четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4368 прочитания

    Предраг Милинчич: Победители ще бъдат компаниите, които се променят бързо

    Вижте какво сподели директорът на Mars, Inc. за България за плановете на дружеството пред Economy.bg
    11 април 2019, 16:30 a+ a- a

    Mars, Inc., един от най-големите производители на хранителни продукти в света, ще пусне 4 нови марки на българския пазар през следващите 12 месеца. Срещнахме се с директора на българското подразделение Предраг Милинчич, за да ни разкаже повече за управлението на семейната компания със 100-годишна история и целите, които си поставя в глобален план и в частност за българския пазар. Ето какво сподели той пред екипа на Economy.bg

    Присъединили сте се към екипа на Mars относително скоро. Отчитате ли някакви разлики в стила на управление, вследствие на факта, че компанията не е публична и има над 100-годишна история?
    Присъединих се към Mars преди 2 години, след дълга кариера в Coca-Cola Hellenic. Hellenic е публична компания, а Mars – семейна. Наблюдават се съвсем леки различия. Първо, защото когато акциите ви не се търгуват на борсата, не сте задължени да публикувате финансови отчети всяко тримесечие, което е свързано с акционерите. Това, нека кажем, води до по-малко натиск върху мениджърския екип. Второ, благодарение на тази 100-годишна история и принципите на Mars, всички наши решения са съобразени с 5-те ни принципа. За нас предизвикателството е решенията ни да отговарят на тези принципи.

    Помага ли липсата на натиск от страна на акционерите за по-дългосрочното планиране и инвестиране?
    Да. Защото, както споменах ние сме компания със 100-годишна история и мисля, че планираме да съществуваме поне още 100 години. Мисля, че това дава спокойствие и възможност на хората да правят бизнес добре. По време на конференцията в рамките на днешното събитие споменах, че един от ключовите фактори е свободата. Това не значи свобода да правите, каквото ви се прииска, а финансова свобода. Този принцип е закрепен в разбирането, че всеки сътрудник на Mars ще даде най-доброто от себе си да запази тази финансова свобода. Това означава, че компанията ще остане собственост на семейството и няма да се предлага на фондовите пазари.

    В последно време сме свидетели как други големи компании с богата история губят своя бизнес, например Sears в САЩ. Според Вас какви поуки следва да си извадят бизнесите от такъв мащаб?
    Трябва да бъдат извадени много поуки. Мисля, че главното нещо към този момент е да се отговори на нуждите на потребителите и също така колко бързо се променяте. Оперираме в сектора на бързооборотните стоки, но виждаме, че и около нас нещата се променят бързо. Вярвам, че победителите в наши дни ще бъдат компаниите, които се променят по-бързо от заобикалящата ги среда.

    Как са се променили предпочитанията и очакванията на потребителите през последните 5 години и какви очаквате да бъдат водещите тенденции през следващите 5 години?
    Мисля, че потребителите в наши дни са много по-информирани и се интересуват много повече от компаниите, които стоят зад съответните брандове. Те искат да знаят какво правят компаниите. Днес също споменахме нашия план за устойчиво развитие, тази тема става все по-важна за всеки един потребител. Вярвам, че за последните 5 години индустрията се промени и ще продължава и занапред да се променя в насока по-здравословен начин на живот. Това е и причината да работим за намаляване на порциите в нашите продукти, така че да са подходящи за един човек или за споделяне, в категорията „с размер една хапка“. Вярвам, че победителите, не само в нашата категория, но във всички категории на търговията с бързооборотни стоки, ще бъдат онези, които най-бързо отговорят на нуждите на клиентите, в рамките на 1-2 месеца от тяхната проява.

    Какви цели си поставяте за България?
    В България през последните няколко години отчитаме устойчив растеж. Приносът на страната за Mars BBA – по-големия регион, обхващаш 12 страни от Балканите и Прибалтика – е значим.  Плановете ни са да поддържаме растежа си на нивата от последните няколко години. Миналата година отчетохме ръст от 4.3%. Вярваме, че с нашите брандове и всичко, което правим, ще съумеем да растем с темпа на сектора, дори по-бързо от сектора, което означава, че имаме потенциал да увеличим своя пазарен дял.

    Планирате ли да разширите екипа си тук?
    Към момента за компанията работят около 80 сътрудници – 25 в офиса и 55 извън него. Това отговаря на мащаба на бизнеса ни в България. Mars като компания е известна с това, че броят на хората в нея се увеличава с нарастването на бизнеса. Ние се грижим за нашите сътрудници и това те да имат добър баланс между служебни ангажименти и личен живот. От тази гледна точка, ако бизнесът ни се разрасне с темповете, които очакваме, най-вероятно и екипът на Mars България ще се разрасне.

    Хората обръщат все по-голямо внимание на замърсяването с пластмаса като сериозен проблем. Как политиката ви за опаковки адресира този проблем?
    Това е добър въпрос и тук политиката ни е в съзвучие с всичко останало, което Mars прави, особено през последните няколко години. Вече сме си поставили за цел, или нека кажем, сме поели ангажимента, че ще направим опаковките си 100% рициклируеми до 2025. Към днешна дата мисля, че това съотношение е към 85-90%. Това, бих казал, е голям процент, но да, има върху какво още да работим. Но вярвам, че както всичко останало, което компанията Mars е обещала, до 2025 ще успеем да постигнем 0 замърсяване с пластмаса, от което нашата околна среда става нездравословна за нашето бъдеще.

    Вижте какво сподели директорът на Mars, Inc. за България за плановете на дружеството пред Economy.bg.
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 5 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 7 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 8 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 10 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк