вторник, 23 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3064 прочитания

    Отдалечената работа вече се превръща в норма, онлайн събитията също

    Какво да очакваме на първата виртуална конференция на Astea Solutions, научете от Боян Шейтанов, главен организатор на форума
    02 октомври 2020, 14:56 a+ a- a

    Боян има 12-годишен опит в IT индустрията като разработчик, бизнес анализатор, UX дизайнер, ръководител на екип и какво ли още не. Вярва, че споделянето на знания движи света напред и обича да вдъхновява хората около себе си

    За пета поредна година софтуерната компания Astea Solutions организира конференция. Тази година събитието ще се проведе от 6 до 9 октомври 2020 във виртуален формат в 4 вечерни сесии по 2 часа (18:00 - 20:00 ЕЕТ). Какво да очакват участниците, какъв е фокусът на форума, темите и лекторите, попитахме Боян Шейтанов, ръководител на проекти и екипи в Astea Solutions и главен организатор на Astea Conference. 

    Боян, остават броени дни до конференцията на Astea, която тази година ще е в онлайн формат. Как върви организацията?
    Няма да крия, че в момента с организационния екип трескаво препускаме през последните останали задачи, тичаме в кръг и крещим панически. Шегата настрана, наскоро подготвихме списък със 78 неща, които трябва да свършим в оставащите 4 дни до събитието. За всяко от тях назначихме отговорник, така че да не изпуснем нещо. Ще е изморително, но вярвам, че на 6 октомври вечерта ще дадем началото на страхотна конференция.

    Какво е различното при организирането на виртуално събитие - по-лесно ли е, или напротив, какви предизвикателства и трудности срещате?
    От петте издания на Astea Conference това категорично е най-трудното за организация. От една страна, това се дължи на ограниченията в технологиите - след дълъг преглед на различните платформи за онлайн събития установихме, че няма „идеална” такава, макар да има известно раздвижване в предлагането през последните шест месеца. Единият от чуждестранните ни лектори в момента се намира в Коста Рика, където Интернет скоростта е едва 1Mbps, а стандартната видеоконферентна връзка в този случай е мисия невъзможна. Трудности има и с това, че организационният екип работи отдалечено и се изисква повече координация.

    Какъв е фокусът на тазгодишния форум?
    Темата на тазгодишното издание е „Отвъд технологиите” - вярваме, че създаването на качествен софтуер е много повече от писане на код. Затова освен технологични теми сме включили и теми за „човешкия фактор” - хората, използващи дадена технология. А както и в предишните издания споделянето на опит остава в центъра на събитието. Astea Conference е пространство за обмяна на добри практики и ценни уроци от ежедневието. 

    Какви са темите и лекторите?
    Разнообразни и всеобхватни. За пръв път тази година имаме чуждестранни лектори като и двамата са с изключително богат опит. Брад Пейли ще говори за когнитивно инженерство - малко позната в България област, която изследва как да се възползваме от спецификите на човешкия ум, за да градим по-добри компютърни интерфейси. Дейвид Кремин пък е инвеститор с десетки компании зад гърба си и лекцията му определено би представлявала интерес за предприемаческото общество в България. Сред темите на българските лектори има такива за технологии, образование, процеси, мениджмънт и киберсигурност, а част от имената са широко известни в сектора. Минко Гечев, Мариян Маринов, Божидар Божанов и Иван Господинов са само част от експертите, които ще ни поведат на пътешествие из техните сфери на знания и умения. Пълната програма може да бъде разгледана на сайта на събитието като вярвам, че всеки в IT сферата (а и не само) би намерил нещо интересно за себе си.

    За кого е подходящо събитието и как става регистрацията?
    Събитието е подходящо за всички, занимаващи се с разработка на софтуер, независимо от позицията: програмисти, QA и DevOps инженери, бизнес анализатори, мениджъри… Част от темите биха били интересни и за хора извън сектора, както и за желаещи да се преориентират към него. Регистрацията е напълно безплатна и става чрез платформата Eventbrite - достатъчно е да изберете „Вземи безплатен билет” от сайта на конференцията.

