четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3196 прочитания

    В дългосрочен план служителите ще искат много по-гъвкав начин на работа

    „Концепцията за офис от вкъщи ще залегне по-дълбоко в начина на работа занапред, но не очаквам компаниите изцяло да преминат към нея“, казва Бойко Яръмов, съосновател на Campus X
    19 юни 2020, 10:18 a+ a- a

    Covid-19 промени из основи начина, по който живеем и работим. Само за месеци хоум офисът от придобивка, която компаниите предоставяха, се превърна в норма в корпоративния свят. А офисът вече не е това, което помним...  За бъдещето на работата в ера на пандемия разговаряме с Бойко Яръмов, съосновател и изпълнителен директор на Campus X, съосновател на Telerik Academy и Telerik.

    Временно явление ли е преминаването към хоум офис според Вас или ще промени из основи начина на работа в дългосрочен план?
    Особено в технологичния сектор работата от вкъщи отдавна е утвърдена практика, но досега се използваше лимитирано. Заради пандемията преминаването към работа от вкъщи беше форсирано и повсеместно. Наложи се компаниите да се адаптират буквално за дни и в движение. 

    Промяната повлия различно на отделните бизнеси. Но едно нещо е сигурно, служителите оцениха допълнителната гъвкавост, с която разполагат сега, и ще продължат да я търсят. Затова вярвам, че концепцията за офис от вкъщи ще залегне много по-дълбоко в начина на работа занапред, но не очаквам компаниите еднозначно и изцяло да преминат към нея. Това показват и глобалните тенденции в държави, които по-рано извървяха цикъла на пандемията и се възстановиха като Сингапур, Австралия, Тайван както и постоянният ни диалог с компаниите в Кампуса и в сектора като цяло. 

    В дългосрочен план служителите ще искат много по-гъвкав начин на работа, а компаниите, фасилити мениджърите и офис операторите ще трябва да намерят как да го предоставят. Този модел е комбинация от работа от вкъщи, работа от централния офис, както и от сателитен офис, който предоставя изключително високо ниво на сигурност и услуги и е разположен на комуникативна локация. 

    Работата от вкъщи идва с множество предизвикателства - как могат да бъдат преодолени?
    Факт е, че работата от вкъщи носи много предизвикателства, дори и за ИТ компаниите, които са облагодетелствани, защото нямат производствена база и могат да са ефективни като оперират изцяло или в голямата си част дистанционно.

    На първо място, хората сме социални животни. Учим, развиваме се и сме много по-успешни благодарение на споделения опит и знания. Допитахме се до обитателите на Campus X какво най-много им липсва от работната среда и на преден план излезе именно досега с нашата общност и възможността да комуникират на живо помежду си. Нищо не може да замени личния контакт, дори и когато следва всички изисквания за социална дистанция.

    Второ, ефективността на работата на служителите е неразривно свързана с техническата им обезпеченост. Слабата интернет връзка, липсата на достатъчно добра техника вкъщи - всичко това възпрепятства нормалния работен ритъм. Да не говорим за софтуерните или хардуерните проблеми, за  разрешаването на които досега винаги се е грижил опитен ИТ екип. Паралелно липсата на специализирано бюро и ергономичен стол вкъщи могат да доведат до травми и дълготрайни проблеми. Разбира се, компаниите могат да инвестират в по-добро домашно оборудване за служителите си. Но при наличието на стотици или хиляди служители, разходите за това могат да станат колосални.

    Трето, някои бизнеси имат много високи нива на сигурност на данните, правила за конфиденциалност и интелектуална собственост или ISO сертификации, които не позволяват работата да се изнесе изцяло в домашни условия. Дори и изискванията за сигурност да не са толкова рестриктивни, опасността от хакерски атаки и пробив в системите при работа от вкъщи нараства многократно. 

    Не на последно място, установяването на работен кът у дома, когато живеем със семейство, деца или съквартиранти, е трудна задача. Необходимо е да намерим пространство, в което да се отделим, за да запазим фокуса и продуктивността си. 

    Решението, което да адресира всички тези предизвикателства едновременно, е гъвката работа от офис, предоставящ най-високо ниво на превантивни мерки и нужната инфраструктурна обезпеченост, отговаряща на изискванията на компанията клиент. Така човек може да работи в безопасна и сигурна среда, когато и колкото дълго пожелае. 

    Отвъд всички екстри, днес по-важно от всякога е работното пространство да е здравословно. Как компаниите могат да предоставят такова и на какви условия трябва да отговаря офисът във време на Covid-19?
    Хората винаги са били най-важният актив, а опазването на здравето им трябва да е приоритет номер едно. Затова компаниите е необходимо винаги да имат абсолютен фокус и безкомпромисен подход към създаването на безопасна офис среда. 

    По-големите задължителни изисквания в условията на COVID-19 са регулярното почистване и дезинфекция на офиса, пречистването на въздух и осигуряването и на всички предпоставки за социална дистанция – от разместване на мебелите до поставяне на ясни знаци, които комуникират препоръките на здравните организации. 

