четвъртък, 28 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8856 прочитания

    Знаете ли, че може да осиновите кошер на български пчелар?

    „За да спасим пчелите, трябва да спасим пчеларите“, вярват от Pollenity и вече близо година подкрепят пчеларството с инициативата „Осинови кошер“
    19 октомври 2020, 14:41 a+ a- a

    Вече близо година всеки, който иска да подкрепи българското пчеларство, може да го направи като осинови кошер. Нестандартната инициатива стартира в края на 2019 по идея на българската технологична компания Pollenity. Каква е равносметката за изминаващата година и ще продължи ли кампанията и занапред - пред Ecomomy.bg разказва Владимир Василев, един от основателите на Pollenity. Попитахме и български пчелари, които са част от инициативата, защо са се включили и с какво тя им е била полезна досега. А опита си като осиновител на кошер споделят от технологичната компания Anakatech.

    Владимир Василев, съосновател на Pollenity, създадена през 2015 като Bee Smart Technologies

    Влади, скоро инициативата „Осинови кошер“, която стартирахте миналата година, ще навърши година. Каква е равносметката до момента? Колко души и компании осиновиха кошер и колко пчелари бяха подкрепени?
    В края на декември 2020 ще стане една година от началото на проекта и равносметката е повече от положителна. Истината е, че когато стартирахме не вярвахме, че толкова много хора и компании ще припознаят каузата ни. Бяхме много приятно изненадани, че само за месец имахме почти 100 подкрепени кошера и това темпо не се забави през следващите месеци. Към днешна дата имаме над 900 подкрепени кошера от семейства и близо 30 корпоративни клиента. Хората искрено се ангажират и това е най-голямата ни радост.

    Как започна всичко - откъде дойде идеята за подобна инициатива и каква е мисията ѝ?
    Мисията на нашата компания Pollenity е да подпомага пчеларството чрез иновации. Преди 5 години, когато компанията стартира, основният фокус беше дигитални технологии. С разработването на първото ни устройство Beebot предоставихме на пчеларите възможност дистанционно да следят ключови показатели за здравето на техните кошери. С годините опит не само в България, но и по целия свят, видяхме че за да помогнем на пчеларите е нужно да създаваме иновации в различни насоки. Затова преди малко повече от година започнахме платформата Истински мед (www.istinskimed.bg) като пилотен проект в България. С него искаме да създадем директна връзка межди пчеларите и потребителите им. Основните цели са: създадаване на справедлива цена на меда, запазване на популацията на пчелите в България и информираност за важността на опрашителите в нашия живот. 

    Екипът на Pollenity 

    Как избрахте пчеларите, които да се включат, и отворена ли е инициативата за нови производители на мед?
    В началото стартирахме с пчеларите, които бяха клиенти на нашата технология, защото за тях знаехме, че работят по устойчив и природосъобразен начин. След това добавяхме и добавяме нови пчелари, които отговарят на нашите ценности - да работят „на светло”, да произвеждат 100% чист мед, да вярват в мисията ни за опазване на пчелите. Всеки месец добавяме нови пчелари от България, а през 2021 планираме и разрастване в чужбина.

    Давате опции за осиновяване на семеен и на корпоративен кошер. Какви са разликите, какво получават и с какво се ангажират хората и компаниите, когато осиновят кошер?
    Двете програми имат за цел да предоставят лесен, ефективен и сладък начин за всеки да помогне на каузата на пчелите. Дали от позицията на семейство или компания ние поддържаме модел на подкрепа, а не дарение. Всеки осиновител получава продукт (определено количество мед) както и възможността на посети своя кошер, да персонализира бурканите си и да кръсти своята пчела майка. За нас е важно това да е една честна сделка, в която всеки получава по нещо. За пчеларите това е справедлива цена и сигурност за тяхното стопанство, а за осиновителите е полезна храна и възможността да се докоснат до света на пчелите.

    Какви компании осиновяват кошери?
    Истината е че всякакви компании се включват. От малки семейни бизнеси до големи международни компании. Програмата е гъвкава и дава възможност всеки да се включи с подходящият за него пакет. 

