четвъртък, 25 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2941 прочитания

    На шопинг в мрежата

    Има ли бум на онлайн търговията у нас и какво най-много купуваме в кризата - Петър Ванчев от Асоциацията за електронна търговия, пред Economy.bg
    26 януари 2021, 13:09 a+ a- a

    Пандемията се оказа истински ускорител за интернет търговията у нас. На фона на физическите ограничения за пазаруване търговията в електронен вариант стана изключително актуална. По последни данни на НСИ онлайн търговията в България бележи ръст от 72% на годишна база през ноември 2020. Над 20 000 са регистрираните до момента електронни магазини в Националната агенция по приходите (НАП), а по различни оценки обемът на интернет търговията в България за 2020 е около 2 млрд. лв.

    Какви са тенденциите при онлайн търговията у нас, има ли ръст в заетостта, какво най-много пазаруваме в интернет и как се разплащаме, какво е бъдещето на електронната търговия – тези и други въпроси коментирахме с Петър Ванчев, председател на УС на Асоциацията за електронна търговия и управител и собственик на Store.bg.

    Петър, как се отразява пандемията на онлайн търговията у нас? България изоставаше значително преди кризата по онлайн пазаруване. Какъв ръст се отчита сега?
    Както в целия бизнес спектър, така и в електронната търговия кризата бе катализатор, който поляризира развитието на участниците в нея. Разбира се, има цели браншове, които се повлияха негативно или позитивно и в повечето случаи те са огледален образ на физическата търговия. Много компании, които имаха спорни бизнес модели, усетиха още по-големи трудности, докато за други бе силен стимул за развитието им.
    Това, което аз виждам като собственик на електронен магазин, са сериозни ръстове дори и в пренебрегвани продуктови групи, но и сигнали за обедняване на населението.

    Увеличи ли пандемията броя на онлайн магазините у нас?
    Да, когато предприемачите в България имат силно папагалско поведение и без много анализ и преценка на възможностите им и ситуацията се впускат в нови начинания. Честно казано, имам доста песимистични очаквания към голяма част от магазините, стартирани в момента, но не трябва и да забравяме, че полууспешен бизнес по време на криза може да се превърне в силно успешен в по-добри времена. Разбира се, ако генезисът на успеха му по време на криза, не е била самата криза.

    Какъв потенциал и какви предизвикателства създаде ковид кризата пред електронните търговци в България?
    За нас конкретно най-голямото предизвикателство е опазването на персонала ни. Все още имаме моменти, в които въпреки огромното натоварване и нуждата от всички служители на работните им места, при най-малкия симптом на дискомфорт изпращаме служителя в къщи, докато се уверим, че е здрав. За разлика от други бизнеси, които гледат доста безотговорно на здравето на служителите и клиентите им, за нас това е приоритет – не смятам, че в момента икономическите показатели и бизнес целите трябва да са на първо място.

    Какви са Вашите наблюдения - нараства ли заетостта в сектора?
    Да, бизнесът бележи постоянен ръст във времето и въпреки оптимизациите и автоматизацията нуждата от хора, които да знаят какво вършат и да го вършат добре, нараства.

    Разширихте ли екипа на Вашата компания и с колко?
    С над 20 души, като кризата доведе неочаквани нови таланти. Досега много хора, заети в общественото хранене и други засегнати сектори, не излизаха от руслото, в което са попаднали и не рискуваха да пробват нещо ново. Независимо дали защото ги е страх, че няма да ги наемат, или самите те нямат самочувствието, че ще се справят. Факт е, че за последната една година взаимно се открихме с много служители, които не са предполагали, че толкова различна работа ще им допадне толкова много.

    Какво най-много пазарува онлайн българинът в пандемията?
    Евтини удоволствия за свободното време, продукти от типа на пъзели и настолни игри бележат рекорди. Всякакви хоби комплекти и материали също – въобще всичко, което запълва времето, докато си затворен вкъщи, бележи ръст.

    Как предпочита да се разплаща българинът? Има ли спад при кешовите разплащания?
    Основно в брой. Спад, който да е фактор, не се наблюдава. Голяма благодарност искам да изкажа на клиентите ни, които подходиха отговорно към здравето на нашите служители. Има много клиенти, които са под карантина и които избират плащания с карти или по банков път, като предварително уведомяват куриерите, че са под карантина и искат пратката им да бъде оставена без личен контакт пред вратата им. На фона на всички мерки, които ние взимаме, е удоволетворяващо да знаем, че и клиентите подхождат отговорно.

    Ускори ли пандемията автоматизацията в електронната търговия?
    Зависи, автоматизацията идва като отговор на проблемите, които производственият процес има. Сама по себе си тя е скъпа и се изплаща в течение на времето, не всички електронни магазини имат нуждата и ресурса да автоматизират процесите си. За тези, които бележат неочаквани ръстове в кризата, със сигурност е въпрос, който изисква бързо решение.

    Устойчиви ли ще са промените, наложени от ковид кризата при онлайн търговията?
    Това е въпрос, на който никой не може да отговори. За разлика от чисто икономическите кризи, тази има силни културни и поведенчески аспекти, които ще променят света ни за следващите 20-30 години. Дали бизнесите ще излязат като по-силен, или по-слаб отговор на пазарните нужди, само времето ще покаже. Едно е сигурно - имаше бизнеси, които можеха между двете карантини силно да преструктурират дейността си, но не го направиха, сега берат плодовете на това решение.

    Ще се наложи ли по света китайският модел на електронната търговия? Това ли е бъдещето – пазаруване през социалните мрежи?
    Категорично не. В превод на физическата търговия въпросът Ви звучи така: „Ще се наложи ли пазаруването на битака пред пазаруването от утвърдени търговци със собствени магазини“.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 4 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия
    преди 8 часа
    ЕК стартира Алианса за критично важните лекарства
    Целта е да се предотврати недостига на лекарства от критично значение
    преди 9 часа
    ЕС ограничава плащанията в брой до €10 000
    ЕП прие нови правила за борба с прането на пари и финансирането на терористични организации
    преди 10 часа
    Мъск обеща по-евтини електромобили
    След като компанията отчете най-големия спад на приходи от 2012 г. насам