    Разбира се, всяка компания трябва да се съобрази със спецификите на своите площи. Например, как ще се регулира човекопотока във високите офис сгради, където движението по етажите става предимно с асансьор. Също да изследва работния ритъм на служителите - кои са местата, които се посещават най-често, как да се избегнат струпвания и как да се осигури регулярно почистване. Това не са тривиални въпроси и изискват преосмисляне на цели процеси и значителни допълнителни инвестиции.

    Ще изчезне ли нуждата от големи офисни пространства? Ако да, какви офиси ще се търсят? Какво е бъдещето на офиса?
    За много кратко време (в рамките на 2-3 месеца) започнахме да наблюдаваме процеса на намаляване на капацитета на офисните пространства.

    Компании от 30-50 човека на място допреди пандемията, преминават към гъвкав модел на работа, преоценявайки размера на основния си (core) екип, който се налага да работи в офис среда. Тази среда трябва да отговаря на всички здравни и инфраструктурни изисквания, но едновременно с това пространството да може да бъде „моделирано“ динамично. Защо е необходимо това? За да може при необходимост да приеме служителите, които работят от вкъщи – за няколко дни или за седмица, когато работните процеси изискват целият екип да изгради единен работен план. В резултат на тези процеси, най-търсените офисни решения ще бъдат отражение на тази клиентска динамика. Това ще е пакет от офисни решения, който включва по-малки офисни зони, запазени за основния екип и допълнен с гъвкави „flex add-on“ услуги за останалите служители, според нужните дни, седмици или месеци.

    Как ще се промени обзавеждането на офисите? Какви нови решения можем да очакваме?
    Обзавеждането и изобщо цялостният дизайн и изпълнение на офисите ще трябва да се трансформират напълно спрямо препоръките на глобалните здравни организации. Промените ще са на всички нива - от по-малки помещения, през мебели и настилки, които се почистват лесно и са устойчиви на препаратите за дезинфекция, до технологични нововъведения, насочени към здравето и благосъстоянието на служителите. 

    Именно технологиите  са най-интересният елемент, т.к. имат потенциала да предефинират разбирането за офисите от клас А. Автоматизацията, дистанционното управление и изкуственият интелект могат да се превърнат в инструмент за поддържането на такъв статус. Например, с тяхна помощ може след всяко ползване, залите за срещи да се запазват автоматично за почистване и дезинфекция, а обитателите да получават нотификации. Разбира се, това е само един пример за приноса на технологиите как да се подобри преживяването на ползвателите и осигури възможно най-сигурната и здравословна работна среда.

    Готов ли е секторът на бизнес имоти да се трансформира? Как ще се промени офис пазарът в България?
    По всичко личи, че пазарът преминава от въпрос на предлагане към ултиматум на търсенето. Зараждат се нови клиентски изисквания, а наемодателите ще трябва да се адаптират към тях - от преразглеждането на сроковете за наем, до необходимостта от цялостно офис преживяване. Секторът ще трябва да се адаптира и трансформира. Пред наемодателите на бизнес имоти стои единствено въпросът дали сами да се опитат да изградят гъвкави офисни решения, което е свързано с допълнителни инвестиции и експертиза, или да работят с реномирани оператори, които вече са се утвърдили в предоставянето на такъв тип услуга. 

    Как Campus X се адаптира към новата бизнес реалност? Какво се промени след въвеждането на извънредно положение и как функционирате в момента?
    Първо установихме всички необходими превантивни мерки, надхвърляйки и надграждайки препоръките на здравните организации, за да осигурим най-безопасната възможна работна среда за своите обитатели и екип.

    Паралелно, още през месец март въведохме и олекотени финансови пакети към нашите обитатели, които предоставят възможност за разсрочено плащане, за да намалим икономическата тежест през тези турбулентни времена.

    Освен това сме в постоянен диалог с компаниите в Кампуса, за да им предоставяме винаги навременна информация и да следим пулса на техния бизнес и нуждите им. Така, например, идентифицирахме нуждата от и въведохме онлайн събития, които да неутрализират негативния ефект от социалната изолация. Също и уебинари с участието на утвърдени експерти, с които да подпомогнем развитието на компаниите. Темите на уебинарите са с фокус устойчиви бизнес, мениджмънт и маркетинг практики в условията на COVID-19 и се водят от представители на лидери като Google, Eleven Ventures, LauncHub Ventures, PwC и BICA Services, голяма част от които са и наши партньори. 

    Същевременно, за да помогнем на повече компании и професионалисти да преминат през турбулентната ситуация, изградихме изцяло нов гъвкав офис план (Flex Drop-In) и отворихме временно Campus X за компании и хора извън технологичния сектор. Така предоставяме решение за всеки, който има нужда от сигурна офисна среда, където всичко е обезпечено. Планът е наличен за 1, 5, 10 и 15 дни и позволява абсолютна гъвкавост, без дългосрочни ангажименти. Разбира се, продължаваме да изследваме нуждите на нашите обитатели и на потенциални клиенти с възможност за нови гъвкави решения.

    Какви мерки и процеси въведе Campus X, за да осигури безопасна офис среда?
    Минахме през няколко етапа. Първият беше много преди първите обявени в България случаи. Следяхме глобалната обстановка, планирахме и се подготвяхме. 

    Вторият етап настъпи с обявяването на извънредното положение, когато въведохме допълнително цялостно почистване и дезинфекция всеки ден с фокус върху най-използваните пространства и местата, които най-често се докосват. Поставихме дезинфектанти на ключови локации. Преустановихме присъствените събития. Значително увеличихме проветряването на залите за срещи, като за целта запазваме допълнително време преди всяка среща. Започнахме ежемесечно да провеждаме цялостна дезинфекция на Кампуса със специализиран дезинфектант, който се използва в болниците. Всички пратки в Кампуса се дезинфекцират преди да се вземат от получателите им. 

    Третата и най-мащабна фаза реализирахме през май. Само в рамките на няколко седмици и в условията на извънредна обстановка оборудвахме общите пространства и офисите с пречистватели на въздуха от най-висок клас и осигурихме UVC лампи, които неутрализират вируси, бактерии и микроорганизми без да излъчват директна UV-C светлина или да отделят озон, което ги прави напълно безопасни и природосъобразни. Предприехме реконструкция на отоплителна, климатична и вентилационна система, така че да осигурим още повече пресен въздух в Кампуса, която до средата на юли предстои да бъде завършена. Вече фасилитираме и провеждането на PCR тестове на място в Кампуса заедно с една от водещите лаборатории у нас.

    С какъв капацитет работите? Променихте ли договорите си с някои от компаниите?
    И четирите сгради на Campus X са отворени за обитателите ни. Нашите договори винаги са били с възможност за максимално гъвкави условия, така че нямаме промени в тази посока. Голяма част от тях се сключват месец за месец, без наказателни или други такси за прекратяване. Заедно с това имаме компании и специалисти на свободна практика, които избират още по-гъвкави (Flex) планове за 5, 10 или 15 дни, които предоставят пълноправен достъп до ключовите зони и предимства на Campus X.

    Ползват ли се залите за срещи, кухните, кафенетата? Ако да – как и при какви условия?
    След като реорганизирахме залите за срещи и отдих, както и кухните, ги отворихме за нашите обитатели. Мебелите са така позиционирани, че да се спазва необходимата дистанция. Допълнително пречистваме въздуха с високоефективни UCV лампи. Заедно с това продължава почистването и дезинфекцията на помещенията на регулярни интервали и с фокус върху най-често докосваните повърхности. Залите за срещи се запазват за почистване и проветряване след всяка среща.

    В рамките на Campus X оперира външен ресторант, който не е спирал да работи. Първоначално премина към режим на доставки, а сега следва всички изисквания и отново обслужва нашите обитатели на място.

    Лично на Вас как Ви повлияха месеците на изолация и какви поуки (бизнес и житейски) си извлякохте?
    За мен най-важното от всичко е компаниите и хората в рамките на Campus X да са здрави. ИТ секторът, в който работим, за съжаление е известен и с така наречения „burn-out“ синдром или прегаряне и макар за външната аудитория да звучи като каприз – наистина ритъмът на работа в сектора оказва сериозен негативен ефект върху здравето на хората. 

    В тази връзка, опасността от COVID-19, трябваше да се вземе много сериозно. Като първи стъпки, ние с останалите съоснователи на Campus X трябваше да приемем факта, че може да има икономически последици върху бизнеса, но да изнесем високо над тях мерките за безопасност на хората от нашата общност. Следваща стъпка бе, да проведем открит диалог с абсолютно всички наши членове и да обсъдим всички мерки и да допълним плана с идеи идващи и от тях. Когато всички бяхме в пълен синхрон – ние просто пристъпихме към изпълнение на плана. Тук е много важно да отбележа, че Campus X от самото начало е създаден да може да работи с диверсифицирана екипна структура – т.е. екипи, които са базирани на място, и такива, които дистанционно използват всичките ресурси на Кампуса. В този смисъл компании, които имат колокирано оборудване в нашите напълно подсигурени сървърни пространства, могат спокойно да оперират от вкъщи, знаейки че ние продължаваме да поддържаме и отговаряме за тяхната критична инфраструктура.

    При така изградените основи, не мога да кажа че съм се чувствал изолиран. Напротив – тези месеци катализираха изключително много на брой и по интензитет (конферентни) разговори. Факт е, че в общност от няколко стотин човека, винаги има някой, с който сме в диалог.

    Що се отнася до житейска поука – за мен тя по-скоро дойде от друг ъгъл, но има директна индикация и към нашия сегмент.

    Преди COVID-19 дълго време беше обсъждана възможността за реорганизация и дигитализация на учебните процеси в нашите училища, давайки възможност на деца да учат и дистанционно при нужда. Процес, осеян с много изтъквани потенциални проблеми и общ can’t do attitude. Но COVID-19 застигна България и тази трансформация се случи за седмица. Да, има още много какво да се желае, но за мен поуката е, че няма невъзможни неща.

    А ако образователният сектор може да направи тази трансформация за толкова кратък срок, няма причина да си мислим че секторът на бизнес имотите, няма да може да се трансформира също – отговаряйки на реалността след COVID-19.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 4 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 5 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 6 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 8 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк