четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6112 прочитания

    Да превърнеш кризата във възможност: тази българска компания отвори нов офис и удвои екипа си

    Каква е рецептата за успех на Pontica Solutions – Иван Георгиев, съосновател и изпълнителен директор на аутсорсинг компанията, пред Economy.bg
    16 септември 2020, 15:55 a+ a- a

    Преди дни българската аутсорсинг компания Pontica Solutions обяви, че е открила втория си офис в България и след София вече присъства и във Варна. Въпреки кризата компанията е успяла да удвои и екипа си. Pontica Solutions е започнала като стартъп преди 5 години с трима души екип, в момента са 250 служители, като целта е те за достигнат 400.

    Как се расте в криза, какви са плановете на Pontica Solutions за двата офиса в София и във Варна, как България може да се възползва от тенденцията за nearshoring, как се отразява автоматизацията на аутсорсинг индустрията – тези и други въпроси коментирахме с Иван Георгиев, съосновател и изпълнителен директор на компанията.

    Иван, отворихте офис във Варна и обявихте, че сте удвоили броя на служителите си. Как по време на криза, когато много компании затварят офиси и освобождават служители, вие успявате да постигнете обратното?
    Бизнес растежът на Pontica Solutions през първата половина на 2020 реално нямаше нищо общо с кризата, породена от пандемията от COVID- 19. Това беше резултат от дългогодишни усилия, които просто се реализираха тогава. Нашето клиентско портфолио е много диверсифицирано и ние също загубихме бизнес заради отзвука на пандемията върху туризма, тъй като имаме клиенти в този сектор.
    От друга страна, наистина ситуацията, в която трябваше да осъществим ръст, беше много сложна. Успяхме за кратко време да автоматизираме процеси по подбор и обучение; да мобилизираме силите си в запазване на високото качество на операциите в условие на 100% работа от вкъщи. Това се постига само с невероятен екип.

    Похвалихте се неотдавна, че отбелязвате ръст от 100% за последните месеци. Как се постига ръст по време на криза? Как успяхте да трансформирате кризата във възможност?
    Всяка криза по същество преобразува нещо, което е работило по един начин в нещо друго. В бизнеса рядко има място за вакуум. Ние сме все още доста гъвкава организация с възможност за навременна реакция при промени в обстановката. Плюс това сме си предприемачи по призвание.

    Вашата индустрия е тясно свързана с развитието на други сектори. Имате ли отменени, или спрени проекти, или привлечени нови клиенти? От кои сектори?
    Загубихме приблизително 10% от съществуващия бизнес от клиенти в сферата на туризма и транспорта. Това не се отрази на стабилното положение на компанията заради двата спечелени нови проекта за технологични компании.

    Кои са най-важните качества, които един мениджър трябва да притежава, за да излезе успешно от кризисна ситуация като настоящата?
    Висшият мениджмънт в ситуация на криза трябва да умее да преработва стреса и напрежението от новата ситуация в план на действие и спокойствие за другите.
    Що се отнася до оперативния мениджмънт, едно от нещата, които повечето ръководители при нас придобиват като знания, е свързано с методологията да се решават проблеми. Естеството на самата криза не е толкова важно, когато знаеш откъде да подхванеш ситуацията като цяло.

    Отбелязвате 5-годишен юбилей тази година. Каква е равносметката? Колко служители имате в София и във Варна? Какви са плановете ви за двата офиса? Ще разкривате ли нови работни места?
    Много сме горди с постигнатото за 5 години и имаме още по-големи амбиции за следващите 5. Скоро ще сме в много интересен етап от развитието си – преходът от 300 души към 400, като пропорцията между Варна и София в момента е около 50/50, но нямаме стремеж да я режисираме за в бъдеще. Софийският и варненският офис работят в синергия, с общ мениджмънт и дали единият или другият ще расте с по-бързи темпове зависи и от новите клиенти, с които ще работим.

    Служителите ви още ли работят от вкъщи? Планирате ли да наложите този модел на работа в бъдеще?
    Една част от колегите ни работят от вкъщи. Другите работят в офисите ни, като много скоро всички ще се завърнат. Планираме малко да увеличим възможността за работа от вкъщи, но със сигурност няма да налагаме този модел. Работното място е със силен социален елемент в живота на хората, благоприятства работата в екип и увеличава ангажираността на екипите. Разбира се, ако ситуацията го изисква, имаме готовност за всички сценарии.

    Успявате ли да запазите стартъп духа, с който сте стартирали?
    Искрено се надявам и се стремим да е така. Трябва обаче на този въпрос да отговорят колегите ни.

    Много често бързият растеж хваща стартъпите неподготвени и те се провалят. Как се случи при вас разрастването? Какво научихте в процеса?
    Въпреки че сме много взискателни към себе си, не може да не отбележим, че когато компания с над 100 души удвоява размерите си, е нормално да се допускат и грешки. В нашия случай обаче те бяха минимални. Добре усвоеният растеж на една компания винаги изисква лидери с енергия, добре изработени процеси в операциите и добре изграден екип. Ние сме щастливи да имаме и трите. Наскоро дори се смяхме с моите съдружници в Pontica – Евгени Борисов и Пиер Вале, как още преди 3 години заявихме един на друг, че структурата ни е вече готова да сме 1 000 души, а реално бяхме 30 по онова време.

    Ще станем ли свидетели на изнасяне на бизнес процеси от Китай и Индия към Европа? Как България може да спечели от подобна тенденция и на какви предимства може да разчита?
    Определено изнасянето на бизнес процеси отдавна не е свързано с разходи. Различни региони имат различни преимущества и ноу хау в организирането на бизнес процеси. България е сред лидерите в региона в изнесените услуги за бизнес и ИТ процеси, дигитализацията и автоматизацията. Разбира се, че бихме станали свидетели на изнасяне на процеси от Китай и Индия към България, ако тези страни са добре информирани за високото ниво и качество в страната ни. Като член на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (АИБЕСТ), част от приоритетите ни са да работим именно за разпознаването на България като място с висока добавена стойност при изнасянето на процеси и дигитализация.

    Как растящата автоматизация ще се отрази на аутсорсинг индустрията?
    Автоматизирането на различни работни процеси не означава задължително намаляване на бизнеса и съкращаване на работни места. По-скоро отваря нуждата от адаптивност, ноу хау и преквалификация, все неща които аутсорсинг индустрията владее добре.
    Не мисля, че автоматизацията се приема като заплаха за индустрията. Дори обратното – ние сами разширяваме обхвата на добавената си стойност към нашите партньори, предлагайки всички форми на автоматизация на бизнес и ИТ процеси.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 5 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 6 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 7 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 8 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 11 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк