петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2602 прочитания

    Ресторантите са горещи точки за разпространение на Covid-19

    Намаляване на капацитета им до 20% би намалило заболеваемостта с 80%, твърдят учени
    17 ноември 2020, 09:29 a+ a- a

    По време на тази пандемия всяка дейност на закрито обществено място включва известно ниво на риск, но някои места са далеч по-рискови от други - особено ако са малки и претъпкани, пише MIT Technology Review.

    Вече знаем, че ресторантите лесно могат да се превърнат в горещи точки, но статия, публикувана в Nature, определя колко точно са опасни всъщност: четири пъти по-рискови от следващото най-рисковано място, което е фитнес залата. Въпреки това може да има прост начин за намаляване на опасността. Ограниченията за броя на хората, на които е позволено да бъдат едновременно в ресторант, могат драстично да намалят инфекциите, според нов модел, създаден от екип епидемиолози, компютърни учени и социални учени от университетите „Станфорд“ и „Северозапааден“.

    Изследователите са използвали данни от смартфони, за да предвидят къде хората се заразяват с коронавируса. Те използват данни за движенията на почти 100 милиона души в 10-те най-големи града в САЩ от 1 март до 1 май 2020 г., предоставени от SafeGraph, компания, която обединява анонимни данни за местоположението от приложения за смартфони. Учените събират движенията на хората между техните квартали и често посещавани места като фитнес зали, хранителни магазини, ресторанти или места за поклонение.

    След това използват данните, за да прогнозират инфекции въз основа на три показателя: колко голямо е мястото, колко дълго хората остават в него и колко хора вероятно са заразни в дадения район. Накрая сравняват прогнозирания брой инфекции на техния модел с официалния брой инфекции, регистрирани в тези квартали през същия период. Новият модел успява да предскаже точно реалните случаи, казва екипът.

    Чрез симулиране на различни сценарии, използвайки модела, изследователите установяват, че прилагането на заетост от 20% от капацитета на заведенията би намалило процента на инфекция с 80%, като същевременно минимизира икономическото въздействие. Проучването установява, че само 10% от местата представляват 85% от инфекциите в Чикаго през разглеждания период от време - вероятно става дума за т.нар. „събития на суперзаразяване“. Това предполага, че ограничаването на заетостта може значително да намали скоростта на предаване, като същевременно позволи на бизнеса да остане отворен. Тъй като тези ограничения биха повлияли най-вече на посещенията в пиковите часове, ресторантите биха загубили средно около 42% от клиентите. Авторите подчертават, че мерки като носенето на маски и социалното дистанциране също трябва да бъдат част от комбинацията, за да се отворят бизнесите безопасно.

    „Нашата работа подчертава, че не е задължително да бъде всичко или нищо и ние можем да изберем различни методи за различни места“, казва Юре Лесковец, доцент по компютърни науки в Станфордския университет и един от авторите на проучването. „Нашата работа предоставя инструмент за политиците да се ориентират в компромисите.“

    Проучването също хвърля малко повече светлина върху това защо рискът от заразяване и смърт от Сovid-19 е тясно свързан с етническия и социално-икономическия произход. Първо, моделът установява, че хората в квартали с по-малко бели хора и по-ниски средни доходи нямат толкова много възможности да намалят мобилността си, без съмнение, защото е по-малко вероятно да имат работа, която могат да вършат от вкъщи. Не само това, но местата, които посещават групите с по-ниски доходи, са по-пренаселени, което увеличава риска от инфекция. Проучването установява, че хранителните магазини, посещавани от хора с по-ниски доходи, обикновено са по-пълни и купувачите са склонни да останат за по-дълго време, което прави тези посещения два пъти по-опасни.

    Има очевиден недостатък при намаляването на заетостта: тя намаляват количеството пари на бизнеса, потенциално до точката, в която става икономически нежизнеспособен. Следващият сложен и спорен въпрос, който трябва да се реши, е да се разбере как бизнесът да печели достатъчно пари, за да остане отворен, като ограничи броя на хората, които могат да го посещават, или дали правителството трябва да субсидира бизнеса, за да го задържи на повърхността с ограничен брой клиенти. Въпрос, който трябва да решат икономистите.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 10 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 11 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 13 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 15 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк