петък, 29 май 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2009 прочитания

    Как коронавирусът ще се отрази на пазара на труда в ИТ сектора?

    Мартин Антонов, ИТ бизнес анализатор с дългогодишен опит, очертава 6 прогнози
    15 май 2020, 10:47 a+ a- a

    Мартин Антонов, ИТ бизнес анализатор, DataArt

    Ситуацията около пандемията с коронавирус засегна целия свят и неминуемо се отразява на почти всеки аспект от нашия живот, както в личен, така и в професионален план. Особеното в случая е, че промяната за някои бизнес сфери се оказа драстична и ненадейна, поставяйки на изпитание работодатели и служители. Какви обаче са перспективите пред сектора на информационните технологии и как ще се отрази Covid-19 кризата на пазара на труда?

    Мартин Антонов, ИТ бизнес анализатор с дългогодишен опит, част от екипа на глобалната технологична компания DataArt, споделя за Economy.bg кои са факторите, които ще повлияят най-силно по отношение на наемане на ИТ специалисти, как ще се развива пазарът на кадри и какъв е потенциалът на сектора за възстановяване и развитие на сектора.

    Ето кои според Мартин ще са основните тенденции, на които предстои да станем свидетели:

    Търсенето и предлагането на ИТ специалисти ще достигнат ситуация на равновесие

    Една от особеностите на настоящата криза е, че тя рязко промени търсенето и предлагането на пазара на труда в много сектори, в това число и в ИТ сферата. През последните няколко години се наблюдаваше ситуация на недостиг на кадри поради огромното търсене на специалисти от страна на ИТ компаниите, които бяха принудени да работят в условия на силно конкурентен пазар.

    Опитът от Световната икономическа криза през 2007-2009 г. показва, че колкото и негативи да носят подобни кризисни ситуации, те всъщност имат и позитивен ефект върху пазара, особено ако е изтощен. Преди появата на Covid-19 ИТ компаниите трудно наемаха специалисти, понякога на цената на редица компромиси като липса на достатъчно професионален опит или пък заплащане доста над пазарното. В следствие на кризата обаче е силно вероятно да станем свидетели на по-голям баланс между търсене и предлагане не само в България, но и в глобален план, тъй като броят на свободните позиции бележи драстичен спад, което от друга страна ще даде известни предимства на компаниите, които все още търсят кадри. 

    Спад в търсенето на начинаещи специалисти и промяна в бизнес стратегиите

    При постигането на равновесие на пазара на труда е твърде вероятно да намалее търсенето на начинаещи специалисти, а компаниите да се стремят да задържат по-опитни такива, особено в софтуерния бранш. Това ще бъде продиктувано от промяната в стратегиите на компаниите. В период на пазарен пик, който се среща обикновено преди рецесия или криза, водещ фактор е така нареченият time-to-market подход – колкото по-бързо се излезе на пазара, толкова по-голям е шансът за получаване на дял от този пазар. По време на рецесия обаче компаниите се стремят да запазят дейността и клиентите си, като за целта е необходимо да станат по-продуктивни и ефективни в управлението на ресурсите. Силната конкуренция в борбата за клиенти ще принуди ИТ компаниите да повишат качеството и да понижат цените, което би могло да се постигне единствено с по ефективно управление на човешките ресурси и по-добра продуктивност.

     Аутсорсинг компаниите ще имат известно предимство пред продуктовите по отношение на възможността да запазят екипите си

    По време на криза оцеляват най-адаптивните и подготвени компании, а разпределянето на риска е начин за постигане на гъвкавост и устойчивост. Според бизнес анализатора от DataArt именно това дава известно предимство на аутсорсинг компаниите пред продуктовите при сходни други показатели като брой служители, приходи, разходи, експертиза и т.н. Една продуктова компания е силно зависима от определен пазарен сегмент, освен в редки изключения, когато има широко портфолио от продукти. Аутсорсинг компаниите от своя страна, в много случаи притежават експертиза в различни сфери и диверсификация на клиентското портфолио. Разбира се, не са малко продуктовите компании, които биха имали огромно предимство в ситуации като днешната, например такива, ориентирани към онлайн обученията, комуникациите, електронните магазини, интернет доставчици, хостинг услуги и т.н. Но други, опериращи в сфери, които в момента на практика не функционират, са силно засегнати.

