понеделник, 08 март 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1782 прочитания

    Всяка криза e възможност за промяна в бизнес моделите

    Радомир Миланов, управител на SAP България, пред Economy.bg
    18 декември 2020, 17:24 a+ a- a

    Възможност или предизвикателство е коронакризата за SAP България, какви са тенденциите на пазара на ИТ кадри и как България може да се възползва от nearshoring тенденцията – тези и други въпроси коментирахме с Радомир Миланов, управител на SAP България.

    Г-н Миланов, как кризата с коронавируса се отрази на „SAP България“?
    Беше истинско предизвикателство, както за всички. Оказа се, че добрата подготовка за подобни ситуации, отразяващи се в политическа, икономическа и социална нестабилност, е ключова за успеха на всяка компания. Но от друга страна, кризата предизвика увеличаване в скоростта на дигитализация както в икономиката, така и в обществения сектор.

    Вашата индустрия е тясно свързана с развитието на други сектори. Имате ли отменени, или спрени проекти, или привлечени нови клиенти? От кои сектори?
    За щастие, спрените или отменени проекти не са много. Но въпреки това ефектът на доминото следва своята логика и очакваме вълната да продължи и през 2021. Най-добре подготвените обаче ще извлекат ползи.

    Може ли да се каже, че кризата за вас беше и възможност заради ръста в търсенето на продукти, свързани с дигитализацията и автоматизацията?
    Най-добрият въпрос. Всяка криза и заплаха трябва да бъдат разглеждани като възможност за промяна в бизнес моделите, в начините на комуникация с клиентите, както и с доставчиците.

    Колко служители имате в момента?
    SAP България е търговско представителство с екип от 10 човека, което отговаря на потенциала на пазара, без да имаме наши локални бизнес консултанти.

    Всички ваши служители ли преминаха към режим „home office“?
    Абсолютно всички служители следват установената глобална политика на SAP и думата ‘home office’ e част от ежедневието ни. За нас най-важно е здравето на нашите служители, техните семейства, както и клиентите ни. Никога не правим компромис с максималната сигурност.

    Какъв модел на работа ще следвате в бъдеще – от офиса, от вкъщи, хибриден?
    В момента режимът е хибриден, като се спазват всички мерки, като например липса на срещи с клиенти в офиса, отстояние и т.н. Може би нищо по-различно от повечето други компании, също така ключова е и персоналната отговорност на всеки служител.

    Кога се очаква да възобновите подбора на персонал? От какви специалисти ще имате нужда?
    Вече имаме одобрение от съответните структури в SAP за набиране на служители, което за пореден път откроява правилната стратегия на компанията и очакванията към инвеститорите.

    Скорошно проучване показа, че много от новонаетите в софтуерните компании у нас са българи, завърнали се от чужбина. Наблюдавате ли и вие подобна тенденция?
    Както вече споменах, ние сме търговската част от операциите на SAP в България, докато колегите от SAP Labs са в сферата на т.нар. софтуерни компании в България. Поради тази специфика при нас имаме единични случаи, но в последните години забелязваме, че те зачестяват. Това ни кара да бъдем оптимисти, че качеството на работата на професионалистите в софтуерната сфера ще се увеличава, а оттам ще се повишава и конкурентоспособността на икономиката.

    Как пандемията ще промени пазара на ИТ кадри у нас? Ще се ускори или намали търсенето?
    Моето лично мнение е, че след спада, ще има ръст в търсенето на кадри без значение от работното място. Наред с това може би голяма част от персонала ще предпочете изнесените работни места извън големите градове, за да успее да намери т.нар. Work Life Balance, който в момента е нарушен.

    Какви специалисти ще се търсят? По-опитни и съответно скъпоплатени или обратно?
    В една компания винаги трябва да има баланс между млади и по-опитни служители. Този микс е живителен, за да имат компаниите устойчиво развитие, да има приемственост и вътрешно предаване на знание. От друга страна, забелязваме преливане на кадри от традиционни професии към бизнес консултанти – например в нашите SAP академии. Хора, учили счетоводство, финанси, статистика и други, предпочитат да намерят ново поприще за знанията си. От моя гледна точка, бизнес анализът, изкуственият интелект, machine learning и т.н. също ще бъдат актуални като профили.

    Как ИТ секторът в България може да се възползва от предвиждания от някои експерти nearshoring? Ще станем ли свидетели на изнасяне на бизнес процеси от Китай и Индия към Европа? На какви предимства може да разчита България в това отношение?
    Без претенцията да съм експерт в т. нар. nearshoring, но виждайки успеха в Гърция, Румъния и Сърбия, мисля, че е време някои от аутсорсинг компаниите да се насочат в този сегмент. Изнасянето на тези бизнес процеси се случва в момента и както споменах, най-подготвените – например за новите Supply Chain процеси – ще имат огромен успех.

    Какъв тип бизнеси могат да се възползват от гъвкавите решения на SAP?
    С промяната към облачно базирани решения и правилното управление на продуктовото портфолио, SAP покрива абсолютната гама от компании без значение от тяхната големина като приходи и брой служители. Имаме специфични решения за микропредприятията, на които даваме възможност да имат пълно функционално облачно решение без предварителни капиталови разходи. За малки и средни компании имаме точно определелни модули, които да им помогнат да растат спокойни в бизнеса и да се подготвят за следващия стадий на развитие. И разбира се, за големите водещи компании, без значение от техния сегмент на опериране, SAP е разпознат световен лидер, тъй като интегрираме натрупаните знания и глобална експертиза във всички проекти, които реализираме. Като естествен пазарен лидер в дигитализацията и с над 500 компании, ползващи продукти и услуги на SAP, нашата компания има цел да превърне икономиката на България в една дигитализирана, конкурентоспособна екосистема с висока добавена стойност.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 часа
    преди 5 часа
    Китай стартира програма за имунизация на свои граждани в чужбина
    Страната ще издава и здравни сертификати за международни туристи
    преди 5 часа
    Мария Габриел обяви нова инициатива в подкрепа на повече жени лидери в технологиите
    WomenTechEU цели да удвои броя на ръководените от жени технологични стартъпи в Европа
    преди 6 часа
    Британският вариант на COVID-19 вече в 15 области у нас
    Южноафриканският, бразилският и нигерийският варианти на коронавируса не са потвърдени в страната
    преди 6 часа
    32% от глобалните дестинации са затворени за чуждестранни туристи
    В същото време 34% са частично затворени, показва доклад на Световната туристическа организация