петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2449 прочитания

    Над 60 учебни компании участват в състезанието „Изгряващи звезди“

    Тази година то ще се проведе изцяло в онлайн формат. Кои са новостите, разказва Вера Петканчин, директор „Оперативни дейности“ на JA България
    28 май 2020, 12:34 a+ a- a

    Над 60 учебни компании участват в състезанието за учебни компании „Изгряващи звезди“. Тази година то ще се проведе изцяло в онлайн формат. Кои са новостите, разказва Вера Петканчин, директор „Оперативни дейности“ на JA България

    Предстои 12-тото издание на „Изгряващи звезди“. С какво то ще е по-различно, като оставим настрана пандемията?
    Като оставим настрани пандемията, бих искала да откроя 2 нови момента в нашата инициатива за тази година. Първият е, че специално при студентите за първи път тази година ще се представят участниците от нашата преакселераторска програма Beyond, която имаше първото си издание през есента на 2019. Така че всички екипи от първото издание на Beyond ще имат възможността да направят своите презентации и да се съревновават за няколко награди, които са в тематичните направления на преакселераторската програма. В нея търсим  участие на студенти, докторанти, млади, вече завършили професионалисти, които формират мултидисциплинарни екипи и разработват стартъп идеи в едно от трите ни направления: умни градове, кръгова икономика и суровини и дигитално здравеопазване. Аз лично смятам, че са на много високо ниво екипите, тъй като самата програма, през която преминаха няколко месеца, включва много сериозна както теоретична, така и практическа подготовка по предприемачество и много контакти с ментори, с хора от реалния бизнес и потенциални инвеститори. Така че очакваме с нетърпение представянето на екипите от преакселератора.
    При учениците всяка учебна компания тази година има възможност да се представи с рекламно видео, което още преди състезанието ние популяризираме в социалните мрежи и има възможност да достигне до реални, големи бизнеси, които ще участват като жури и публика в състезанието.

    Кое е различното в „Изгряващи звезди“ тази година и какви възможности създава за участниците?

    Какви възможности създава за участниците този форум?
    Това, което участието във форума им дава, е много безценно от гледна точка на придобиване на опит за представяне пред публика, аргументация и защитаване на позиция и въобще на идея, на бизнес идея, на продукт, работа в екип, обмяна на опит с останалите екипи. Това е изключително ценно, защото едно състезание е не само конкуренция, но също така и възможност ти да видиш другите докъде са и да научиш нещо от тях. Също така среща с потенциални инвеститори – това е една възможност, която много пъти се е проявявала в предишни години, в които екипи са намирали възможности за реализация на своите продукти или на себе си като екип в бъдеще. Също среща с потенциални бизнес партньори, като тук имам предвид самите останали екипи, които са в състезанието. Контактът може да постави началото на някакво бъдещо бизнес партньорство. И разбира се, възможността да спечелят награди и да се забавляват не е за изпускане. Също така нека не забравяме, че победителят в националното състезание при учениците представлява България на конкурса „Най-добра учебна компания на Европа“ всяка година.

    Как ще промените формата тази година във връзка с пандемията?
    Цялото състезание ще се проведе изцяло онлайн. Тази година, за първи път всички негови елементи както презентациите пред жури, така и показване на продукта на виртуални щандове, така и панелното интервю с жури и награждаването – всичко ще се случи онлайн. Но това, което ми прави впечатление на мен, въобще и от другите активности, които реализирахме през втория учебен срок виртуално, е, че учениците доста добре възприемат тази онлайн форма и особено когато става дума за такива динамични формати като нашите - състезателни. Имахме няколко много интересни иновационни лагерa, в които доста добре се сработиха учениците, независимо от това, че дори, работейки в отбори, всеки от своя дом, не се познаваха помежду си. А в случая все пак участниците в „Учебна компания“ се познават, тъй като са имали възможност, те са от едно и също училище, да сформират екипа още преди 2020 година, т.е. в първия учебен срок. Така че всъщност очакваме, въпреки тези ограничения да се получи добре. Имаме над 60 учебни компании, които са се записали за участие във финала. Очакваме много екипи да не са успели да достигнат до последните фази в работата на една учебна компания поради затварянето на училищата и невъзможността да се събират, за да работят заедно. Именно срещите с реални клиенти и достигането до продажби, са етапи, които се случват в края на програмата, така че тази година този критерий от тяхната работа няма да бъде оценяван толкова стриктно от журито, но за сметка на това ще поставим фокус върху качественото разработване на бизнес канавата, върху формулирането на предложението за стойност и въобще като цяло за идеите за това накъде да се развива бизнес моделът на учебната компания. Имахме и една поредица уебинари преди състезанието за първи път тази година, в които всички участници в програмата имаха възможност да се подготвят по-добре именно по тези направления. Също така и в посока презентационни умения, така че разчитаме, че това ще допринесе за по-добро качество на състезанието.

    Как ще се промени форматът заради пандемията, как ще се проведат търговското изложение и церемонията по награждаването?

    Как ще проведете търговското изложение?
    Това всъщност е един интересен въпрос, защото, разбира се, то няма как да бъде идентично копие на реалното, където всяка учебна компания получава един физически щанд, на който може да покаже продукта си. Тази година ще се проведе онлайн този елемент на търговското изложение. Всичките екипи ще имат възможност да покажат продуктите си на камера и да обяснят как функционират те, като от тях зависи дали ще се съберат на едно място, защото някои от забраните в това отношение отпаднаха, или ще презентират от дома си, като например един от тях ще има задачата да покаже чисто физически продукта, ако говорим за физически продукт, защото има и доста дигитални продукти сред нашите учебни компании и съответно при тях няма да има проблем да бъде представен като прототип дали ще е софтуер, или някаква друга технология. Така че ние също сме много любопитни да видим креативността на учениците накъде ще ги отведе, но ние ще им дадем възможността да покажат как функционират продуктите им.

    Как ще се случи церемонията по награждаването?
    Церемонията по награждаването ще се проведе на живо от сградата на нашите партньори от Международното висше бизнес училище, които бяха така добри да предложат домакинство. Там ще бъдат разположени нашите водещи и екипът на Junior Achievement. Съответно ще бъде организирано предаване на живо, което ще се излъчва през платформата Zoom и също като livestream във Facebook. Всички останали участници – учениците от учебните компании, учителите, официалните гости, журито и спонсорите ще могат да се включат със своите устройства от своите домове и работни места.
    Ние имахме възможност да наблюдаваме националните финали на други колеги от европейските организации, които се проведоха малко по-рано от нашия и успяхме да почерпим интересно know how. Видяхме те как организираха нещата и всичко се случваше по подобен виртуален начин, така че да успеем да имаме това преживяване, нещата да се случат и същевременно да бъдем отговорни към себе си и към здравето на останалите. Водещите ще бъдат участници от програма „Учебна компания“ от предишни години, наши т.нар. Алумни, които с много голямо желание всяка година се включват. Много от тях са вече настоящи, действащи предприемачи и винаги си спомнят с много добро чувство преживяването, което са имали по време на тези състезания и обичат да се връщат отново към тях.  

    Как ще се проведе и какви възможности създава международният финал на „Изгряващи звезди“?