    Миграция на висококвалифицирани кадри – трудните избори пред по-малките компании

    За съжаление, кризата ще постави по-малките компании пред труден избор – например дали да задържат висококвалифицираните специалисти и да освободят няколко начинаещи такива, или обратното - да задържат няколко по-неопитни за сметка на един висококвалифициран служител. На пръв поглед решението изглежда лесно, но всъщност всички сме били свидетели на това как даден експерт, натоварен с много задачи и отговорности, показва спад в продуктивността и мотивацията, което маже да доведе до напускане на съответната компания и избор на друга. В този контекст висококвалифицираните кадри не биха останали без професионални възможности, но се очаква по-честа смяна на работното място или миграция от една сфера в друга. 

    Машинното обучение, изкуственият интелект и виртуалната реалност са все направления, в които развитието продължава. Това означава, че макар и с различни темпове, търсенето на висококвалифицирани инженери с дългогодишен опит ще продължава да е факт.

    Ситуацията ще се превърне в мотив ИТ компаниите да подобрят инфраструктурата си и да променят фирмената си политика

    Компаниите в ИТ сектора като цяло бяха сред най-подготвените да посрещнат криза от подобен тип, тъй като за много от тях, особено тези, занимаващи се със софтуерна разработка, работата от разстояние е лесно постижима и не е повод за нарушаване на работния ритъм. В същото време обаче някои компании се оказаха по-подготвени от други с това, че разполагаха с вече готова инфраструктура, позволяваща дистанционна работа по отношение на отчитане, комуникация, информационна сигурност, ясни процедури. В този смисъл, извънредната ситуация с Covid-19 ще се превърне в ускорител на подобни процеси за в бъдеще и много от бизнесите ще направят повече инвестиции в посока на вътрешната инфраструктура, гъвкавост, сигурност на данни и т.н. 

    Комуникацията между отдалечени екипи в ситуация като сегашната изисква нови подходи, свързани с мотивацията и ефективно взаимодействие, както и развиването на личностни качества като управление на времето, проактивност, високо ниво на комуникационни умения. Всичко това води и до налагане на различен тип фирмена политика, лишена от микромениджмънт, по-голяма свобода и делегиране на отговорности. 

    Кризата ще се превърне във възможност за адаптивните и иновативни компании 

    Новите предизвикателства се превръщат и в нови възможности за по-инициативните и адаптивни ИТ компании. Социалната изолация отпада в много държави, но тенденцията за дистанционни дейности ще продължи и след това като практика в редица сектори, които вече се увериха, че подобни механизми работят и спестяват разходи и време. Тук се включват широк спектър от услуги, обществени и частни, като обучение, онлайн събития, онлайн разплащания, банкиране, административни дейности и т.н.

    Ако погледнем назад във времето, ще видим, че именно в такива периоди се появяват някои от най-успешните бизнеси, превърнали се в глобални лидери. Няколко примера от имотната криза през 2007-2009 г. са WhatsApp, Uber, Slack, Instagram и т.н. Появата им е отговор на нарастващото търсене на дадени решения по време или непосредствено след рецесията. 

    Това предопределя и евентуално нарастване при търсенето на конкретни специалисти или преквалифицирането им към други направления. В този смисъл е възможно да станем свидетели на увеличено наемане на UX специалисти, site reliability инженери, DevOps специалисти, бизнес анализатори, специалисти по дигитализация и онлайн маркетинг, ИТ бизнес консултанти и др.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 21 минути
    Въвеждането на е-товарителници е в напреднала фаза
    На първия етап те ще важат за вътрешния транспорт
    преди 2 часа
    преди 2 часа
    Италия ще признава изтекли български лични документи
    28 държави са потвърдили, че в условията на пандемията ще признават и пропускат българи с изтекли лични документи
    преди 4 часа
    Boeing съкращава близо 7000 души
    Компанията планира да се раздели с 10% от 160-те си хиляди служители
    преди 4 часа
    Над 40 млн. американци останаха без работа
    Един на всеки 4-ма е подал заявление за обезщетение при безработица
    преди 5 часа
    Щабът е препоръчал отпадане на 14-дневната карантина за граждани на ЕС, Сърбия и Северна Македония
    Очаква се в средата на юни да се възстанови изцяло свободното движение в ЕС
    преди 6 часа
    8 са новите случаи на Covid-19 в България
    Общият брой потвърдени случаи е 2485