Вижте какво коментираха експерти по публични комуникации
Как коронавирусът се отразява на организирането, провеждането и планирането на събития в България? Отговор потърсихме от водещи експерти по публични комуникации. Вижте как Д-р Александър Христов - управляващ директор на Параграф 42, Илияна Йорданова - собственик на I CREATIVE, Любомир Аламанов - управляващ партньор на SiteMedia Consultancy, и Мария Гергова - Бенгтссон, основател и управляващ директор на United Partners, коменираха ситуацията.
Как коронавирусът се отразява на планирането и организирането на събития, форуми и конференции?
Александър Христов - управляващ директор на Параграф 42
А.Х.: Вече е фатално. Отначало се отменяха и ограничаваха събития плахо, сега вече е лавина. В особена степен това важи за конференции и други събития в дискусионен формат, но да, редица компании вече издават препоръки да се ограничат събирания на много хора на едно място – като действие „за всеки случай“. Според мен обаче проблемът не е толкова в опасността да стане нещо по време на дадено събитие, а в опасенията да не би заради цялата тази истерия около коронавируса на събитието да дойдат значително по-малко хора. Което поставя под въпрос инвестицията в него. Влияние оказват и ограниченията в пътуванията, което препятства идването на професионалисти от чужбина, от което събитията също страдат.
В дългосрочен план – не вярвам ситуацията с коронавируса да окаже кой знае какво отражение върху събитийната индустрия. Като правило тя е сравнително рискова, влияе се от моментни промени в средата и това скоро няма да се промени.
И.Й.: Не мога да кажа, защото драмата тепърва започва и се надявам съвсем скоро да отшуми. Мисля, че паниката ще се отрази предимно объркващо. Само първия ден след регистрирането на първи случаи се отложиха няколко големи събития и затвориха временно някои спортни центрове. По отношение на планирането на събития определено ситуацията действа объркващо, защото бизнесите, особено по-големите, си правят плановете за година напред и отлагането на един ивент става много напред във времето например чак лятото, когато просто има място, но може да се окаже, че не е най-подходящото време. Бизнесът е стратегия, от която са част времевите рамки. Планирането пък е основна предпоставка за ефективност. Тази ситуация обърква. Но няма невъзможни неща. Гъвкавите бизнеси и предприемачите знаят как да се адаптират към времето и обективния хаос.
Любомир Аламанов - управляващ партньор на SiteMedia Consultancy
Л.А.: Да, определено ситуацията около коронавируса се отразява. Хората са малко по-предпазливи особено ако идват от държави с починали пациенти. Както не е добре да се прави паника, така и не е добре да се подценява ситуацията. Тази предпазливост се изразява в разпространяване на повече вътрешна информация, служителите са най-ценният актив на всяка една компания. Някои външни конференции се отлагат, някои не. Ето, на 5 март БАПРА и БДВО организираха голяма комуникационна конференция с представители на УС на ICCO /International Communications Consultancy Organization/. Топ специалисти от цял свят дойдоха в София и проведохме прекрасно събитие.
М.Г.: COVID-19 се оказа „черният лебед“, който изненада целия свят. Освен че нанесе щети върху здравето на населението в редица държави, той сериозно разклати икономиката на много пазари, очаква се да го усетим и тук, в България. При нас грипната епидемия и новорегистрираните случаи на COVID-19 съвпаднаха и предизвикаха смут в страната само за 24 часа. Именно заповедта на Министерски съвет за отмяна на спортните и културни събития на закрито, доведе до отлагане и на някои конференции с цел превенция. Бизнесът е предпазлив, но не и в застой.
Може ли да посочите примери за отменени или отложени събития. За какъв период от време се отлагат?
А.Х.: Има доста примери, а откакто правителството забрани за неограничен период от време провеждането на културни и обществени събития на закрито, това даде сигнал, или по-скоро тласък, мероприятия да се отменят поголовно. Когато става въпрос за корпоративни събития, които е добре за компанията да се случат, най-често се отлагат за след 2 месеца или за есента. Известно недоумение буди обаче отмяната на вътрешни срещи или обучения в компаниите – при положение, че същите тези хора идват редовно на работа. Обяснение може да бъде намерено в две посоки – или е на принципа „не дърпаме дявола за опашката“, или което е по-вероятно, съществуват опасения от продължително отсъствие на служители в случай на болест, от което компанията ще загуби.
Илияна Йорданова - собственик на I CREATIVE
И.Й.: Има много примери за отменени събития и ще продължават. Паниката също си оказва влияние. Отлагат се големи изложения, семинари и обучения с чуждестранно участие, събития за бременни, концерти... За съжаление, някои от тях падат окончателно, други се отлагат чак за лятото или есента.
Л.А.: Като пример за отложено събитие засега мога да посоча само отменени две мои лекции в учебни заведения. Предвид грипната ваканция това ми се струва напълно нормално. Все пак следим ситуацията, и при всяка промяна сме готови да обсъдим с клиентите следващите ни стъпки по всеки проект.
М.Г.: Очакваме развитие в следващите няколко дни, но засега организаторите на някои от по-големите форуми и конференции обсъждат варианти за безопасно случване на събитията или отлагане за пролетта и лятото, когато се очаква ситуацията да се успокои.
Предвиждат ли се някакви мерки и указания при организиране и провеждане на събития към момента?
А.Х.: Не можем да раздаваме маски преди събитие. Шегата настрана, трудно е да се прави събитие, поставяйки изисквания или ограничителни условия към гостите. Освен всичко, това увеличава паниката. А отговорността на всички, които се занимават с комуникации, в момента е сериозна – да направят така, че да не нагнетяват допълнително паника с действията и говоренето си. Факт е, че подобна ситуация в събитийната индустрия не се е случвала досега, но хладнокръвието при взимане на решения трябва да бъде запазено.
Мария Гергова - Бенгтссон, основател и управляващ директор на United Partners
И.Й.: Би трябвало да се предвиждат мерки, като раздаване на маски например, добра хигиена на място, раздаване на дезинфектанти. Все още нямам впечатления за конкретни случаи. Но до голяма степен това си е и лична отговорност. Хората сами трябва да решат - ще посетят ли това събитие, или не. Истината е, че трябва да сме социално отговорни и да пазим както себе си, така и околните. Но в същото време трябва да имаме предвид, че всичко е временно и нищо не трябва да спира. В този период бизнесите просто трябва да са по-предпазливи, да намерят други канали за връзка с клиентите, изключвайки временно ивенти. Става въпрос само за месец, месец и половина, докато всичко отшуми. В днешния свят на глобализация и непредвидими ситуации, трябва да сме нащрек, да се научим да сме по-гъвкави и готови да планираме и да реагираме бързо. Например да сме готови винаги с план А, Б, и Ц, ако трябва и Д, за да може ако някоя обществена или политическа ситуация ни изненада, да има как да реагираме така, че да не се налага преобръщане на годишното планиране:).
Л.А.: Засега няма инструкции към присъстващите на събития. Предимно има към вътрешните публики. Превенция и процедури за намаляване на риска.
М.Г.: Със сигурност всички мерки за безопасност ще бъдат спазени, наблюденията ни сочат, че организаторите на големи форуми, а и ние в това число, действат предпазливо и се съобразяват с предписанията. Очакваме моментен вакуум до края на месеца, като ще стане ясно кои събития ще бъдат отложени за следващ период. Вярваме, че забавянето на икономика, ще успеем да наваксаме бързо.