четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6527 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

    Веселин Стоянов, управител на Транспрес, пред Economy.bg
    17 юни 2020, 15:49 a+ a- a

    Веселин Стоянов, управител на Транспрес

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента?  Как ще се случва завръщането в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Вижте какво коментира Веселин Стоянов, управител на „Транспрес“.

    Транспрес е българска транспортно-логистична компания с над 25 години опит. Разполага с екип от близо 500 служители, автопарк от над 200 автомобила и мрежа от 430 локации в цяла Европа, като осигурява превоз на над един милион пратки годишно и пълна гама транспортни и логистични услуги. Под бранда Green Courier развива куриерски услуги за бизнеса и хората с грижа към околната среда.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    В кратък период се появиха много предизвикателства, пред които трябваше да се изправим. Първият ни приоритет беше да се погрижим за здравето и безопасността на нашия екип, на клиентите и на обществото като цяло. Паралелно с това трябваше да осигурим непрекъснатост на работните процеси и да намираме работещи решения при много променливи – затваряха се граници, променяха се правила, затваряха производства. Това създаде сериозен риск за транспортния бизнес като цяло, което беше отчетено и от международните анализатори. 

    Това беше голямата, истинска проверка, а не просто „учение”, за всички нас доколко сме подготвени и адаптивни, за процесите и системите ни и не на последно място за екипа и за лидерите. 

    При здрава основа и гъвкавост, колкото и да е трудно, е възможно предизвикателствата да се превръщат и във възможности. В нашия случай например големи търговски вериги засилиха дейността си, появи се търсене на специфични стоки като предпазни средства и дезинфектанти, куриерските услуги от врата до врата станаха ключови, когато хората останаха вкъщи. Работата по някои релации като Италия стана особено трудна, но и търсена услуга. Ние успяхме да осигурим непрекъснатост на доставките благодарение на силното ни партньорство с Dachser в Европа. Това ни помогна да спечелим нови клиенти и да си върнем някои стари.

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    Наред с грижата за здравето на хората, запазването на работните места на тези 500 души беше основен приоритет за нас. Горд съм, че въпреки тревожните моменти и несигурността, не сме съкратили нито един служител. И при нас, както в много компании, оптимизирахме някои разходи и временно „замразихме” отделни проекти, които нямат пряко отношение върху хората. Имаме стотици превозни средства в парка си, но никога не забравяме, че истинският двигател на „Транспрес” е в екипа ни. 

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим „хоум офис“? Кога и как се случи това?
    Ние имахме кризисен щаб още преди да се обяви създаването на държавния. Съответно успяхме да реагираме светкавично и почти всички служители в администацията преминаха на режим „работа от вкъщи” веднага. Това беше възможно и заради предварителната ни подготовка по отношение на ИТ системите, процедурите и това, че бяхме правили предварителни тестове. Работата на кол центъра ни например се трансферира дистанционно без никакъв проблем и не се усети от клиентите. 

    Разбира се, заради спецификата на бизнеса ни останаха хората на първа линия – шофьорите, куриерите, работниците в складовете, които обаче работеха при специални мерки за сигурност.

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    През целия период следихме ефективността на служителите и в някои случаи дори отчитаме повишаване на продуктивността. Това позволява отлагане на връщането на по-голямата част от екипа. Не бързаме, следим ситуацията, за да сме сигурни, че правим най-разумното за здравето на хората. Разработихме различни модели в кризисния ни щаб за поетапно връщане и работа на смени. При всяко положение искаме да избегнем струпване на много хора в офисното пространство и да успеем да запазим нужната дистанция, докато ситуацията не се изясни напълно. 

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    Още от самото начало въведохме много строги правила за безопасност, дезинфекция, използване на предпазни материали, които осигурихме за всички служители и следяхме неизменно за прилагането им от тези, които останаха на първа линия. Държим на тях дори сега, когато голяма част от мерките са вече препоръчителни, а не задължителни. Въведохме нови правила в офис площите и за използване на общите пространства. 

    Винаги сме имали политика за хоум офис. Извънредната ситуация доказа, че тя може да е ефективна и на ежедневна база, въпреки че изисква адаптация на хората и определено усещам, че директното общуване им липсва. 

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Бих казал, че се променят инструментите, а не принципите. Срещите продължават да се провеждат при същите правила, но са онлайн. Стараем се да използваме максимално ресурса на новите технологии и системите, които имаме, за да провеждаме срещите си, да обменяме информация, да следим процесите и резултатите при бързи промени, да сме на една страница. В това отношение ни помага много, че още преди кризата сме инвестирали и разчитали на технологиите и софтуера в работата си. Ситуацията сега обаче ни даде възможност допълнително да го оптимизираме, а и хората разбраха още по-ясно защо ползването на тези инструменти е полезно. 

    По отношение на ефективността – извън моментните и индивидуални затруднения, които са нормални в тази ситуация, голямата равносметка показва, че съумяваме да поддържаме ефективността си. Още по-сериозният фокус върху директния рипортинг към преките ръководители и обратната връзка в конкретни случаи доведе дори до повишаване на продуктивността. Доказателство за това е, че дори в най-тежките моменти качеството на услугите ни не е паднало и продължава да е най-високото не само на българския пазар, а и по световните стандарти.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Истината е, че голяма част от служители вече искат да се завърнат в офиса, липсва им социалната среда, общуването с екипа, което е хубаво. Именно поради тази причина макар и без да бързаме, ще въведем поетапно модела с новите графици и частичното завръщане с грижа към сигурността на хората.

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Хората са най-ценният ни актив и това се доказа и в тези предизвикателни времена. Продължихме да предоставяме досегашния социален пакет от придобивки, въпреки предизвикателното време. Всички наши служители имат допълнителна здравна застраховка, която им гарантира, че където и да се намират, при нужда могат да получат веднага необходимата медицинска грижа безплатно. В допълнение създадохме социален фонд, който да се използва в подкрепа на служители, в случай че те се разболеят от Covid-19. Това бе направено доброволно със средства от възнагражденията на мениджмънта. Направихме възможното, за да накараме хората да се почувстват малко по-спокойни в тази тревожна ситуация.

    ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 7 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 9 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк