началото на 2009, водени от вярата, че уникалният български модел за доставка на бърз и евтин достъп до интернет има голям потенциал във втората най-многолюдна страна в света.
С моя партньор от „Орбител“ Виктор Францес основахме Extreme Broadband Services с желание да „въоръжим“ независимите доставчици на интернет в Индия с български технологии и ноу-хау за изграждане на бърз и евтин достъп до мрежата. Към днешна дата Extreme работи с около 200 доставчика от цяла Индия – на практика всеки втори действащ доставчик има някакви бизнес взаимоотношения с нас. В последните години излязохме и на други пазари в региона – Непал, Бангладеш, Малайзия и пр.
През 2015 стартирахме собствен доставчик на домашен интернет – Excitel. Само за 2 години влязохме в топ 10 на независимите доставчици в Индия с над 200 хиляди клиенти в Делхи и Хайдерабад.
Защо се насочихте точно към Индия?
Изграждането на фиксирана мрежа е огромно предизвикателство на пазари с нисък жизнен стандарт и неразвита среда. Инфраструктурният хаос само оскъпява изграждането и поддръжката на класическа телеком мрежа, което прави услугите още по-недостъпни финансово за средностатистическия потребител. Неслучайно почти всички развиващи се държави имат много ниско проникване на домашен интернет, а разчитат основно на мобилен достъп. В Индия фиксиран достъп до интернет има в под 5% от над 250-те милиона домакинства, така че бизнес възможността е очевидно огромна. Демократичното устройство и английски като официален език са другите значителни плюсове, които натежаха при нашия избор.
Как се прави бизнес в Индия? Каква е формулата за успех там?
Аз лично вярвам в изграждането на екосистеми от съществуващи малки фирми. Над 80% от икономиката на Индия е съсредоточена в малки предприятия под 10 човека, които доставят стоки и услуги с неопределено качество. Това тук го наричат неорганизиран сектор. Организирането на неорганизирания сектор под общ бранд с дефинирано качество на продуктите и услугите се очертава като най-перспективния бизнес модел сред индийските unicorns – компании като OYO Rooms, Ola Cabs, Swiggy и Zomato създават технологични платформи и дефинират стандарти в работата с крайни клиенти в различни сектори на индийската икономика – хотели, транспорт, храна.
Ние с Excitel се опитваме да правим това в сектора с фиксирания достъп до Интернет, обединявайки хиляди малки локални кабелни оператори.
Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата на този пазар?
По всичко личи, че през следващите 20 години индийската икономика ще бъде най-бързорастящата от всички големи световни икономики. Очаква се до 2050 размерът й да надхвърли БВП на САЩ. Така че потенциалът е безкраен.
Основните рискове са в непредвидимата среда. Особено нашата индустрия като част от телекомуникационния пазар е обект на свръхрегулация и е доминирана от няколко огромни корпорации.
Какъв съвет бихте дали на други български компании, които се колебаят дали да стъпят на този пазар?
Индия иска време и постоянство. Затова трябва да се подготвят за маратонско бягане. На нас ни отне над 2 години, за да сключим първата си сделка, при все че се преместихме да живеем в Делхи. Апропо, постоянното присъствие в Индия през първите години е задължително. Без офис тук, само с командировки от по седмица-две, вероятността за успех клони към нула. В Индия междуличностните отношения са може би най-важни за успешни бизнес отношения. А изграждане на солидни взаимоотношения от дистанция не работи. Далече от очите – далече от сърцето.
Колко служители имате и в кои градове присъствате?
Екипът е около 880 човека – 600 в Делхи, 250 в Хайдерабад и 30 в София.
Какво е да си мениджър на индийци? Какъв е типичният индийски служител? Какви са предизвикателствата при работа с индийски екип?
Индия е изключително разнородна страна, така че е невъзможно да се обобщи в няколко изречения. Може би точно разнообразието на ниво език, култура, образование и светоглед създава най-голямо предизвикателство в управлението.
В успешните бизнеси високите управленски позиции често са заети от млади, модерни и високообразовани специалисти от топ колежите в Индия, Англия и САЩ. Хората от тази прослойка нерядко пробиват до най-високите позиции във водещите световни компании – CEO на Google и Microsoft например.
По-ниските нива в йерархията обикновено са заети от хора, които имат нужда от това някой да взима решения и да им казва какво да правят. Тук говорим за сравнително ниска функционална грамотност – дори и да притежават диплома, тя често е една измислена хартийка. Ключово за това ниво са ясните процеси, система за целеполагане и измерване на резултатите.
Най-ниските нива, особено тези на улицата, се заемат основно от хора без ценз, които пристигат в големия град от малки градове и села в търсене на прехрана. Ключовото при тях е обучението и автоматизацията на дейността – всяко тяхно действие да се командва от мобилно приложение.
Какви са плановете Ви за развитие на бизнеса в Индия?
В Extreme продължаваме да подпомагаме екосистемата с решения, които да оптимизират разходите на доставчиците на услуги и да ги правят все по-достъпни и привлекателни за обикновения потребител. В центъра на нашия фокус е изграждането на мрежа от точки за обмен на трафик в цялата страна. Поставили сме си за цел до 5 години да изградим най-голямата мрежа от такива точки в света. За развитието на Excitel току-що привлякохме нов рунд на финансиране в размер на над 4 млн. евро с цел да отворим още няколко града и да достигнем 500 хил. клиенти. Надяваме се да постигнем тази цел през следващите 18 до 24 месеца. Дългосрочната цел е над 5 млн. домакинства в 100 града.