четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10922 прочитания

    Modis Bulgaria: Ще открием още 1500 работни места до 3 години

    Ще открием софтуерен инженерен център в София и Пловдив, планираме нов офис във Варна или Бургас – Филип Рувре, изпълнителен директор на компанията, пред Economy.bg
    07 януари 2020, 16:02 a+ a- a

    В края на 2019 Modis Bulgaria откри нов офис в Пловдив. В момента там работят около 50-60 души, като плановете са те да достигнат до 300 души. Освен в града под тепетата компанията има два офиса в София, където работят 1300 души. Според плановете Modis трябва да увеличи служителите си в България до 3000 в рамките на три години. Компанията си поставя за цел и откриване на софтуерни инженерингови центрове в София и Пловдив, както и откриване на нов офис във Варна или Бургас.
    Наскоро Modis започна работа по проект на най-голямата търсачка в света, която аутсорсна модерирането на общности към България. У нас се модерира съдържание на над 20 езика, вкл. и на български, признаха от компанията пред Economy.bg.

    За да разберем повече за плановете на аутсорсинг компанията у нас и за новите й проекти, както и какво е бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията – разговаряхме с Филип Рувре, старши вицепрезидент, управител „Бизнес решения и продажби“ в Modis, и изпълнителен директор на Modis Bulgaria.

    Защо Modis откри офис в Пловдив и ще се разширява ли още?

    Филип, наскоро открихте нов офис в Пловдив. Какво стои зад решението ви да разширите присъствието си в България?
    Основната причина е фактът, че нашият бизнес се разраства и се нуждаем от пространство. Трябва да намерим различни локации, накъдето да се разширим, както и да открием ресурсите и уменията, които търсим, за да доставяме услугите си. В Пловдив съзряхме голям потенциал, що се отнася до наличие на кадри с различни умения.

    Планирате ли да се разширите към други градове?
    Да, всъщност искаме да се разраснем още. Планът ни за България е да удвоим размера на компанията през следващите три години. В момента сме почти 1500 души. Искаме да достигнем 3000 след 3 години. За тази цел трябва да се разширим към различни градове. София има ограничен потенциал. Срещаме много трудности да растем в града. Затова избрахме Пловдив като първа следваща стъпка.

    Към кои други градове сте се насочили?
    Най-вероятно някои от черноморските градове. Може би Варна или района около града. Бургас също е възможност, която проучваме.

    Кой е основният фактор за подобно решение?
    Комбинация от фактори е. Наличие на кадри с технически умения или хора, владеещи специфични езици. Имаме много дейности, които изискват служителите да говорят с клиентите ни на различни езици, напр. за техническа поддържка. Така че е комбинация от наличие на кадри, инфраструктурата също е много важна.

    Колко служители има Modis в България и колко нови работни места планира да открие?

    Колко служители имате в момента в Пловдив и София? И какви са конкретните ви планове за растеж там?
    Бизнесът ни е доста динамичен. Така че броят на служителите ни варира с между 10-15%. В момента в Modis Bulgaria сме около 1400 души, като около 1300 от тях са в София в двата ни центъра, защото имаме два офиса тук. В офиса ни в Пловдив сега сме около 50-60 души. Планираме да достигнем до 300 души там. Тъкмо започнахме да подготвяме и втория етаж за работа, като ще добавим още 170 работни места през второто тримесечие на следващата година.

    Върху какви проекти работят те?
    В Пловдив започнахме да работим, като преместихме съществуващи операции от София, за да гарантираме, че стартираме нова локация, продължавайки устойчиво бизнеса без прекъсвания. Затова не тръгнахме с нови проекти. Намерението ни в Пловдив е да продължим да разрастваме този бизнес, който всъщност е център за обслужване на клиенти на различни езици, и да открием център за разработване на софтуер. С други думи, ще инвестираме още в софтуерни инженери. Фокусът ни вече ще е върху т.нар. „умна индустрия“ – обединението между ИТ и инженеринг. Става дума за вграден софтуер в аутомотив индустрията или електрическите коли - в днешно време всичко е компютър на колела. И ние инвестираме в тази дейност.