    Вие имате дългогодишен опит в управлението на ИТ екипи и проекти. Кои бяха най-големите предизвикателства, с които се сблъскахте през месеците от началото на пандемията, и как се справихте с тях?
    В различните периоди от пандемията с колегите от Astea се сблъсквахме с различни проблеми. В началото се фокусирахме върху осигуряването на необходимите условия за работа от вкъщи: разпращахме бюра, компютри, монитори и периферия на хората, които не разполагаха с такива вкъщи. След това се борихме с преработване и преумора в екипите - когато работиш от вкъщи, много лесно може да загубиш границата между лично и работно време. Оказа се, че у дома голяма част от колегите ни работеха повече, отколкото биха работили в офиса. А днес актуална е нуждата от социален контакт и сплотяване на екипите. Дългата липса на ежедневно общуване на живо се отразява на психиката, колкото и да ни е трудно да си го признаем. При всяко едно от предизвикателствата решението е било едно - индивидуален подход от страна на лидера на екипа и HR мениджъра на компанията за разрешаване на проблема. Да, времеемко е, но въз основа на обратната връзка от колегите, дава резултат.

    Как се ръководят успешно екипи и проекти в ИТ сферата от разстояние? Какво научихте от последните месеци и какво бихте посъветвали ръководителите на екипи?
    С повече време пред микрофона и уеб камерата. Голяма част от работата ми винаги е включвала срещи и дискусии, но сега всички те са онлайн, което е далеч по-изморително. Когато сме в офиса, между колегите естествено тече неформална комуникация, било то в стаята на екипа, в кухнята или в някое от местата за отдих. Оказа се, че се изискват доста усилия тази неформална комуникация да се прехвърли онлайн - с колегите определено развихрихме въображението си щом стигнахме до това по срещи да задаваме въпроси като „В случай на зомби апокалипсис кои трима души би взел с теб?”. Съветът ми към ръководителите на екипи е: прекарвайте повече време в неформални разговори с екипите си, винаги с включена камера.

    Смятате ли, че коронавирусът ще промени из основа начина, по който работим, или това са само временни тенденции?
    Може да звучи клиширано, но няма нищо по-постоянно от временните тенденции. Отдалечената работа вече се превръща в норма, онлайн събитията също - всяка голяма конференция, за която се сещам, премина в онлайн формат тази година. Очаквам това да продължи и през 2021, като на нас също ни предстои да вземем решение за следващото издание на Astea Conference.

    Ако трябва да направя прогноза в стила на писателите-фантасти от XX век, през 2030 ще работим от вкъщи, но имплантирана под кожата ни графична видеокарта ще проектира офиса ни директно в зрителния център на мозъка. Хората в една и съща стая в този виртуален офис ще се виждат и чуват постоянно заедно с котките си и правещите ремонти съседи. Моля да ми изпратите това интервю след 10 години, за да проверя дали съм познал.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 минути
    Проучване: 15% от офисите в София са празни
    Броят на операторите на гъвкави работни пространства в столицата е 63, предлагат общо 8717 работни места
    преди 1 час
    Турция ще предлага визи за дигитални номади
    Могат да кандидатстват жители на ЕС, на Обединеното кралство, САЩ, Канада, Швейцария, Русия, Украйна и Беларус
    преди 2 часа
    преди 3 часа
    FlixBus с нови маршрути от и до България за лятото
    Нови линии ще свързват София и Атина, Бургас и Истанбул, както и Румъния с българското Черноморие
    преди 5 часа
    Дава се възможност бебетата да бъдат ваксинирани срещу коклюш по-рано
    В България регистрираните до момента случаи на коклюш са 314, спрямо 4 за същия период на 2023 г.
    преди 5 часа
    Сирма се подготвя за двойно листване на борси в САЩ и Европа и нови придобивания
    Групата ще обедини всички дъщерни дружества под единен бранд