вторник, 16 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5023 прочитания

    Това, което ще има значение, е с кои и какви хора работиш

    Компаниите ще се изправят пред предизвикателството да докажат себе си като устойчиви работодатели, казва Зорница Янкова, HR мениджър на Скейл Фокус
    29 октомври 2020, 18:15 a+ a- a

    Тази година Българска асоциация за управление на хора (БАУХ) навършва 20 години. Асоциацията е създадена през 2000 г., за да развива най-добрите професионални практики в управлението и развитието на човешкия капитал и работи в посока на подпомагане на HR професионалиститe. Понастоящем в БАУХ членуват над 850 индивидуални и корпоративни членове, които работят в сферата на управлението и развитието на човешкия капитал. 

    Как Асоциацията израсна и се промени през годините ще ви покажем през очите на нейните съмишленици и членове. Ще си говорим и за предизвикателствата пред хората и компаниите в днешните несигурни времена.

    Вижте какво сподели Зорница Янкова, HR мениджър на Скейл Фокус и член на УС на БАУХ.

    Зорница, Вие сте член на Управителния съвет на единствената професионална организация на специалистите по управление на човешки ресурси в България, както и HR мениджър на българската ИТ компания Скейл Фокус. Коя от тези професионални роли най-ярко „осветява“ професионалната Ви експертиза и я обогатява? Можем ли да ги разделим?
    Експертизата ми е резултат от повече от 20 години професионален опит в разнообразни роли, работа в различни индустрии и среда. В годините има наслагване на предизвикателства, проекти, конкретни задачи, всеки ден учиш нови неща. Когато се присъединих към УС на БАУХ, го направих водена от желанието да споделям опит, знания е енергия за професионалното развитие на гилдията. БАУХ е една от организациите, за чиято кауза работя заедно с прекрасен екип и по много интересни проекти, като конференции, събития, както и годишните награди на Асоциацията. Не мисля, че има смисъл да бъдат разделяни, двете роли са взаимосвързани и водят до повече плътност, по-цялостна преценка и повече професионално и лично удовлетворение.

    Много се говори напоследък за промяната и бъдещето – какви промени настъпиха в HR функцията и какво бъдеще можем да очакваме според Вас? Кои от тези промени са резултат от естественото развитие на функцията и кои бяха задвижени от пандемията?
    Годината беше и честно казано, продължава да бъде изключително интересна и предизвикателна. Голяма част от промените, които настъпиха, бяха провокирани от пандемията и се случиха с неочаквана скорост. Всяка седмица имаше нова задача за решаване, нова ситуация, ново предизвикателство. Мисля, че голяма част от промените нямаше да се случат при други обстоятелства или щяха да се случват много по-бавно и с много повече усилия. Най-очевидният пример е дигитализацията и работата от вкъщи. Промени, които опитвахме да правим неуверено и с малки стъпки в продължение на години, се случиха в рамките на ден, на 13 март, когато беше обявено извънредното положение, и всички се прибрахме у дома. Оказа се по-лесно, отколкото си мислехме и голяма част от колегите, включително ние, отчитаме по-голяма продуктивност. Остава да видим колко дългосрочна и стабилна ще бъде промяната.

    Пазарът на труда също се променя. Доколко промените, които наблюдаваме вече, ще бъдат трайни и къде ще видим устойчива трансформация?
    Това е the million dollar question :-) Има множество изследвания в последните месеци, които показват и двете страни на монетата. От една страна, част от промените, свързани предимно с повече гъвкавост на работно време, място на работа и структура, са припознати като важни, ценни и позитивни за работещите хора. Вярвам, че те ще останат, защото се превърнаха в част от конкурентното предимство за част от работодателите. От друга страна, виждаме, че хората имат потребност от социализация, от работа в споделени пространства с общи задачи. Това няма да се промени. 

    Какви умения и качества започват да ценят все повече работодателите в свят, в който дистанционната работа се налага все повече?
    Мисля, че като служители ни се налага да бъдем по-самодисциплинирани, да успяваме да балансираме личните и професионалните си задачи, да търсим по-различни подходи и модели на работа. Работодателите очакват повече гъвкавост, адаптивност,  приспособимост към новите и различни условия на работа, позитивна нагласа към промените, енергия.

    А как според Вас ще се променят очакванията и изискванията на кандидатите към компаниите? Като HR професионалист може ли да отчетете някакви промени?
    Кандидатите очакват работодателят да им отвърне със същата гъвкавост, да им даде свобода да преценяват кога и как да изпълняват задачите си, да имат възможност да избират откъде и как да работят. Балансът между личния и професионалния живот, намирането на верния „тон”, това да си продуктивен, но също така да взимаш активно участие в живота на семейството и децата си, да имаш време за важните неща, да имаш възможност сам да поставяш приоритетите си, това ще бъде незаменимо конкурентно предимство. Същевременно с това кризата провокира забравени страхове – за работата, сигурността, доходите. Мисля, че компаниите ще имат предизвикателство с това да докажат себе си като устойчиви работодатели. Изключително важно е да има баланс между очакванията на бизнеса, работодателите и всички нас, работещите.