    Планирате да откриете софтуерен инженерен център в Пловдив или в София?
    Всъщност и на двете места. Вече имаме малък обем подобна дейност в София, която разширяваме. Имаме Innovation Lab, в който работят около 20 софтуерни разработчици. Така че това е нещо, което стартираме, но вярваме, че Пловдив също има голям потенциал. Така че ще инвестираме и там. Следващият ни проект в областта на софтуера всъщност ще бъде реализиран в Пловдив.

    "Има риск, че в даден момент ще стигнем до война за кадри".

    Имате ли трудности с намирането на точните кадри в София и в Пловдив?
    Определено. Но това не е трудност само за България, а е глобален проблем. Всички знаем, че има голям недостиг на кадри. Така че, да, в София става все по-трудно да намерим хора. Заплатите растат драстично, което, разбира се, е прекрасно от социална и лична гледна точка, но прави бизнес динамиката по-трудна.

    Смятате ли, че това е устойчиво в дългосрочен план?
    Имате предвид устойчиво да продължат да растат заплатите ли? Смятам, че да, това е неизбежно. Няма как да спрем това. Ние като организация трябва да се научим да растем в тази реалност. Това е комбинация между това да се опитаме да увеличаваме заплатите и да задържим служителите, защото в противен случай те ще потърсят други възможности. В същото време трябва да обучим нашите служители, занимаващи се с „продажби“, и да обясним на клиентите си за ситуацията, която налага увеличаване на разходите.

    Смятате ли, че този модел е устойчив за България като инвестиционна дестинация?
    Има риск, че в даден момент ще стигнем до война за кадри. Смятам, че глобално погледнато е устойчиво. За щастие, в момента, а и през следващите години, разходната структура на страната ще остане по-ниска, отколкото тази в много големи западноевропейски страни, като САЩ, Великобритания, Франция или Германия. Те остават високоразходни страни. И дори разходите да се повишават по-бавно там, те все още растат. България ще остане още известно време назад в това отношение, което дава конкурентно предимство на страната. Затова считам, че е устойчиво. Какво ще стане след 15 години, не съм сигурен, но определено следващите 5 до 10 години ще продължим да растем тук. Разходната структура ще се промени, ще трябва да продаваме по-добре.
    Споменах MIA LAB (Modis Innovation & Automation Lab) – една от целите на тази лаборатория е да се намерят възможности да се освободят ресурси, за да предоставяме ефективност на нашите клиенти. Защото с увеличаването на разходите ние ще трябва да намерим алтернативи, за да намалим цената.

    Какви езици покривате в България?
    В отдела за техническо обслужване работим с 40-42 езика. Това са основните езици, с голям фокус върху немския. Половината от служителите ни са немскоговорящи. Очевидно английският е задължителен за всички. Имаме също много френско- и италианоговорящи. Освен тях обслужваме на езици като полски, румънски и скандинавските езици. Предлагаме доста голямо разнообразие.

    Всичките ви служители ли са българи? Имате ли хора от други страни?
    Около 90% от служителите ни са българи. Имаме и хора от съседни на България страни.

    От страни от или извън ЕС са?
    Да, основно от европейски страни. Може би има няколко изключения от страни като Украйна и САЩ.

    Какво прави Modis за най-голямата търсачка в света?

    Знам, че работите по проект за най-голямата търсачка в света, като модерирате общности за тях. Какво конкретно означава модерирането на общност?
    Да, работим за тази голяма компания. При модерирането на общности става дума за преглеждане и проверка на информацията, достъпна в търсачката. Това включва премахване на съдържание и гарантиране, че то е безопасно. Трудност представлява голямото количество сексуално съдържание или такова с насилие, както и свързаното с терористична дейност.
    Подкрепяме нашите служители. Обучаваме ги, има психолози. Защото това е доста трудна работа. Преглеждат голямо количество съдържание с насилие, което трябва да бъде премахнато.

    Защо най-голямата търсачка в света реши да изнесе тази дейност в България?
    Основната причина е, че те аутсорсват това, което считат за комодитизирана услуга или нещо, което не е част от основния им бизнес и което не им е основен фокус. Бизнесът им създава това съдържание и те търсят партньори, които да им помогнат в работата с него.
    Защо България? Първо, защото ги убедихме. И най-вече заради наличните ресурси в страната. Тук говорим за съдържание от 50-60 държави, което съответно е на 50-60 различни езика. Така че ни трябваха хора, които имат уменията и точните езикови познания за този тип работа.

    Преглеждат ли съдържание и на български език?
    Да, правят го.

    Съдържание на какви други езици се модерира?
    За този конкретен проект мисля, че говорим за 22-23 езика. Като тук се включват основните европейски езици, а също и руски, китайски мандарин, японски.

    Има ли бъдеще аутсорсинга в ерата на автоматизацията?

    Как виждате бъдещето на аутсорсинга в ерата на автоматизацията?
    Определено бизнесът се трансформира. Не можем да работим както преди 5 или 10 години, а чрез автоматизация. Мисля, че аутсорсинга го очаква добро бъдеще или поне организациите, които могат да се трансформират и да се адаптират към променящия се свят. За мен автоматизацията е просто средство, което подпомага трансформацията. Не вярвам, че през следващите 5 до 10 години, ще загубим работните си места заради автоматизацията. Смятам, че тя ще ни помогне да сме по-ефективни. Много хора се страхуват от автоматизацията и роботиката, но ние в Modis ги разглеждаме като възможност да се освободят ресурси, защото, както казах по-рано, на нас ни липсват хора. Така че автоматизацията е начин да запазим служителите си и да им предоставим различни възможности.

    Планирате ли да автоматизирате някакви процеси тук?
    Всъщност вече го правим. Стартирахме нашата лабораторията за иновации с един от партньорите ни в София преди три години. През този период сме автоматизирали около 25 различни процеса, т.е. осъществихме и приключихме 25 проекта. Основният фокус беше да идентифицираме процесите, включващи много повторяеми задачи и изискващи интензивен човешки труд, които да могат да бъдат автоматизирани. Ако преди даден процес е изисквал човек да кликва на 10 различни места, то сега ние разработихме робот, който да прави това. Вместо служителят да кликва 10 пъти, ще го прави 2 пъти. Така работата става по-ефективна.

    Какъв е потенциалът и предизвикателствата на аутсорсинг сектора в България? Много експерти твърдят, че страната не може да разчита в дългосрочен план на аутсорсинга, а по-скоро трябва да се фокусира върху разработването на продукти в индустрията.
    България има едно предимство и един недостатък. Предимството са хората. Работя тук от 12 години. Повечето от служителите на ключови позиции са българи, като някои от тях работят и в чужбина понякога. Така че наличието на отлични кадри е плюс. Същевременно основната трудност е размерът на страната с население по-малко от 8 млн. души, като голяма част от тях живеят в чужбина. Така че основният проблем е недостигът на ресурси. В един момент няма да имаме хора, които да работят.

    Какво стои зад решението на Modis да се отдели от Adecco, включително и в България?
    Всъщност България беше една от първите страни, където го направихме. Макар че Modis като бранд съществува от 15 години с придобиването в САЩ.
    Adecco е компания по набиране на персонал. Това е основният ни бизнес, който представлява 90% от дейността ни. Отдавна се занимаваме и с аутсорсинг услуги под бранда на Adecco. Основната причина за промяната е пазарът, който ни тласкаше в тази посока, защото имахме нужда от фокус. Много трудно е да се позиционираш на пазара като организация, известна като компания по набиране на персонал, и после да отидеш при същия клиент и да се опиташ да му продадеш услуга или решение. На него ще му е трудно да разбере това положение и да повярва, че можем да му предоставим услугата. Така че една от причините беше фокусът и създаването на бранд, който да стане известен с бизнеса си по предоставяне на услуги и решения. Не е проблем да сме част от Adecco групата, защото това ни печели доверие и ни дава финансова стабилност, но е важно и да имаме фокус и да бъдем припознати на пазара като играч в бизнеса с услуги.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 минути
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 7 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 7 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава
    преди 7 часа
    преди 23 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото
    преди 1 ден
    В София ще се проведат първите в България конференция и хакатон, посветени на Ethereum
    ETHSofia ще се състои между 17 и 19 октомври в Иновационен форум „Джон Атанасов“