петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3650 прочитания

    Каква е вероятността да се заразите с Covid-19 в самолет?

    Според учените - много по-малка, отколкото предполагате
    29 септември 2020, 14:32 a+ a- a

    Да седите на близко разстояние между няколко непознати на борда на самолет може да се усеща като рисково начинание в тези несигурни времена. Но според някои експерти, които изтъкват изключително малкият брой документирани случаи на предаване на Covid-19 по време на полет, шансовете да се заразите на борда всъщност са доста малки, пише CNN.

    В един случай около 328 пътници и членове на екипажа са били тествани за коронавирус, след като става ясно, че полет от САЩ до Тайван на 31 март е превозвал 12 пътници, които по това време са били симптоматични с Covid-19. Всички останали пътници обаче са с отрицателен резултат, както и членовете на екипажа.

    И макар че през последните месеци със сигурност има случаи на заразени пътници, предаващи вируса на екипажа на самолета или на другите пътници, степента на предаване е малка.

    Полет от Обединеното кралство до Виетнам на 2 март, при който един пътник привидно разпространява вируса на около 14 други пътници, както и член на екипажа, засега се смята за единственото известно предаване на борда на множество хора, отбелязва CNN.

    Едно от обясненията за очевидно ниското ниво на риск е, че въздухът в модерните кабини на самолетите се заменя с нов чист въздух на всеки две до три минути, а повечето самолети са снабдени с въздушни филтри, проектирани да улавят 99,99% от частиците.

    Междувременно са приложени различни нови протоколи, като покрития за лица както за пътниците, така и за екипажа, което е задължително за повечето авиокомпании, температурни проверки, както и по-интензивно почистване на кабината и ограничено движение по време на полет.

    Арнолд Барнет, професор по статистика в Училището по мениджмънт на Слоун в Технологичния институт в Масачузетс (MIT), се опитва да измери количествено вероятността за заразяване с вируса по време на на кратък полет. Проучването разглежда и предимствата на политиката за празно средно място .

    Според неговите открития, базирани на полети на къси разстояния в САЩ със самолети, конфигурирани с три места от двете страни на пътеката, като Airbus 320 и Boeing 737 - и при условия, че всички носят маска, рискът от заразяване при пълен полет е само 1 на 4300. Вероятността намалява до 1 на 7 700, ако средното място е свободно.

    „Повечето неща са по-опасни сега, отколкото преди Covid, и авиацията не е изключение от това“, казва той пред CNN Travel. „Но три неща трябва да се объркат, за да се заразите (по време на полет). На борда трябва да има пациент с Covid-19 и той да е заразен“, казва той. „Ако във вашия полет има такъв човек и той носи маска, то тя трябва по някакъв начин да не успее да предотврати предаването на вируса. Освен това човекът трябва да е достатъчно близо, така че да има опасност да се заразите вие.“

    Барнет казва, че е взел предвид всички тези вероятности, преди да определи общия риск от предаване. Изчисленията са направени само за двучасови полети в рамките на Съединените щати, държавата с най-много случаи на Covid-19 в света.

    Шансовете ще бъдат по-ниски при полети, извършени в някои части на земното кълбо с малко случаи, и по-високи за полети на дълги разстояния, тъй като „съотношението на близостта е фактор заедно със съществуването на близост“, казва той.

    По-нататък Барнет заявява, че няма голяма разлика по отношение на риска между пътниците, седнали на пътеката на пълен полет, и тези на седалката до прозореца. Шансовете да се заразят обаче са малко по-високи за тези, които са на седалките до пътеката, защото те просто имат повече хора около себе си.

    „Застрашен си от хората, които седят до теб в същия ред“, казва той. „И в по-малка степен от хората отзад и отпред. Статистически погледнато седалката до прозореца е малко по-безопасна от средната седалка или седалката на пътеката в самолет, който е пълен. Но разликата не е голяма.„

    Заключенията на Барнет се основават на предположението, че полетите се изпълняват с пълен обем, но си струва да се отбележи, че много от тях все още работят с намален капацитет. Въпреки че през август Американската администрация за транспортна сигурност съобщи, че трафикът през пунктовете за сигурност на летищата е преминал 800 000 за първи път от началото на пандемията, това все още е 31% намаление спрямо същия период на 2019 г.

    Професорът е силен поддръжник на политиката за празните средни места, която е приета от компании като Delta Air Lines, Southwest Airlines и JetBlue Airways.

    Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA,) обаче определя този подход като „икономически неосъществим“ за авиокомпаниите.

    „Проверките, покритията на лицето и маските са сред многото мерки, които препоръчваме“, заяви Александър де Джуняк, генерален директор и главен изпълнителен директор на IATA, в официално изявление, публикувано през юли. „Оставянето на средната седалка празна обаче не е.“

    Въпреки че различните авиокомпании имат малко по-различни мерки, общите препоръки за пътниците са да носят маска, да мият ръцете си редовно и да се регистрират онлайн, за да минимизират рисковете от заразяване по време на полета.

    Въпреки това Барнет препоръчва на пътуващите да направят крачка напред и да носят предпазен щит. „Има различни неща, които могат да се направят, за да се поеме рискът, който е малък и да се направи още по-малък“, казва той. „Тъй като (щит) покрива очите, носа и устата, намалява риска другите да ви заразят.

    „Науката се променя всеки ден, но според мен, ако носите маска, това значително намалява шанса да заразите другите. Но не ви защитава толкова много, докато щитът ще ви защити. Ако летях сега, със сигурност щях да нося щит.“

    Тази гледна точка е донякъде подкрепена от нов изследователски доклад на Университета в Обединеното кралство в Единбург и Университета Heriot-Wat, който заключава, че използването на пластмасови бариери, наречени лични предпазни щитове, на седалките, ще намали значително риска от предаване на Covid-19, при условие че се носят с маска за лице.

    Според доклада, озаглавен „Покрития за лице, аерозолна дисперсия и смекчаване на риска от предаване на вируси“, струи въздух могат да проникнат отстрани и отзад, както и от предната страна на маските за лице.

    Той препоръчва седалките на самолетите да бъдат снабдени с прозорци за лична защита (PPW,) прозрачни пластмасови бариери, проектирани от специалистите по интериор и екстериор на самолети RAS Completions, които могат да бъдат закрепени отзад и отстрани на всяка седалка на самолет.

    „Нашата препоръка е авиокомпаниите да направят маските за лице задължителни и ако се използват заедно с PPW и редовно почистване на PPW, рискът от предаване на Covid-19 е сведен до минимум“, казва съавторът на доклада д-р Катал Къминс, асистент професор в университета Heriot-Wat, също в Единбург. „Ако и трите мерки са задължителни, заедно с добра лична хигиена, авиокомпаниите могат да увеличат защитата на пътниците.“

    През юли Qatar Airways стана първата авиокомпания, която задължи пътниците да носят щит за лице в допълнение към маска за лице или покритие за лице. Щитовете, които се осигуряват от превозвача, са задължителни за пътниците в икономична класа, освен ако не ядат или пият, докато пътуващите в бизнес класа могат да ги носят „по свое усмотрение, тъй като се радват на повече пространство и поверителност“. Всички пътници обаче трябва да ги носят по време на качване и кацане.

    Philippine Airlines последва примера през август, така че изглежда вероятно други превозвачи да изберат да приложат това правило в бъдеще.

    Преди да се качат на самолета, клиентите, пътуващи с превозвача от Близкия изток, ще получат комплекти за защита - включително щитове за лице, дезинфектант за ръце, хирургическа маска за лице и ръкавици за еднократна употреба.

    Въпреки че е ясно, че подобни предпазни мерки могат значително да ограничат опасността от инфекция, която и без това е сравнително малка, за някои пътници всяко ниво на риск е просто прекалено голяма хазартна игра, особено тези от високорисковите групи.

    Барнет подчертава, че ще са необходими разработването на ваксина или промяна в грижите, достъпни за пациентите с Covid-19, за да се чувстват тревожните пътници отново комфортно, независимо от това колко мерки за безопасност са въведени.

    В момента той самият избира да не лети поради различни рискови фактори - на 72 години Барнет има по-висок риск от заразяване с вируса, а и мъжете са по-склонни да умрат от вируса, отколкото жените.

    „Доста ми липсва“, признава той. „Мисля, че летенето е красиво и при нормални обстоятелства е изключително безопасно. „Но това не са нормални обстоятелства.“

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 40 минути
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 46 минути
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 1 час
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 1 час
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове