сряда, 24 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9651 прочитания

    Как стартира МенторМейт в България?

    Историята на компанията научете от Стефан Цанев, VP of Operations в американския разработчик на софтуер
    07 октомври 2021, 14:51 a+ a- a

    Технологичният сектор е един от най-бързоразвиващите се в България през последните години, като предлага все по-разнообразни възможности за ИТ кариера. Страната ни е както притегателна дестинация за световни технологични гиганти, които откриват свои офиси тук, така и благоприятна среда за стартиране и развитие на български компании, които днес са сред водещите работодатели в страната и продължават да разрастват екипите си. Но как започва всичко?

    В новата рубрика на Economy.bg „Как стартират компаниите в България?“ лидери на водещи компании в страната разказват за първоначалната идея, за първите служители, проекти, клиенти и технологии, за трудностите в началото и развитието на бизнеса и екипите през годините.

    Как стартира американският разработчик на софтуер МенторМейт в България, научете от Стефан Цанев, VP of Operations. 

    Стефан Цанев, VP of Operations МенторМейт

    Как стартира МенторМейт в България и чия беше идеята за откриването на офиса?
    Ще върна лентата малко по-назад. МенторМейт стартира през 2001, когато нашият основател и CEO Бьорн Стансвик емигрира от Швеция в САЩ, за да преследва американската мечта. Той създава МенторМейт около идеята си за мобилно приложение за обучение. През 2001 много от вас могат да осъзнаят какво беше състоянието на мобилните технологии – почти нулево. Устройствата бяха големи, обемисти и черно-бели, нямаше Android и iOS. Идеята му изпреварва времето, той не успява да я осъществи и да пробие и ориентира компанията към софтуерните услуги. През 2005-2006 той се запознава с един българин – Митко Добрев, който дълги години беше наш колега и управител на българския офис. Започват да работят заедно, след това се присъединява още един колега и сформират екип, който работи по проекти за клиенти.

    Какъв беше първият офис на компанията?
    Първият офис на компанията беше спалнята на един от колегите. Тогава започва всичко за МенторМейт в България. Когато аз се присъединих две години по-късно през 2008, бяхме малък, сплотен екип от около 12 души в един апартамент в Дианабад. Надградихме офиса и вече имахме няколко спални и хол. Тогава беше период, в който всички клиенти искаха да създадат новия Фейсбук, новата платформа за ваучери... Имахме много запитвания, имахме клиенти както от САЩ, така и от Европа. Но те бяха малки, нестабилни и краткосрочни, а ние - един малък екип.

    С какви технологии работихте през първите години?
    Тогава работихме предимно с Microsoft .Net и с Java, като с годините разширихме портфолиото си. После дойдоха първият iPhone, първите Android устройства. Интересното е, че ние бяхме от първите, които се носим по тази вълна и още от самото начало придобихме експертиза да развиваме приложения за мобилни устройства.

    Какъв беше екипът в началото?
    Бяхме предимно програмисти и QA специалисти. С еволюцията през годините и добяването на нови технологии и услуги, QA екипът ни стана по-голям и по-широкообхватен, добавихме бизнес анализ екип, дизайн екип. В последните години добавихме Cloud и DevOps екип. Така че и типът на служителите и технологиите, с които те се занимават, се промениха през годините, разширявайки се. 

    Кои бяха най-големите трудности, с които се сблъскахте в началото?
    Същите, каквито са за езин малък стартъп. Липса на стабилност и на сигурност. Това, че трябаше постоянно да намираме нови проекти, така че държим този малък, но добър екип зает. Също така липса на дългосрочна визия и на предвидимост какво ще се случи следващата година. Така че имаше период, в който бяхме един малък стартъп, който се опитваше да пробие и да изгради някаква репутация. Не бяхме изобщо познати в България, въпреки че тогава нямаше такава конкуренция на пазара на труда. Тук имаше много малко фирми като нас, много малко продуктови и чужди компании. Ние обаче искахме да сме разпознаваеми на пазара, за да можем да растем. 

    Как се стигна до растежа на компанията в България?
    През 2010 спечелихме доста голям и сериозен клиент в сферата на дигиталното здравеопазване в Америка. И този клиент ни помогна да пораснем. Проектът беше дългосрочен и ние вече имахме онази предвидимост, която ни липсваше. Тогава и репутацията ни в САЩ също стана по-голяма, започнаха да иват нови и нови клиенти, съответно нови и нови хора. През годините имаме един праволинеен растеж с около 10-20% както на бизнеса, така и на служителите в компанията. И днес вече сме около 650 души в България и 50 – в САЩ.

    На какво отдавате успеха си?
    Голяма част от хората, с които работихме в апартамента в Дианабад, в момента управляват компанията. Това, че успяхме да останем сплотени и пренесохме духа на малката компания през годините, е едната компомента на успеха. И, разбира се, другата е качеството на работата. Винаги сме били фокусирани върху това да си вършим работата добре, да изпълняваме обещанията си пред клиентите, да научаваме нови неща, да добавяме нови технологии, да еволюираме непрекъснато и да ставаме все-по-добри в това, което правим.

    Какво представлява компанията днес?
    Днес МенторМейт е една по-голяма и по-зряла компания. Една още по-добра компания в това, което прави. Ние във всеки един момент управляваме и доставяме над 100 софтуерни проекта. Компания, която предоставя много повече възможности, стабилност и шанс за обучение и развитие на колегите. И смея да твъря, една компания, която все още е запазила малко от духа на малката компания, въпреки че изобщо не е такава.

    Повече информация за компанията и свободните позиции в момента вижте в профила на МенторМейт в JOBS.bg тук

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    България е 1-ва в Европа по брой заети жени в технологичния сектор
    36% са момичетата в училищата с професионални направления „Компютърни науки“, „Приложна информатика“ или в профил „Софтуерни и хардуерни науки“
    преди 4 часа
    IWG добави 867 нови локации в световен мащаб през 2023 г.
    Тенденцията бизнесът да се насочва към хибридни работни решения набира скорост, като IWG договаря почти двойно повече локации в сравнение с 2022 г.
    преди 5 часа
    ЕП прие директивата относно работата през платформа
    За първи път се въвежда регулация за използването на алгоритми на работното място
    преди 5 часа
    ЕС с нови правила за големите фирми
    Дружествата ще трябва да следят дали стоките им не идват от места с използване на детски труд и замърсяващи природата
    преди 7 часа
    преди 10 часа