петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5392 прочитания

    Български екип разработи алтернатива на онлайн магазин във Viber

    Иновативната услуга предстои да бъде развита в глобален мащаб, за VibeMarket и тенденциите в онлайн пазаруването разказват Момчил Еленков от Viber и Ваня Манова от Mastercard
    30 юни 2020, 16:04 a+ a- a

    Ерата Covid-19 донесе много предизвикателства за компаниите и хората, но и отвори врати към много нови възможности и иновации. Секторът на търговията, който беше един от най-сериозно засегнатите от кризата, стана поле за много нови решения, които улесняват както търговците, така и потребителите.  Една от последните иновации, която дебютира на българския пазар е VibeMarket – алтернатива на онлайн магазин, разработена от Mastercard и финтех компанията myPOS. Услугата дава възможност на малки търговци на хранителни и битови стоки, ресторанти, заведения, фитнес и йога студия, козметични услуги и др. да управляват поръчки изцяло във Viber общности и да получават плащания с карти, без да се налага изграждане на онлайн магазин или дори инсталиране на виртуален ПОС терминал. Иновативната услуга, която стартира в България, предстои да бъде развита в глобален мащаб. Как се стигна до разработването на решението разказват Момчил Еленков, директор B2B партньорства за Централна и Източна Европа в Rakuten Viber, и Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово. 

    Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

    Как се роди идеята за VibeMarket и какво представлява?  
    Ваня: Проектът се роди по време на изолацията, когато много търговци трябваше да организират дейността си в алтернативни канали, за да продължат да работят. Някои от тях нямат ресурса да създадат онлайн магазин или да организират плащанията и то в кризисен момент, който особено в началото донесе много загуби. В същото време Viber, както и всички социални мрежи, набра още по-голяма популярност, защото позволи на хората да продължат да общуват. Тогава ни хрумна, че този канал може да помогне и на търговците, които нямат онлайн присъствие и онлайн магазин, без никакво усилие, да започнат да продават стоките и услугите си и така да запазят бизнеса си. Липсващият компонент беше организацията на плащанията, където се включи българската иновативна компания MyPOS. Тя предоставя една много лесна услуга - без да има ПОС терминал или интеграция с онлайн магазин, чрез тяхната уеб платформа, търговецът генерира индивидуален линк за всяко плащане, което после копира и препраща във Viber на клиента, направил поръчката и плащането приключва. Така свързахме всички точки и се получи един иновативен проект, в който освен нашите компании, печелят и търговците, и така помагаме за безпроблемното им преминаване през този труден период, както и за бъдещото развитие на цялата екосистема. 

    Момчил: Партньорите ни от Mastercard дойдоха при нас с идеята и ние веднага я припознахме и  подкрепихме. Така или иначе, като крайни потребители, ние отдавна използваме Viber в различни ситуации - за да общуваме с някой търговец, да отчетем месечни си сметки или по работа. От друга страна, сме наясно, че малките и средните бизнеси разчитат главно на физически посещения в техните търговски обекти  и не инвестират чак толкова в дигитално присъствие. Затова беше повече от логично да ги насочим към това, как най-лесно да продължат да приемат поръчки, дори и физическите им обекти да са затворени. Последното парче от пъзела, а именно заплащането на покупката, се подреди от myPOS, които осигуриха бърз и удобен начин за приемане на безконтактни плащания.

    Само на българския пазар ли е достъпна услугата?
    Момчил: На този етап - да. След като анализираме първоначалните резултати, предстои да планираме старт и на други пазари в региона заедно с партньорите ни от Mastercard и myPOS.

    Ваня: Проектът е много добре приет на глобално ниво в нашата компания и предстои да бъде развит в следващите месеци. 

    Кой може да се възползва от VibeMarket и как  работи?
    Момчил: VibeMarket e предназначен за малки и средни търговци, които могат да публикуват услугите или продуктите си в своя официална Viber общност. Администраторът на общността може да приема поръчки от всеки купувач в индивидуален чат, където се уточняват детайлите, включително и самото плащане. Допълнителна информация може да бъде намерена на www.mypos.bg/vibemarket.

    Момчил Еленков, директор B2B партньорства за Централна и Източна Европа в Rakuten Viber

    Какво е различно в сравнение с един традиционен онлайн магазин?
    Момчил: Това е бързо, лесно и сигурно решение за бизнеси, които нямат технически или финансов ресурс да продават онлайн. Разбира се, важно е да направя уточнението, че VibeMarket не претендира да предостави пълната функционалност на електронен магазин. В случая показваме на потребителите, че има как да пазаруват от любимите си места, а на търговците - че дигиталните продажби не трябва да са сложни или скъпи.

    Колко и какви търговци го използват в момента?
    Момчил: За седмица се присъединиха над 50 търговци и техният брой расте ежедневно. Категориите са много и включват барове, ресторанти, изкуство и хоби, облекло, продукти за дома, салони за красота  и много други. Колкото до самите търговци, включиха са популярни имена като Leo’s Pizza, фермерски магазини, медицински и ветеринарни услуги, изкуство, така и бизнеси, познати в определен квартал или на конкретен кръг от потребители.

    Как потребителите могат да  пазаруват през VibeMarket?
    Момчил: На първо място, всеки потребител може да намери VibeМarket от търсачката на основния си екран с чатове във Viber. След като споделите местоположението си или желаната категория с чатбота, той ще ви покаже най-интересните предложения около вас. С едно натискане ще се присъедините към общността на избрания търговец, където можете да разгледате асортимента му. За да направите покупка, натиснете върху профила на администратора и му пишете лично съобщение. Ще получите и платежен линк, където да въведете информация за вашата карта. 

    Отворен ли е според Вас българинът да пазарува през подобни иновативни канали? Какъв е интересът към момента?
    Ваня: Само през първия месец се включиха над 50 търговци. Това показва, че българите са адаптивни и готови да пазаруват, а и да търгуват по всякакъв начин, стига той да е лесен, бърз и сигурен. И тук мога да цитирам десетки проучвания на Mastercard, които правим всяка година, за да сравним как се развива потребителското поведение по отношение на дигиталните иновации. Едно такова от 2019 г. изведе страната ни на челно място сред 13 държави от ЦИЕ по използване на дигиталните услуги за ежедневни нужди от страна на българите – онлайн пазаруване, социални мрежи, резервации, плащане с телефон и т.н.

    Как Covid-19 се отрази на онлайн пазаруването? Колко от българите пазаруват онлайн?
    Ваня: Последните месеци бяха динамични за цялата дигитална икономика. Най-актуалното европейско проучване на Mastercard от май 2020, отчете много висок ръст на онлайн пазаруването - то надминава всички останали форми на разход по време на карантината, като повече от половината европейски потребители (57%) заявяват, че не само пазаруват онлайн, но и са започнали да използват различни виртуални преживявания, като домашни фитнес класове, стрийминг платформи за филми и телевизия и образователни курсове. Също така, проучването отчита 36% ръст на хората, които пазаруват стоки от първа необходимост от виртуални магазини. Освен онлайн пазаруването, измененото поведение касае и покупки в сектора на забавленията: закупуване на стрийминг концерти, музика, филми, онлайн уроци и пр. - за всички тези сектори дигиталното плащане с карта е вече очаквано от потребителите „по подразбиране“.

    У нас цифрите също не изостават. Едно от проучванията, които проследихме (това на Blue Point от м. май 2020) показа, че 41,9% от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват освен обичайните, и нови категории продукти след извънредното положение.

    Тези резултати показаха, че потребителите много бързо и интуитивно припознават предимствата на дигиталните услуги.

    Смятате ли, че тези тенденции ще останат трайни?
    Ваня: Да, вярвам че тенденцията за нарастване ще се запази. Сега, повече от всякога хората се нуждаят от достъп до дигитална икономика и ние непрекъснато работим за това да направим онлайн пазаруването по-лесно и сигурно изживяване за всички. Потребителското поведение ни подсказва дали вървим в правилната посока и последните месеци показаха, че хората са готови за по-бързо и лесно пазаруване и плащане онлайн. 

    С оглед на тези тенденции в края на март Mastercard увеличи лимита за безконтактни плащания в 29 държави в Европа. В България той стана 100 лв. (от 50 лв.) и тази промяна позволи на търговците да предоставят още по-добро и безопасно пазаруване. България е сред лидерите по навлизане на безконтактни плащания, със 100% безконтактни терминали и около 80% безконтактни карти на пазара. Mastercard подкрепи няколко инициативи през последните месеци, които доведоха до драстично увеличение на използването на безконтактни карти и мобилни устройства в Европа. Увеличението на лимита отразява темпото на променящото се потребителско поведение и тук.

