петък, 19 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    4899 прочитания

    Коронавирусът ще ни научи на един нов и още по-сигурен начин на летене

    Христо Тодоров, изпълнителен директор на „България Еър“, разказва как се отрази пандемията от коронавирус на българския национален превозвач
    02 юли 2020, 14:03 a+ a- a

    Изпълнителният директор на „България Еър“ Христо Тодоров разказа пред Economy.bg как се отрази коронакризата на авиоиндустрията у нас, какви промени настъпиха, колко дълго ще останат и какви са предизвикателствата пред сектора.

    Как се отрази пандемията на Вашия сектор?
    Авиацията и туризмът са едни от най-засегнатите от коронавируса сектори. Заразата почти изцяло блокира авиоиндустрията, но и не само нея. Потърпевши са много бизнес сектори, защото погледнато глобално – ако човек не е платежоспособен, той ще намали потреблението си на стоки и услуги като цяло. Така че въпросът е много комплексен и не може да се говори само за един сектор, а трябва да се вземе предвид цялостното отражение върху икономическите процеси, и то в цял свят.
    У нас бяха взети мерки за подкрепа на най-засегнатите сектори, сред които са авиацията и туризмът, с които ще се облекчи ситуацията. Но ако една компания не разполага с устойчив бизнес модел, на който да стъпи в момент на криза, то тя няма как да разчита, че мерките ще я спасят.

    Как се промени индустрията? Смятате ли, че промяната ще е трайна?
    Авиацията е един от секторите, където промяната е постоянна и винаги е трайна. От създаването си този сектор се подобрява и обновява с всеки изминал ден – защото това е индустрия, в която грешките са недопустими и трябва да бъдат избегнати и разрешени на всяка цена още преди да са се случили. Така че напълно нормално и логично е индустрията да се промени и сега – и отново към по-добро.
    Такива промени са вече налице. Задължителното носене на маски по време на полет, измерването на температурата на пасажерите на летищата са част от тях. Авиокомпаниите успяха много бързо да се адаптират и приеха изключително сериозно въвеждането и спазването на мерките за дезинфекция и социална дистанция.
    Вярвам, че именно тези мерки - за социална дистанция, за дезинфекция, за използване на повече дигитални процеси, свързани с онлайн чекиране и плащане с карта, биха имали само и единствено положителен ефект и има потенциал да останат трайни. Коронавирусът ще ни научи на един нов и още по-сигурен начин на летене, който ще продължи и нататък.

    Стигна ли се заради коронакризата до някакъв тип реорганизация на бизнеса?
    Цялото полетно разписание се реорганизира и промени. Хубавото е, че продължихме да летим до по-голямата част от дестинациите си в Европа, с много малки изключения, които бяха временни и се налагаха заради рестрикциите за влизане в дадени страни. Полетите ни продължиха да се изпълняват редовно, с по-намалени честоти, защото ние като национален превозвач имаме много ясна обществена мисия - да предложим възможност за транспорт на българи, заварени от пандемията зад граница. Това е мисията на всеки един национален превозвач и ако той, в условията на извънредно положение в цял свят, преустанови полетите си по една или друга причина, то той не изпълнява мисията си.
    Използвам повода да благодаря и на всички колеги – от оперативния състав през кол центъра, до екипажите и пилотите, които летяха постоянно и може да се каже, че бяха единствените на летищата в Европа.

    Как се промениха плановете на компанията след извънредното положение и в условия на пандемия (например ще намалите ли наемането на нови служители, ограничаване на маршрути, спиране на проекти и т.н.)?
    „България Еър“ винаги е имала много ясна стратегия за развитие, която ще продължи да следва. В момента приоритет е новият чартърен сезон. Паралелно с него, следим внимателно обстановката и според търсенето на пазара ще увеличаваме плавно честотите си.
    Туристическата индустрия пострада много тежко от пандемията, секторът постепенно отново „отваря“, но хората нямат предишното желание да напускат границите на родината си, а понякога дори на собствения си град. 

    Какви са Вашите наблюдения в тази насока?
    Пътуванията се възстановяват плавно и стабилно. След като първоначалният шок на световно ниво премина и хората вече са по-запознати с мерките, които трябва да спазват, те плавно започват да се връщат към нормалния си живот. Важно е да се отбележи, че и самият туристически бранш се адаптира много бързо и започна да въвежда нужните мерки за осигуряване на социална дистанция и дезинфекция.
    Наблюдаваме засилване на интереса към пътувания с цел туризъм и уикенд пътувания до градове в Европа като Прага, Виена, Милано. Лека-полека търсенето се възобновява.

    Кога смятате, че ще се възстанови авиосекторът и дали това ще се случи до нива отпреди кризата, или ще се наложи един вид „генерална реорганизация“ на сектора?
    Тази генерална реорганизация на сектора вече е налице. Авиокомпаниите се съвземат – има създадени препоръки от международните авиационни власти, както и от Европейската комисия. Вече има и представителни данни, които сочат че пътуването със самолет е сред най-безопасните не само традиционно, но и в условията на коронавирус, защото рискът от заразяване е малък и може да бъде намален още повече чрез въвеждане на задължителни маски по време на полет.
    „България Еър“ въведе задължителното носене на маски на борда както от екипажите, така и от пътниците. Създаде се и нужната организация, така че да се избягва струпване на хора винаги, когато това е възможно. Когато самолетът не каца на ръкав например, пътниците се извозват с бус на няколко пъти, като вътре в самия бус са поставени специални указателни стикери, които да покажат на пътниците къде да застанат, за да се спази нужната дистанция.
    Също така на борда на самолетите са подсигурени още топла вода, дезинфектанти и сапун, а въздухът се филтрира постоянно със специални HEPA филтри, които убиват 99,998% от всички бактерии и вируси по данни на IATA. Специалните филтри се използват и в операционните зали, като работят на следния принцип: всмукват въздух отвън, през двигателите, и преминава през термична обработка до 200 градуса.

    Какво се случва/как се променя организирането на полети по време на пандемия?
    Успяхме бързо и гъвкаво да се организираме, така че да предложим на всички, които трябва да пътуват и пандемията ги е заварила в чужда страна, различни възможности за сигурни полети, с които да се приберат в родината си. Някои полети до близки дестинации бяха обединени според капацитета и затоваряемостта им, други бяха препланирани.
    Проведохме и няколко хуманитарни полета, съвместно с Министерството на външните работи, като паралелно с това наблюдавахме отблизо какво се случва на другите пазари и в другите страни.

    Какъв съвет бихте дали на хората, които сега ще пътуват със самолет? 
    Да спазват въведените мерки и нужната социална дистанция. В този момент личната отговорност при спазването на мерките е изключително важна във всеки един аспект – независимо дали летим в самолета или си купуваме вода от магазина.

    Приложихте ли „хоум офис“ по време на извънредното положение?
    За част от отделите, за които беше възможно да се работи дистанционно, приложихме „хоум офис“. Междувременно създадохме и нужната офис организация, така че колегите да са разположени на по-голямо разстояние едни от други.

    Какви са предизвикателствата пред сегмента за в бъдеще?
    Усъвършенстването на всичко това, което научихме от тази криза. Всяка една криза може да се приеме като възможност – да се научим, да подобрим процеса и качеството на предлаганата услуга. Сега тази криза ще накара авиопревозвачите, които не разполагат с HEPA филтри, да се сдобият с такива, ще накара нас да дезинфекцираме самолетите си и изготвим гъвкава стратегия както за летене, така и за излизане от тежката ситуация, без да правим компромис с мисията ни като национален превозвач.
    Едно е сигурно – в бъдеще ще има още много предизвикателства, защото всяко бъдеще крие неизвестни, нашата работа е да се справим с тях.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 42 минути
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 2 часа
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 18 часа
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 18 часа
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 19 часа
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    преди 1 ден
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство