петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3029 прочитания

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Astound Commerce

    Магдалена Вълчева, специалист „Човешки ресурси“ в компанията, пред Economy.bg
    16 ноември 2020, 08:18 a+ a- a

    Магдалена Вълчева, специалист „Човешки ресурси“, Astound Commerce

    Как кризата с коронавируса се отрази на компаниите в България? Какви предизвикателства срещнаха и пред какви са изправени в момента? Завърнаха ли се служителите в офисите и при какви правила за работа? Economy.bg потърси отговори от мениджъри на водещи компании в България. Как Astound Commerce преминава през настоящата ситуация, разказва Магдалена Вълчева, специалист „Човешки ресурси“ в компанията.

    Как ситуацията се отрази на Вашия сектор?
    IT услугите са най-търсени в този момент. Всички фирми започнаха да работят по подобряване на своите процеси, засилване на присъствието си в онлайн средите. През това време наблюдаваме нарастване на популярността на електронната търговия, услугите за безконтактно плащане и директните потребителски доставки и много други услуги, които станаха полезни за тази нова реалност. Всички тези услуги са създадени с помощта на IT-компании. Ето защо изглежда, че IT секторът има тенденция да расте в дългосрочна перспектива. Виждаме потенциала на българските ИТ компании да се възползват от тази криза и да се присъединят към глобалното движение за развитие на IT продукти за нуждите на онлайн бизнеса.

    Оптимизирахте ли някакви разходи и наложи ли се да съкратите служители?
    По време на пандемията затворихме временно всички наши офиси и преразгледахме условията, свързани с наетите помещения. Освен това променихме някои от нашите политики по отношение на бенефити за служителите. Въпреки трудностите, възникнали в началото на пандемията, и сътрудничеството с нашите клиенти ние се опитахме да поддържаме нашите екипи балансирани във всички офиси на компанията. През това време не сме съкращавали никого и се опитвахме да подкрепяме нашите служители.

    Каква част от служителите Ви преминаха на режим хоум офис? Кога и как се случи това?
    Всички 100% служители преминаха в режим на отдалечена работа, когато lockdown-а  започна. След известно време, когато случаите на Covid в страната започнаха да намаляват, някои служители поискаха да се върнат в офиса, тъй като имат по-слаб достъп до интернет или нямат добри условия за отдалечена работа.

    Как се/ще се случва завръщането в офисите? Как изглежда офисът Ви сега?
    Връщането в офиса се случва/ще се случва постепенно. Освен това сме оставили нашите служители да избират режима на своята работа. Понастоящем предложихме три режима на работа: пълно работно време от офиса, пълно работно време от дома и частично (офис и дом). Тези режими ни позволяват да подготвяме офис помещенията в съответствие с нуждите на нашите служители.

    Въведохте ли някакви нови правила за работа? Променихте ли политиката си за хоум офис?
    В момента нашият HR екип работи по актуализиране на политиките, които ще се използват за тези, които са избрали режим на отдалечена работа или работа на непълен работен ден (комбиниране на работа от офиса и дома).

    Как новият начин на работа се отразява на ефективността и продуктивността? Как измервате резултатите?
    Astound Commerce е международна компания с много офиси, разположени в няколко страни по света. Преди lockdown-a нашите експерти пътуваха много между офисите, посещаваха клиенти,  брейнстормваха, представяха идеи, дори работеха от други места (едно от предимствата в компанията е, че специалистите могат да комбинират пътуването с работата). Ето защо всички системи, работни инструменти и пространства бяха адаптирани за работа от разстояние.

    Освен това в Astound имаме дистрибутирани екипи по проекти. Това ни позволява да обединим IT-специалисти от различни инженерни центрове и да укрепим екипи с различен и необходим опит. Например проектният екип може да се състои от програмисти от нашите украински и колумбийски офиси, QA инженери и бизнес анализатор от българския офис и ръководител на проекта от словашкия офис. Това означава, че даже още преди Covid нашите специалисти си общуваха много чрез онлайн канали.

    В този смисъл ситуацията с Covid не промени нашия подход към разработването на решения и предоставянето им на клиентите. Имахме предишен опит с отдалечената работа, плюс моделът на разпределените екипи ни подготви за новата реалност. Въпреки това не е лесно да се провеждат семинари с клиенти онлайн.

    Работата от вкъщи разкри колко разсейвания има в офиса. Много служители се оказват по-продуктивни в домашната си среда без прекъсванията, които са имали във офиса. Освен това, без да пътуват до офиса и задръстванията, нашите служители имат повече време за своите семейства, хобита или спорт.

    Какви са нагласите сред служителите – липсва ли им офисът, искат ли да се завръщат или предпочитат да продължат да работят от дома си?
    Всъщност имаме различни настроения сред нашите служители.  На някои от тях им липсва офисът и искат да се върнат в него, докато други свикнаха да работят от дома. Проведохме проучване, за да разкрием нуждите на нашите специалисти и да определим бъдещото състояние на нашите офиси и работно настроение. Сега обработваме резултатите и въз основа на тях ще бъдем готови да установим нов модел на работа за нашите инженерни центрове.

    Прилагате ли някакви нови подходи за ангажиране на хората, въведохте ли нови инициативи?
    Въведохме различни опции за подобряване на комуникацията между екипа ни в българския офис. Въведохме неформални „Кафе пауза“ колове, за да обсъждаме всякакви въпроси или притеснения, свързани със ситуацията. Беше толкова необичайно да виждаме домовете на нашите колеги чрез Zoom. Създадохме Astound Cares Committee за да обработваме всички запитвания от нашите служители, свързани с работа от разстояние и някои лични проблеми.

    Нещо повече, нашият COO/CIO и съосновател организира ежеседмични срещи с всички инженерни центрове, за да се дискутират последните промени в бизнеса, нашето отношение към работата от разстояние, безопасността и др. Най-доброто в тези разговори е, че всеки може да зададе всякакви въпроси на съоснователя ни. Освен това нашите мениджъри увеличиха броя на 1:1 срещите с техните екипи, за да се ангажират по-добре със служителите.

    Освен това започнахме да организираме вътрешни cyber games турнири и куизове. Също така имаме и различни неформални канали по интереси: #cybersport-champ - всички новини и дискусии за eSports и турнири; #chess-arena - шахматни дискусии и информация за турнири; #travel - впечатления за пътувания и нови места; #music-channel - любима музика за споделяне с колеги; #book-club - рецензии и препоръки за книги.

    Най-добрият начин да преодолеете този период е да подобрите своя опит и да научите нещо ново, защото кризата ще отмине, но знанията ви остават с вас. В момента се фокусираме върху развитието на твърди умения и едновременно работим върху унифицирането на базата данни с вътрешни програми. Що се отнася до развитието на меките умения, ние оптимизираме и разработваме два нови курса за старши и водещи специалисти. Освен това препоръчваме видео обучения, професионална литература и образователни видео материали от корпоративната библиотека на всички наши инженери. Курсове по английски език във всички инженерни локации на компанията се провеждат онлайн от началото на пандемията. Всеки, дори и тези, които не са посещавали подобни часове в офиса преди, може да се присъедини към онлайн уроците и да подобри знанията си по английски език. Продължаваме професионалното сертифициране на специалисти, по-специално за работа с платформи за електронна търговия като Salesforce Commerce Cloud, Magento, NetSuite, Hybris.

    Какви предизвикателства срещнахте и пред какви сте изправени в момента?
    Най-голямото предизвикателство е безопасността на нашите хора. Ние следим отблизо ситуацията със случаите на Covid в страната и по отношение на нея ще удължим режима на дистанционна работа.

    Друго предизвикателство е свързано със ситуацията с Covid на пазарите, където се намират нашите клиенти (САЩ, Великобритания, Германия и др.). Ако икономиките на тези страни се възстановят по-бързо, ще имаме повече договори за разработване на решения за електронна търговия.

    Какви бизнес и житейски уроци научихте от Covid кризата?
    Всички ние сме социални същества и е важно да си сътрудничим, общуваме и взаимодействаме помежду си. Докато дигиталните инструменти са станали жизненоважни за отдалечената работа и ще останат и след пандемията, новият начин на работа разкрива и необходимостта от социално взаимодействие между служителите. Важно е компаниите да намалят разликата между предишното взаимодействие в офиса и днешната комуникация чрез онлайн средства и да го запълнят с нови инициативи и формати.

    Дигиталната трансформация е първият приоритет за бизнеса и наличието на онлайн присъствие е от съществено значение. Пандемията доведе до социално дистанциране и тази ситуация засегна дълбоко индустриите, особено физическия аспект (физически магазини бяха затворени в много страни по света). Дигитално подготвените компании и марки спечелиха предимство в непрекъснатостта на бизнеса. Ето защо много бизнеси започнаха да усъвършенстват или развиват от нулата своите решения за електронна търговия, за да запазят главата си над водата в реалността след Covid. Важно е винаги да сте една крачка напред в бизнес трансформацията.

     ВИЖТЕ ОЩЕ: 

    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sitel
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори TBI Bank
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Софарма Трейдинг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Acronis
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Endava
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори CLICO
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори StorPool Storage
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Данон Сердика
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори БНП Париба
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Теленор
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Bridgestone
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори ИКЕА
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кеш Кредит
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Mars
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Equinix
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори А1
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори BILLA
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори AtScale
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Мнемоника
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Монделийз
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Kaufland
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Параграф 42
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Тимбарк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Cargotec
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Tek Experts
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Paysafe
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Sanofi
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Nestle 
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Adecco
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Easy consult
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Райфайзенбанк
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Кока-Кола ХБК
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Карлсберг
    Как Covid-19 се отрази на компаниите в България: говори Транспрес

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 минути
    38 млрд. долара достигат загубите от финансови измами през 2023
    БОРИКА стартира инициатива за превенция на финансови измами
    преди 10 минути
    Започва поетапно изключване на отоплението за град София
    Изключването на топлоподаването стартира на 31 март
    преди 51 минути
    Богданов: ЕК одобри проект за единен инвестиционен портал
    Целта е да се обедини цялата административна дейност около обслужването на потенциалните инвеститори у нас
    преди 54 минути
    БНБ: Има риск от нарастване на необслужваните кредити
    Очаква се затягането на условията в еврозоната да се пренесе върху лихвените проценти в страната
    преди 2 часа
    TSMC планира да увеличи работната си сила до 100 000 души
    Най-големият производител на чипове наема с огромни темпове