    Какви възможности създава за победителя участието в международния финал в Португалия през юли?
    Финалът ще се проведе на 22-24 юли. В Португалия трябваше да се случи както всяка година на едно място да се съберат всички победители от националните състезания. Тази година форматът ще бъде изцяло виртуален, както и с много други инициативи, които се наложи да бъдат преформатирани.
    Т.е. няма да се ходи до Португалия?
    Няма да се ходи до Португалия, за съжаление. Победителите ни тази година – малко по-различно ще бъде тяхното преживяване, но аз се надявам те да вземат най-доброто от него и съм напълно убедена, че колегите от Португалия ще направят всичко възможно да бъде максимално динамично и интересно. Аз виждам, че вече те са направили някои промени във формата, така че да бъде по-подходящ за едно онлайн изживяване. Например от учебните компании се изисква тази година да представят 2-минутен investor pitch (инвеститорско предложение), в което да опишат така, както те изберат, достойнствата на тяхната бизнес идея, продукта, какво са научили от програмата, какво са придобили. Също така забелязах, че има и друго интересно, което пък е 30-секундна видео реклама – клип на учебната компания, за който ще бъде дадена възможност публиката да гласува в социалните мрежи и да се избере най-атрактивният клип. Разбира се, това не е наградата за най-добра учебна компания на Европа. Все пак е нещо интересно и по-раздвижено, в което ще могат да се включат. Все пак ти, когато си участник и се състезаваш от дадена държава, да видиш другите какво правят. Сега ще е малко по-различно, но все пак това ще даде тази възможност. И все пак както всяка година участниците ни ще имат възможност да се съизмерят с останалите победители от Европа, да получат ценна обратна връзка за своя продукт от журито, да си доразвият презентационните умения на английски език и въобще като цяло да натрупат опит в реална бизнес среда, защото може би в следващите години все повече бизнес средата ще бъде такава – виртуална с всичките плюсове и минуси на подобна една среда.  

    Ще се превърне ли онлайн провеждането на различни събития в трайна тенденция?

    Този тип преориентиране, който се случва сега заради пандемията, дори коронавирусът да отпадне като фактор, дали ще остане трайна тенденция и полезно ли е за активности, каквито правите Вие?
    Аз лично това, което виждам, е, че то е едно много добро допълнение на нещата, които правим. В никакъв случай не искам да кажа, че изцяло съществуването в дигитална среда е нещо, към което бихме се стремили в следващите години, защото живият контакт безспорно е незаменим в много отношения. Но тъй като пък ние работим с една много голяма мрежа от училища в цялата страна, ние няма как физически да присъстваме постоянно на всяко място. А пък едни такива периодични онлайн срещи ни дават възможност да поддържаме контакт с всички ученици и учители, с които работим и това за мен е много положително и може би това беше нещо, което ситуацията ни подтикна да правим повече, отколкото сме правили преди.
    А иначе в по-широк контекст от гледна точка въобще на бизнеса и на работната среда, аз мисля, че доста работодатели и не само работодатели, доста служители, всъщност видяха и осъзнаха, че много от нещата е възможно да се случват чрез работа от вкъщи. И всъщност може би ще бъдат някакви хибридни, формите в бъдеще. Т.е. ще я има повече наложена и тази форма на работа от вкъщи, защото тя има много предимства от гледна точка на баланса между личния и професионалния живот. Сега, от една страна. От друга страна, разбира се, имаше много хора, които казаха, че това е много проблематично. Може би ще допринесе за някаква гъвкавост от страна на работодателите за вземане на решения кога кои служители биха могли да работят от вкъщи и нещата могат да се съчетават и все пак зависи и от спецификата. Видяхме, че не е нещо, което само и единствено в ИТ сектора е приложимо, т.е. може да бъде приложимо и в други сектори и така всъщност хората да съчетават да правят различни неща. Без, разбира се, да губим връзката с колегите, защото аз определено мога да кажа, че на мен ми липсва ежедневният контакт с колегите и възможността да разменим няколко приказки. Някак си това малко по-трудно се получава във виртуална среда въпреки всичките опити за виртуално кафе и т.н. Не е същото като да се видите на живо. Има я дистанцията и така всъщност онлайн общуването е доста, бих казала, изискващо към нас и може би доста по-изморително, без да си даваме сметката за това. 

    *За илюстрация на предстоящото събитие са използвани кадри от JA България, както и от провелото се вече финално състезание на екипите на JA Гърция (Junior Achievement Greece). 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 13 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 14 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 16 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 17 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 19 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк