понеделник, 19 април 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2932 прочитания

    ТИЗ: Преговаряме със 7 инвеститора за 2021, 500 нови работни места са открити тази година

    30 специалисти разработват пловдивския електрокамион - Емил Янков, мениджър „Бизнес развитие“ в "Тракия икономическа зона", пред Economy.bg
    03 декември 2020, 15:51 a+ a- a

     

    Въпреки пандемията от Covid-19, инвеститорският интерес към "Тракия икономическа зона" (ТИЗ) не е намалял. Това сподели пред Economy.bg инж. Емил Янков, мениджър „Бизнес развитие“ в ТИЗ. По думите му в момента се преговаря със 6-7 компании, като се очаква инвестициите им да се реализират през следващата година. Според Янков фирмите в ТИЗ са открили 500 нови работни места тази година.
    Регионът има голям потенциал и за производство на електрически камиони. "Заводът на „Милара Интернешънъл“ в ТИЗ, където се разработват и сглобяват електромобилите, сам по себе си е един от най- високотехнологичните в България", посочи Янков. До края на годината там ще бъдат сглобени 160 електрокамиони, а  до края на 2021 месечната производителност ще нарасне до 500 броя.
    Той обърна внимание и на новата стратегия за сътрудничество между София и Пловдив, която цели двата региона да се рекламират заедно за привличане на чужди инвеститори.
    Важна инициатива е и стартирането от ТИЗ в 4 области на проект за въглеродно неутрални индустриални паркове, като първият подобен парк ще е в зона Раковски, а за предприятията там ще бъде осигурена възобновяема енергия.

    Как кризата с коронавируса се отрази на фирмите в ТИЗ, планират ли се нови инвестиции, какви възможности и предизвикателства за българския бизнес носи "Зелената сделка" на ЕК - тези и други въпроси коментирахме с Емил Янков, мениджър „Бизнес развитие“ в ТИЗ.

    Инж. Емил Янков е мениджър „Бизнес развитие“ в "Тракия икономическа зона" (ТИЗ), както и управител на „Севик България“ - компанията, която отговаря за продажбите на електрическите камиони в България и региона.

    Емил, как пандемията се отрази на инвеститорския интерес към България и конкретно към ТИЗ?
    Въпреки предизвикателната за всички нас година, инвеститорският интерес не е намалял и към момента има 6-7 компании, с които преговаряме. Разбира се, че локдаунът възпрепятства чисто физическите посещения на голяма част от предвидените за полугодието инвеститори и забавя проектите, но като цяло през 2020 няма сериозна негативна промяна откъм инвеститорския интерес.

    Работите ли по нови инвестиционни проекти? Колко нови работни места ще бъдат открити чрез тях? От кои сектори?
    Очаква се общият брой новосъздадени работни места тази година във фирмите да е около 500.
    Инвестициите са във фабрики за оборудване и обзавеждане за аптеки и складове, за текстил – за производство на синтетична негорима нишка за седалки на самолети, за преработка на селскостопанска продукция, за производство на хранителни продукти.
    Инвеститорски интерес от български компании пък има към секторите, които Covid кризата „подкрепи“ като фармацевтиката, логистиката, хранително-преработвателната промишленост.

    Шанс или предизвикателство за българския бизнес е „Зелената сделка“ на ЕС?
    „Зелената сделка“ със сигурност е и двете. Всяка държава и всеки бизнес може да спечели, като успее да оптимизира енергийните си разходи и оптимизира процесите. Българският бизнес много добре се адаптира и със сигурност фирмите, които искат да се развиват, ще трябва да посрещнат „зелената сделка“ като шанс за развитие.

    Стартирахте наскоро инициатива за създаване на въглеродно неутрални индустриални паркове. Защо имаме нужда от тях и откъде ще дойде финансирането?
    Екипът на „Тракия икономическа зона“ е в основата на консорциум „Въглеродно неутрални индустриални паркове“ (ВНИП) - стратегически проект в съответствие със „Зелената сделка“ на ЕС за бъдещото развитие на индустриалните зони в България в четири области – Пловдив, Бургас, Габрово и Хасково.
    Идеята за превръщането на ТИЗ във въглеродно неутрална зона не е нова. Преди 2-3 години започнахме първите проекти в тази сфера, като през тази пролет успяхме да конкретизираме около 25 проекта, които имат три основни цели: намаляване на въглеродните емисии, постигане на по-привлекателна социална среда и конкурентоспособност на регионите, където ТИЗ оперира, както и привличане на инвеститори, залагащи на екологичните принципи при бъдещото си индустриално развитие.
    Самите компании още на първите разговори ни питат за енергийно ефективни системи, както и за цялостната наша концепция по темата. Радващо е, че повечето, с които говорим, са изключително отворени към темата и биха подкрепили инициативи в тази насока.
    Смятаме, че първият въглеродно неутрален парк ще е този в Раковски, където ще осигурим и възобновяема енергия на предприятията, като същевременно те ще ползват и конвенционалното захранване, оптимизирайки енергийната ефективност в района на общината.
    Финансирането ще стане според различните оперативни програми в периода 2021-2027, като немалка част ще се финансират и от частни капитали.

    Пловдив и регионът дава сериозни заявки в областта на производството на електрически камиони. Какъв е потенциалът и колко хора ще бъдат заети в това производство? Каква е инвестицията? Закъде ще се изнасят?
    Проектът за електрическите камиони е много важен за целия регион, тъй като в момента се създават кадри в този толкова важен за нас сегмент. Заводът на „Милара интернешънъл“, където се разработват и сглобяват електромобилите, сам по себе си е един от най- високотехнологичните в България. До края на годината там ще бъдат сглобени 160 електрокамиони, а  до края на 2021 месечната производителност ще нарасне до 500 броя. Компанията, която се занимава с търговията на електрокамиони за България и региона, е „Севик България“.
    В момента по проекта пряко работят около 30 души, като голяма част от тях са инженери. Потенциалът е наистина много голям, като сме в ключови преговори с няколко компании, които ще се реализират през 2021.
    Силна заявка дават и общините, които чрез Националния зоверителен екофонд (НДЕФ) могат да закупят електромобил с грант от 10 000 евро.
    Самият модел електромобил ще замени превозните средства в централните градски части, където обикновено качеството на въздуха е снижено. Моделът е разработен за "last mile delivery" сегмента, който е и най-скъпият от цялата верига на доставките. Приложенията му наистина са много разнообразни.
    Износът към момента е основно към Централна Европа, където такъв тип автомобили сериозно навлизат в пазарната си ниша

    Планирате обща инициатива със София за привличане на инвеститори. Как ще се реализира тя? Дойде ли краят на съревнованието между двете области?
    София и Пловдив винаги са били свързани. Реално това е не само най-силният център в България, но и в региона, най-комплексният и конкурентоспособен хъб за производство, услуги и R&D. Вече имаме изградени сътрудничества с Бургас, Габрово и Хасково, такива връзки са фундаментални като цяло за България.
    Целта на сътрудничеството със София е да се изгради единна стратегия за налагане на страната ни като привлекателна дестинация за инвестиции. Идеята е чрез общи усилия, споделяне на ресурс и единна маркетингова стратегия България да увеличи чуждестранните инвестиции и да привлече още стратегически инвеститори.
    Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции и екипът на отдел „Бизнес развитие“ в община Пловдив имат амбицията да насочват потенциалните инвеститори в най-подходящите за тях локации в страната спрямо икономическата екосистема на региона и сектора, в който работят.

    Как България може да се възползва от желанието за съкращаване на веригите на доставка след пандемията?
    С отлично познаване на процесите в основните вериги на доставки по света, и точна, и ясна стратегия за секторите, които ще искаме да привлечем. Със сигурност ще има сектори, които ще търсят сигурността на доставките и ще разгледат региона ни. Ситуацията е такава, че трябва да се използват всички технологии и приложения. Скоро ще отмине пандемията и бизнесът ще предприеме конкретни стъпки. Важно е да се покаже потенциал и устойчива среда, всеки инвеститор оценява високо тези фактори.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    16 април 2021, 16:05
    НАП: 84% от данъкоплатците са подали декларациите си по интернет
    Срокът за обявяване на доходите е до 5 май
    16 април 2021, 16:04
    JPMorgan Chase отпуска $2,5 трилиона до 2030 г.
    Средствата са предназначени за проекти в сферата на изменението на климата и устойчивото развитие
    16 април 2021, 15:48
    ЕК одобри средства за инфраструктура и здравеопазване за България
    Това става след изменение на Оперативна програма „Региони в растеж“
    16 април 2021, 15:24
    Полша стартира имунизацията с ваксината на J&J
    Здравните власти в страната смятат, че потенциалните рискове са малки и далеч по-малко сериозни от коронавируса
    16 април 2021, 15:13
    Германската Meggle затваря завода си в Шумен
    Трудовите договори на около 95 служители ще бъдат прекратени
    16 април 2021, 14:18
    Фандъкова: На 24 април пускаме метрото до „Горна Баня“
    Гражданите, които ще пътуват с метрото, достигат 500 000 на ден, коментира столичният кмет