    Работите ли върху нещо ново в момента?
    Момчил:  Както виждате, новите функции и партньорства не спират, така че можете да очаквате и още новини много скоро. През последните месеци се уверихме, че онлайн комуникацията се развива със светкавична скорост и ние се стремим да бъдем предпочитано приложение за потребителите по цял свят. 

    По време на извънредното положение усилията ни изцяло се насочиха към това нашите потребители да могат да се свързват с близките си и да останат информирани за ситуацията непосредствено около тях. В глобален мащаб си партнираме със СЗО, Unicef и здравните служби на десетки правителства. Във всеки един от ключовите ни пазари в региона има общност или чатбот, чрез които хората получават официална и достоверна информация за пандемията и превантивните мерки. Такива инициативи в България са официалният чатбот на правителствения информационен портал за COVID-19, както и общностите на Столична Община и БЧК. Пуснахме и групови видео разговори, чрез които до 20 души могат да останат свързани в новата реалност, която ни заобикаля - дистанционно обучение, работа от вкъщи, различни консултации и т.н. И освен на тема, в страни от COVID-19, наскоро добавихме възможността за създаване на собствени gif-ове и друга любима моя функция, а именно - изчезващите съобщения. 

    Ваня: В Mastercard работим постоянно за разработване на нови дигитални иновации. От една страна имаме глобални такива, които успешно налагаме у нас, а от друга, разработваме и такива в България, които отговарят на специфичните нужди на локалния пазар. VibeMarket е точно такъв пример. От много години Mastercard се развива и позиционира и като технологична компания, която създава решения с партньори, които да подпомагат развитието на МСП, на правителствата и на крайните потребители. Гордеем се, че работим по проекти с много български технологични компании, които доказват големия потенциал на страната ни да се позиционира, като хъб за дигитални иновации.

    За какво най-често българите използваха Viber по време на извънредното положение?
    Момчил: Още от създаването си, целта на Viber е да свързва хората без значение от обстоятелствата. Последните месеци показаха, че услугите ни са ценени повече от всякога и очаквано това се отрази в основните ни показатели глобално. С една четвърт се повишиха дневните активации на приложението, а и самите потребители станаха по-активни. Например, продължителността на обажданията скочи с 35% и изглежда, че нашите потребители заместиха контакта на живо със споделяне на повече видеа - при тях отчетохме ръст от 75%. Потребителите започнаха активно да използват и функционалността за групови видео разговори, която им позволява да останат свързани въпреки необходимата физическа дистанция. Забелязахме и значително повишение в използването на десктоп версията на приложението ни. Основната причина е повишената нужда от споделяне на навременна и достоверна информация в ситуация на несигурност, стремежът на хората да са свързани и необходимостта всички ние да се научим да управляваме ежедневието си малко по-дистанционно отпреди - онлайн обучение в различните му форми, пазаруване, работа, а дори и взаимопомощ. 

    Как Covid-19 се отрази на дейността на офиса на Viber в България?
    Момчил: Както и при всички останали бизнеси, Covid-19 промени и нашите приоритети. Спряхме работа по някои текущи проекти и фокусирахме усилия върху други, които от само себе си станаха от ключово значение. Такива, например, са обажданията. Още в началото на социалната изолация регистрирахме четирикратен ръст при тях. Съответно, техническите ни екипи направиха и невъзможното, за да обезпечат повишената употреба. Нещо повече, в рамките на последните два месеца успяхме да стартираме груповите аудио и видео повиквания и вече отчитаме голяма ползваемост и при тях. Колкото до партньорствата, дадохме си сметка, че в текущата ситуация най-важно за хората е да имат достъп до достоверна информация. Приоритетни за нас станаха проектите с правителства и общини, в чиито общности и ботове ежедневно се публикуват данни за развитието на епидемията на локално ниво. Също така, ние се опитахме да съдействаме на колкото се може повече партньори бързо и лесно да създадат дигитални решения за своя бизнес и комуникация. Точно в рамките на този наш стремеж се появи и съвместния ни проект с Mastercard и myPOS - VibeMarket.  

     

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 15 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 16 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 17 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 18 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 21 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк