четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3998 прочитания

    Мит ли е креативността?

    Защо „оригиналността“ се надценява и по какво се различава работата за голяма рекламна агенция от тази като консултант, разказват Фарис и Роузи Якоб
    07 май 2019, 14:33 a+ a- a

    Фарис и Роузи Якоб са съоснователите на номадската strategic & creative консултантска компания Genius Steals. Живеят номадски начин на живот вече повече от 5 години – без апартамент и пътувайки без чекиран багаж. Да бъдат пътуващи консултанти позволява на двойката да бъдат там, където се нуждаят от тях и междувременно да продължават да се вдъхновяват от света около себе си. Те работят с брандове, агенции и стартъпи, помагайки им да намерят пресечната точка на комуникациите, технологиите и иновативните начини на мислене.

    Преди да основат Genius Steals, Роузи ръководи екип от стратези за социалните медии на Орео в 360i и отговаря за Social and Emerging Media в Saatchi&Saatchi New York. Работила е с емблематични хора и брандове като Jay Z, Oreo, Coca-Cola, InterContinental Hotels, Gibson, Nestle и т.н. Тя вярва, че брандовете могат да създават култура и да свързват хората по начин, по който и двете страни да оценят добавената стойност. Нейната работа е награждавана от Cannes, CLIO, Facebook и American Advertising Awards (ADDYs).

    Преди основаването на Genius Steals Фарис работи като Executive Vice President Chief Technology Strategist в McCann NY, Chief Innovation Officer в MDC Partners и Chief Digital Officer във водеща световна рекламна агенция. Някои от позициите, които е заемал пo време на кариерата си, са комуникационен стратег, медия планьор, акаунт мениджър, криейтив директор, мениджмънт консултант и автор за списание Максим. Спряган е за един от десетте MadMen на нашето съвремие от Fast Company и за един от най-уважаваните планьори в света от The Planning Survey.

    Двамата ще бъдат сред лекторите на тазгодишното издание на ФАРА, което ще се проведе в Пловдив между 6 и 8 юни. Свързахме се с тях, за да научим повече за тяхната рецепта за добри идеи. Ето какво споделиха те пред екипа на Economy.bg:

    Мит ли е креативността?
    Не, но оригиналността е мит.

    Можете ли накратко да ни разкажете за процеса, през който преминавате, когато намирате решение за проблем на клиент?
    Използваме подход, наречен BOAT. Идеята е да се положат усилия за правилното дефиниране и изясняване на проблема, който ще се решава. Това означава да се събере цялата относима информация и да се сведе до най-основните и интересни моменти. След това човек да си отдели време, в което просто да помисли. 

    Как преценявате дали комбинирането на дадени идеи е добър ход?
    Задаваме си ключови въпроси. Тези елементи допълват ли се при всичките им вариации? Помагат ли за решаването на бизнес проблем? Тази комбинация от идеи води ли до взимането на по-добри решения? 

    Как избягвате клишетата?
    Това е трудно, защото нещо може да е клише в един език, една култура или субкултура, но да не бъде такова в друг контекст. Така че е много важно в екипа да има представител на съответната култура. Другият фактор е винаги да бъдете любопитни. Любопитството ви дава досег с нови неща, нов начин на мислене, постоянно. Когато виждате толкова различни неща в света, е по-трудно да правите едно и също всеки път. Имате желание  да дадете външен израз на цялото разнообразие в мисленето и различните култури, което съществува.

    И двамата имате доста опит, работейки за големи рекламни агенции. Можете ли да споделите ценен урок, научен през времето, прекарано там?
    По-голямато е различно. Мащабът, особено мащабът на корпорациите в САЩ е толкова голям, че прави нещата качествено различни. В крайна сметка всяка професия, предлагаща професионални услуги се свежда до това да накара корпорациите да правят неща. Най-ценният урок е, че корпорациите са съставени от хора и хората си имат своите собствени нужди и ирационално поведение, които трябва да бъдат взети под внимание, ако въобще има шанс да накараш една корпорация да направи нещо.

    Кое беше най-голямото предизвикателство, когато стартирахте собствената си компания и кои бяха основните разлики с преди?
    В интерес на истината да основеш собствена компания не е кой знае какво предизвикателство. Предизвикателството е да управляваш бизнеса, особено в глобален мащаб. Да управляваш бизнес е много различнo от това да бъдеш служител, въпреки че на по-високите позиции взимате и решения, от които зависят приходите и разходите на компанията. Когато работите за компания, имате специфична роля и съществуват отдели, които да поемат другите неща. Когато управлявате бизнес, вие отговаряте за финансовия, правния и маркетинговия отдел, докато успоредно с това вършите и работата, за която ви плащат. Това е най-голямата разлика в ежедневието ни спрямо работата ни в агенция. Работим с различни компании – от големи производители на потребителски стоки до малки стартъпи. За нас едно от големите предизвикателства е ценовата ни политика спрямо различните пазари. Това, което за едни държави е разумно, в други е прекомерно, въпреки че количеството работа е същото.

    Защо решихте да съчетаете работата си с начин на живот, при който не се установявате задълго на едно място?
    Определяме себе си като спонтанни предприемачи, защото първо решихме да пътуваме и после осъзнахме, че можем да изградим бизнес на базата на всички формални и неформални запитвания, които получаваме. Късметлии сме, че бизнесът ни позволява да имаме клиенти от цял свят.  С времето си дадохме сметка колко добре ни се отразява този начин на живот в личен и професионален план. Имаме възможност да опознаем света и да работим по собствен график. Не трябва всеки ден да бъдем в офис, учим от агенциите и клиентите ни, а пътуването те прави по-добър, умен, толерантен и креативен човек.

    Какво ще научат хората от презентацията Ви по време на ФАРА в Пловдив?
    Ще споделим ценен опит от работата ни с агенции и брандове от цял свят; поглед върху това кои идеи работят най-добре и какви условия са необходими, за да има креативност; как изглеждат модерните идеи в комуникацията и с какво са по-добри, както и какво ни вдъхновява напоследък.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 минути
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 56 минути
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 2 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 4 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 6 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк