сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    7247 прочитания

    Какво представлява зеленото предприемачество?

    Къде е мястото на България в него и как „Джуниър Ачийвмънт“ го подпомага с нов международен проект за насърчаване на учебни компании в тази сфера?
    04 февруари 2020, 09:03 a+ a- a

    Проектът „Зелено сътрудничество отвъд граници“ на Джуниър Ачийвмънт България стартира официално. Инициативата ще продължи до 2021 г. И цели установяване на контакти и обмен на идеи между НПО, бизнес, правителство и училища, както и обмен на работещи добри практики между Норвегия и България в сферата на зелените иновации и създаване на устойчиви и отговорни бизнеси. 

    Ще бъдат сформирани 8 или повече трансгранични екипа чрез работа по програмата „Учебна компания“ на JA, които ще осъществят иновативни идеи за справяне с климатичните промени, като най-добрите от тях ще могат да кандидатстват в акселератора на Green Business Norway. 

    Проектът „Зелено сътрудничество отвъд граници“ се изпълнява с финансова подкрепа в размер на €143 218, предоставена от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на ЕИП (activecitizensfund.bg). Основната цел на проекта е да въвлече поне 540 младежи, учители и представители на НПО, бизнеси и държавни институции от България и Норвегия в обучителни дейности по зелено предприемачество и иновации чрез сформирането на поне 8 трансгранични екипа, които ще развият иновативни продукти, услуги и инициативи за справяне с климатичните промени.

    В дългосрочен план стремежът на инициаторите е да формират нова нагласа и мислене, които да помогнат на младите хора да бъдат активни участници в разработването и внедряването на иновативни решения в дома и бизнеса.

    Първа стъпка от проекта бе въвеждащо двудневно обучение по зелено предприемачество за 20 учители от избраните за участие училища. По време на обучението те се запознаха с образователните материали по програма GREENT на Джуниър Ачийвмънт България, които ще бъдат използвани за преподаване в училище през втория учебен срок и за организиране на практически дейности за генериране и бизнес моделиране на идея за зелен бизнес. 

    Планираните обучителни дейности ще повишат капацитета на 520 младежи, 26 учители и представители на 10 НПО, бизнеси и държавни институции в областта на зеленото предприемачество, опазването на околната среда и зелените иновации. Двадесетте училища, които бяха избрани измежду над 70 кандидатствали, са от Бургас, Велинград, Видин, Вършец, Гоце Делчев, Златица, Казанлък, Кнежа, Костинброд, Лом, Правец, Разград, Русе, Сандански, Силистра, Смолян, Хасково и София. 

    Сред темите, които ще бъдат представени в клас с помощта на примери за добри практики и млади зелени предприемачи от целия свят, са теория за системите, системно мислене, Антропоцен, биоразнообразие и заплахите за него, промени в климата, кръгова икономика, цели на ООН за устойчиво развитие, предприемачески и зелен начин на мислене, прогресивен начин на мислене, иновативни идеи и бизнес модели за устойчив бизнес и други. 

    За зеленото предприемачество, регенеративната и кръговата икономика и новото мислене в бизнеса, Economy.bg разговаря с Апостол Дянков, мениджър „Проекти/Устойчив поминък“, JA България.

    Какво представлява зеленото предприемачество?

    Какво представлява зеленото предприемачество?
    По принцип предприемачеството и предприемчивостта е начин на мислене. Той се основава върху вярването, че ние можем да решим даден проблем като създадем нова компания в рамките на настоящата организация, в която работим, и също, когато работим за социална кауза, т. нар. социално предприемачество. Зеленото предприемачество надгражда това, защото цели да реши проблеми, с които се сблъскваме днес като общество, хора, цивилизация, от много сериозен ранг, като например промените в климата, климатичната криза, загубата на биоразнообразие, проблемите с отпадъците и неустойчивия модел на потребление и генериране на замърсяване. Така че зеленото предприемачество за нас започва от начина на мислене, от нагласата и преминава към едно фокусирано системно мислене и решаване на тези проблеми, които могат да бъдат решавани само в системи и само в сътрудничество. По принцип предприемачеството е понякога малко самотно занимание, поне така се вижда – това е един човек, който иска да успее. В случая със зеленото предприемачество трябва да успеем всички, това е единственият начин, по който можем да успеем като общество и планета. Затова той е и много по-приобщаващ - инклузивен модел.

    Къде е мястото на кръговата икономика в този модел?
    Кръговата икономика като цяло може да се случи там, където се следват моделите на природата. Най-общо казано, не се генерират отпадъци. Но кръговата икономика е само част от зеленото предприемачество, т.е. ние да можем да направим модел, в който потребяваме, споделяме, използваме повторно продуктите, ресурсите, материалите, но ние трябва да ги споделяме и между нас. Трябва да имаме споделена икономика, а не просто кръгова. И също така трябва да имаме регенеративна икономика. Това е, когато не просто не взeмаме повече, отколкото е нужно от природата, а когато връщаме, т.е. бизнес, който активно възстановява екосистемите, възстановява океаните и моретата, възстановява планините и горите, възстановява водата в язовирите, ако щете. Това е, към което се стремим.

    Нещо подобно на плана, който Microsoft обявиха?
    Точно така. Microsoft бяха една от първите компании, които направиха тази стъпка – не говорим за устойчивост, не говорим просто за нашия отпечатък, говорим за това ние да сме един регенериращ бизнес, който връща на планетата. Има други компании, които също го правят. Надяваме се в България бизнесът да чуе това послание.

    Къде е мястото на България в този процес?

    Наистина ли вярвате, че България може да е водеща в този процес и че той може да се наложи за 20 години? 
    Ами то е необходимо да стане в рамките на 20 години. Когато говорят за мястото на България, хората обикновено казват: „Ние тук имаме една чудесна природа, която е недокосната, тези ресурси ние можем да използваме“. Вярваме, че имаме повече от една чудесна природа. Вярваме, че имаме ресурс, който е вътре в хората. Това искаме да събудим със зеленото предприемачество. Българинът е един предприемчив човек. В „Джуниър Ачийвмънт“ едни от любимите ни примери са от Възраждането, от българската история през 19. век, когато предприемачите са издърпали обществото нагоре, включително културно, духовно, с изграждане на училища. Това трябва да се случи, аз го виждам – много хора от бизнеса от различни организации работят заедно и трябва да се случи в следващите 20 години, защото наистина това е времето, с което разполагаме, поне от гледна точка на климатичната криза, в рамките на 20 години трябва да може решенията да са приложени.

    Ясно е защо трябва, но възможно ли е според Вас?
    Да! Изключително много анализи и проучвания са направени. Само ще дам един пример: т. нар. възобновяеми енергийни източници. Тяхната цена, на водещите – слънчеви и вятърни, е паднала между 50 и 80% за няколко години. Това е абсолютно приложимо. Ако следите пък акциите на някои компании за електромобили, ще разберете, че просто това е нещо, което навлиза. Аз бях в Норвегия, те са партньори по нашия проект. Всяка, буквално трета кола в Осло е електромобил, така че знаем че може.

    Защо този проект е насочен към ученици?

    Защо този проект е насочен към ученици?
    Тези, които имат най-голямо значение според нас, затова и там фокусираме програмите си за създаване на предприемачество, учебна компания, са учениците от горните класове, които са запознати с проблематиката, които знаят, че в крайна сметка от тях зависи да има тези решения. Те също така са и тези, които са най-силно изложени на последствията, били те добри или лоши. В бизнеса има една поговорка, че винаги трябва да влизаш с кожа, тоест трябва да жертваш нещо, трябва нещо да рискуваш. Учениците днес, когато излизат на климатични протести или се интересуват от тези проблеми, всъщност залагат своето бъдеще. Затова ние вярваме, че от тях ще излязат едни добри предприемачи, защото и тяхното бъдеще е заложено.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 14 часа
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 15 часа
    преди 16 часа
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    преди 18 часа
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    преди 18 часа
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания
    Групата ще обедини всички дъщерни дружества под единен бранд