    Отдавна се говори за преразглеждане на продължителността на работния ден и седмица. Смятате ли, че пандемията ще задвижи много по-бързо подобна промяна и въобще възможна ли е тя в обозримо бъдеще?
    Пандемията накара много хора да работят от вкъщи, и често много от тях отработват драстично по-дълги часове и работни дни. В този смисъл, според мен тук позитивна промяна няма, даже напротив. Икономическите предизвикателства, несигурността и стресът предизвикаха голяма турбулентност в редица бизнеси, особено в края на пролетта и лятото на 2020. Наблюдавам по-скоро предпазливост, фокус върху продуктивност и резултати, очакване за предсказуемост и избягване на излишни рискове. В този смисъл не мисля, че в момента темата за продължителността на работния ден или седмица е на дневен ред за голяма част от колегите.

    Как Българска асоциация за управление на хора отговаря на новите предизвикателства и с какво подготвя своите съмишленици за утрешния ден?
    Основната мисия и цел на Асоциацията е споделянето на опит и знания, и създаването и поддържането на сплотена професионална общност. Почти всички наши събития – конференции, отворени семинари, дигитални събития, регионални групи, годишни награди - са ориентирани към това да дадем видимост на добрите практики, успешните проекти, новите процеси, но и на научените уроци, и грешките, които всички ние правим. Работим към повишаване на квалификацията на колегите, които са в началото на своята кариера, както и сертифицирането на установените професионалисти.

    Кое е най-голямото предизвикателство пред бизнеса, как той го преодолява и обвързано ли е с HR функцията?
    Всеки бизнес е пряко обвързан с хората – тези, които го създават, поддържат или работят за него. Затова и големите предизвикателства на бизнеса са пряко свързани с HR функцията, за това как да привлечем и задържим правилните хора, с подходящите квалификация, знания и умения. И с това, как да създадем среда, в която всеки един служител може да има позитивно, значимо и вдъхновяващо преживяване в организацията. Дори сега, в ситуация на несигурност на бизнеса, това, което ще има значение, е с кои и какви хора работиш, така че да преодолееш ежедневните предизвикателства и да имаш устойчив бизнес.

    Сред акцентите в стратегическите цели на Асоциацията попадат тренинг академия, сертифициране и налагане на професионални стандарти, взаимодействие със студенти и университети, традиционните две годишни международни HR конференции, конкурсът за Годишните HR награди и др. Нещо ново и нещо старо? Как се промениха проектите на Асоциацията във времето и кои са новите решения и цели, които те застъпват и представят?
    Много от старите неща продължават да работят, защото са успешни и смислени инициативи. Разбира се, стараем се да подобряваме съдържанието, да го правим по-релевантно за хората, да надграждаме. Сертифицирането например съществува от години, но става все по-значимо и търсено както от HR професионалистите, така и от представители на бизнеса. Някои от новите инициативи са продиктувани от конкретни бизнес нужди, тренинг академията е добър такъв пример. Често новите инициативи надграждат съществуващи такива.

    Най-близко във времето предстоят Наградите и Есенната конференция на БАУХ – разкажете ни повече.
    Есенната конференция е в края на ноември, като планираме гъвкав онлайн формат със сутрешни и следобедни сесии в рамките на една седмица. Така колегите ще имат възможност да се включват в различни сесии и събития според интересите и нуждите си. Разбира се, ще записваме, така че, когато календарът им не позволява да присъстват на конкретни сесии, ще имат възможност да наваксат с пропуснатото. Темата е много интересна и е нещо, върху което работим от близо година, Agile HR. Успяхме да привлечем добри лектори, планираме няколко мастъркласове, панелни дискусии, както и представяне на добри и работещи практики и проекти на компании, опериращи в България. Вярвам, че ще бъде стойностно и интересно събитие за всички.

    Годишните награди са възможността на колегите да покажат проектите, над които са работили през годината. Има няколко основни категории, които награждават успешно проекти, екипи и професионалисти и разбира се, наградата HR Мениджър на годината. С всяка година наблюдаваме все по-голям интерес, множество кандидатури и интересни представяния. През миналата година ревизирахме процеса на оценка, направихме го по-близо до кандидатите, добавихме лични интервюта и срещи с кандидатите и мисля, че това имаше огромно значение за качеството на конкурса и неговата обективност. Радвам се, че и тази година имаме сериозен интерес към наградите и вече има множество подадени кандидатури. Прекрасно е да виждаш резултатите от работата на колегите и да имаш възможност да им дадеш повече видимост и признание.

    Тази година БАУХ навършва 20 години. Пожелайте нещо на колегите си?
    Пожелавам им спокойствие, хармония, постоянно усъвършенстване, енергия и страст.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ЕК пуска 35 500 безплатни билета за 18-годишните, за да обиколят Европа
    Кандидатстването започва днес и ще приключи на 30 април
    преди 8 часа
    В София ще се състои кръгла маса за електронната търговия в ЕС
    „Бъдещето на електронната търговия в Европейския съюз“ ще се проведе на 29 април
    преди 9 часа
    Двуцифрен ръст в ползването на услугата Executive Search у нас през 2023 спрямо 2020 
    Транспорт и логистика е секторът с най-голям ръст в ползването на директното търсене за мениджърски позиции, според анализа на БЕСА
    преди 10 часа
    БАКБ придобива Токуда банк
    Очаква се регулаторно одобрение на сделката
    преди 13 часа
    България в ЕС: Повече инвестиции и по-високи доходи
    Износът на стоки от България в ЕС достига 31 млрд. евро през 2022, отчита доклад на ИПИ