Променяйки съдбата на едно дете, променяш съдбата на цяло общество
Инвестицията в образованието е инвестиция в мира ни, подчерта еврокомисарят по хуманитарната помощ, след като ЕС обяви рекордно финансиране за образование при кризи
75 млн. деца по света не ходят на училище заради въоръжени конфликти или природни бедствия. Сирия, Ирак, Йемен, Афганистан, Южен Судан, Демократична република Конго са сред около 35 засегнати от кризи страни, в които достъпът до образование на милиони деца в училищна възраст е прекъснат. Сред бежанците 39% от децата в начална училищна възраст не посещават училище, а 77% не посещават средно училище. За да се предотврати появата на „изгубени поколения“ и радикализацията на тези деца, ЕК обяви, че ще инвестира рекордните 164 млн. евро през 2019 в проекти за образование при извънредни ситуации. Това е най-голямата сума, отделяна за тази цел досега.
„Помагайки на всяко дете да получи достъп до училище навсякъде и по всяко време, допринасяме за мира. Образованието е щит срещу насилието, сексуалната експлоатация или радикализацията, особено при хуманитарни кризи. То дава на децата усещане за сигурност и им предоставя възможности за по-добро бъдеще“, подчерта еврокомисарят по въпросите на хуманитарната помощ и управлението при кризи Христос Стилианидис в Брюксел на форума на високо равнище #School4All. Събитието събра политици и работещи в областта на хуманитарната помощ, вкл. лауреатът на Нобеловата награда за мир Денис Муквеге.
Вижте няколко примера за това как ЕС помага за образованието на деца в кризисни ситуации:
„Инвестицията в образованието дори само на едно дете може да допринесе за трансформацията на обществото“, отбеляза по време на събитието колумбийката Сандра Родригез. Тя е мениджър във финансирания от ЕС проект Casa Marista Un Corazón sin Fronteras за подкрепа на деца имигранти от Венецуела. Над 1 млн. венецуелци са потърсили спасение в съседна Колумбия, като близо 330 хил. венецуелски деца имат нужда от хуманитарна помощ. „Мисията ни е да създадем среда, в която децата да могат да мечтаят отново“.
„Мечтата ми е тези деца да могат да постигнат повече от нас. Бъдещето принадлежи на младите“, посочи и учителят в бежанско селище в Уганда Леке Емануел. Самият той бяга като дете от размирния Южен Судан в Уганда, където по-късно става учител на други деца- бежанци като него. „Има шанс един ден в Южен Судан отново да имаме мир. Важно е да имаме подготвени деца, които да могат да се върнат обратно и да помогнат за развитието на страната“.
През последните години ЕС постоянно увеличава финансирането в областта на образованието при извънредни ситуации. Делът на бюджета за хуманитарна помощ на ЕК, изразходван за тази цел, се увеличи от 1% през 2015 на 10% през 2019. Докато през 2015 Комисията предоставяше близо 13 млн. евро, то до края на 2018 тази помощ нарасна на общо 290 млн. евро. По този начин ЕС се превърна в световен лидер в областта на образованието при извънредни ситуации, предвид че хуманитарната помощ за образование в световен мащаб е средно под 3%. Общо над 6,5 млн. момичета и момчета от 55 страни от цял свят са се възползвали от това финансиране от 2015 до 2018. В момента най-голямата досега хуманитарна програма на ЕС за образование при извънредни ситуации, която разполага със средства в размер на 84 млн. евро, е Програмата за обвързано с условия предоставяне на парични средства за образование в Турция, която съдейства за постъпването на 290 хил. деца бежанци в училище.
Лауреатът на Нобеловата награда за мир Денис Муквеге коментира как образованието може да трансформира живота на жените
„Когато държавата отсъства, жените и момичетата стават лесни жертви на сексуални посегателства“, подчерта по време на събитието д-р Денис Муквеге - гинеколог, лекувал жертви на сексуално насилие в Демократична република Конго, който е Нобелов лауреат за мир за 2018. "Свободният достъп до образование може да трансформира живота на тези деца и техните майки“.
Вижте интересна анимация за това как ЕС помага на децата, засегнати от хуманитарни кризи?
ЕК заедно с международни и белгийски знаменитости и около 400 гимназисти стартира кампанията #RaiseYourPencil в социалните медии за повишаване на осведомеността относно необходимостта от гарантиране на достъп до образование за всички момичета и момчета по света, които са жертви на криза. Кампанията е насочена към насърчаване на младите европейци да изразят солидарност със своите връстници по света, които не могат да ходят на училище поради извънредни ситуации. Използвайки молива – универсален символ на училището и ученето, ЕК насърчава всички да „вдигнат моливи“ (#RaiseYourPencil) в социалните медии, за да популяризират инициативата #School4All.
Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата
ИТ пазарът в момента е по-раздвижен, има доста повече кандидати, но борбата за най-висококвалифицираните остава ожесточена - Христо Борисов, съосновател и изп. директор на първия български еднорог, пред Economy.bg
За използването на изкуствен интелект при подбор на таланти, кредитиране и ценообразуване, вижте какво споделя адв. Миткова - старши мениджър в Адвокатско дружество „Делойт Лигъл“