    Какви са ползите за пчеларите? С какво инициативата допринася за българското пчеларството и най-вече - за пчелите?
    Както вече споделих най-важното за нас е това да гарантираме популацията на пчелите в България. Пътят за това е като подкрепяме пчеларите. Ако те имат сигурност за своята продукция, ще могат да поддържат и разрастват броя кошери, което директно означава, че броя на пчелите в страната се увеличава. Както обичаме да казваме, за да спасим пчелите, трябва да спасим пчеларите.

    Ще продължите ли инициативата и догодина?
    Вярваме, че всичко една сега започва. Интересът е голям и плановете ни са единствено да разширяваме нашата дейност както в България така и в други страни, защото каузата на пчелите няма географски ограничения. 

    А ето и какво споделят пчелари за участието си в инициативата:

    Сем. Омайски

    Колко кошера имате и как започнахте да се занимавате с пчеларство?
    Разполагаме с 50 кошера към настоящия момент, но ще бъдат увеличени на 70 тази пролет. Започнахме начинанието си преди 3 години, като целта ни беше да имаме собствен бизнес, но да бъдем полезни освен на себе си и на природата. 

    Как разбрахте за инициатива и защо решихте да се включите?
    За инициативата осинови кошер видяхме от интернет и веднага влязохме в контакт с Истински мед. За щастие се оказа, че има ентусиасти като нас, които искат да направят нещо повече от просто бизнес. Имат кауза и срещат пчеларя с потребителите директно.

    Какви са ползите от инициативата за вашия пчелин и пчели?
    Надявам се, че мястото, на което се намира пчелина ни, е станало по-добро и останалите земеделски производители са успели да имат по-голям добив. Също така се надявам, че природата е получила глътка въздух благодарение на нашата малка инициатива. Не на последно място програмата ни дава сигурност, че продукцията ни ще бъде изкупена на честна цена и можем да поддържаме своя пчелин.

    Георги Георгиев

    Колко кошера имате и как започнахте да се занимавате с пчеларство?
    Грижа се за 100 кошера в района на Стара Загора. Системата, която използвам, е многокорпусна. Срещата ми с пчелите зачочна преди 18 години, когато бях ученик в 10-ти клас. Прекарвайки лятната ваканция на село при баба и дядо, хванах първият рояк с пчели, което бе и началото на грижата за пчелни семейства.

    Как разбрахте за инициатива и защо решихте да се включите?
    В инициативата на Истински мед и осинови кошер бях информиран лично от основателя Сергей, с което бях поканен да споделя идеи за инициативата, както и да се включа в нея. Като млад човек идеята ме грабна от самото начало, защото е един много успешен метод за популяризиране ролята на пчелите в природата и възможността повече хора от България да се доближат до света на пчелите.

    Какви са ползите от инициативата за вашия пчелин и пчели?
    Инициативата предоставя директен контакт между пчелар и краен потребител на пчелните продукти. По време на срещите с осиновители на кошери от моя пчелин с интерес отговарям на всички въпроси като ги запознавам с живота на пчелите и информирам за ползите от пчелните продукти.

    Владимир Кънев

    Колко кошера имате и как започнахте да се занимавате с пчеларство?
    В момента отглеждаме около 120 пчелни семейства в изоставеното село Дебелцово на брега на яз. Ал. Стамболийски. Районът е изолиран от обработваеми площи и го прави перфектен за отглеждане на пчели. Благодарение на тези условия успях и да получа био сертификат за пчелина си и сега произвеждам био мед.

    Как разбрахте за инициатива и защо решихте да се включите?
    За инициативата и за платформата научих от мой приятел. Реших да се включа в нея, защото произвеждаме истински пчелни продукти, в хубав и чист район и чрез платформата достигат до повече потребители. Също така ми допадна и идеята, че може повече хора да видят живота на пчелите отблизо. 

    Какви са ползите от инициативата за вашия пчелин и пчели?
    Чрез програмата се прави реклама на пчеларството и се пополяризират пчелните продукти като полезна и безценна храна. Освен това имам възможност да ги предлагам на справедлива цена, а не както при много търговци, който по всевъзможен начин свалят цените и правят невъзможно оцеляването на производителите.

    Инициативата намира подкрепа и от много бизнеси. Сред тях е и технологичната компания Anakatech. За избора да се включат разказва Ива Николова, HR мениджър в Anakatech.

    Как разбрахте за инициативата и защо избрахте да се включите?
    Темите за подпомагане на популацията на пчелите и важността на тяхното съществуване за живота ни ме вълнуват отдавна. Преди няколко години разбрах за идеята на Linkedin да поставят пчелен кошер на терасата в тяхната офис сграда и да отглеждат пчели в градска среда. За жалост, подобна инициатива се оказа напълно невъзможно да се приложи у нас. Веднага, след като попаднах на статия с информация за възможността за осиновяване на кошер, бях вдъхновена и обнадеждена, че тази инициатива може да се превърне в успешна корпоративна кампания с добра кауза. Идеята се прие изключително добре от мениджърския екип в Anakatech и успяхме да случим осиновяването за изключително кратък период от време. Комуникацията с представител на „Истински мед“ премина бързо и сме благодарни за професионализма и личното отношение, с което подходиха към нас. 

    Каква програма избрахте?
    Включихме се като корпоративен клиент, което ни даде възможност да бъдем част от социално отговорна програма, която предлага комплексно решение за проблемите в пчеларската индустрия. Кръстихме инициативата „BeeCause we care”, защото ни е грижа и искаме да допринесем за увеличаването на популацията на пчелите. Подпомогнахме с финансова подкрепа избран от списъка на „Осинови кошер“ пчелар, който полага грижи за осиновения от нас кошер, а в замяна служителите на Anakatech получиха здравословен, екологично чист мед, с който да подсилят имунната си система. Обикновено корпоративните клиенти получават периодична доставка на мед в офиса, но поради сегашната обстановка и дистанционната работа на всички наши колеги, брандирахме индивидуални бурканчета с мед и дори създадохме свой етикет с помощта на наш колега, графичен дизайнер. Избрахме да подкрепим пчелина на Методи Михайлов в село Петърч, който също така има и експериментален пчелин, поставени в градска среда, на покрива на шестнадесет етажен блок в София. Учител и вдъхновител за Методи е един от най-големите пчелари в България – Георги Осиковски. Изборът ни да подкрепим именно този пчелар бе продиктуван от няколко фактора: близостта на пчелина до София и достъпността му, тъй като като корпоративен осиновител имаме възможност да организираме тиймбилдинг с посещение на пчелина с осиновения от нас кошер, лична среща с пчеларя и избор на име на пчелата майка. Разбира се приятно допълнение към инициативата е и брандирането на самия кошер с логото на компанията.

    Как се приема от служителите?
    Съобщихме за инициативата по време на ежемесечните ни Anakalife инфо сесии и идеята се прие изключително радушно от колегите. Споделихме подробности около осиновяването и полученият сертификатът, в който е упоменато, че сме успели да спасим над 60,000 пчели. Седмица по-късно доставихме до адресите на нашите колеги и специални благодарствени кутии, в които бяха сложени и бурканчетата с мед. Отново продължиха положителни коментари, а колегите показаха високата си ангажираност в социалните мрежи, където споделяха снимки и публикации за зелената ни инициатива “BeeCause we care”. Съвсем скоро ни предстои и онлайн среща с Владимир Василев,  мениджър Маркетинг и продажби в  Bee Smart Technologies, на която от първо лице ще разберем повече за това как е стартирал този проект и колко са важни пчелите за съществуването ни. Така колегите ще могат да зададат своите въпроси и да бъдат вдъхновени за още добри инициативи. Вярваме, че добрите каузи трябва да бъдат споделяни, за да достигнат до повече хора. Затова създадохме различни корпоративни визии с послания като: „We4bee”, “Bee healthy, bee happy”, “We can bee heroes”, “Proud to bee part of this company”, с които целим да популяризираме инициативата, така че и други корпоративни и индивидуални осиновители да се включат в нея. Защото, както е казал Мечо Пук „колкото повече, толкова повече“.

     
    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 31 минути
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 1 час
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 3 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 4 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 6 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк