Повече за проекта, който е финалист в категория „Най-добър HR проект на голяма компания" в Годишните HR награди на БАУХ 2021, научете от Юлия Тенева – ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в EVN България
Снимка: Юлия Тенева - ръководител на отдел „Човешки ресурси“ в EVN България
В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.
В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и, че работодателите в България създават условия за такава.
Представяме ви Юлия Тенева – професионалист с близо 20 години опит в областта на управление на човешките ресурси. Присъединява се към групата на EVN България като ръководител на отдел „Човешки ресурси“ през 2011 г., а от 2019 г. е и прокурист в едно от дружествата на групата. Тя е магистър по бизнес администрация с MBA диплома от Erasmus University, Rotterdam и Стопанския факултет на Софийския университет. Преминала е програмата за сертифицирани професионалисти по управление на човешките ресурси на Chartered Institute of Personnel and Development, UK, както и сертификационната коучинг програма на Erickson Coaching International.
Свързахме се с Юлия, за да ни разкаже повече за проекта на EVN, който е сред финалистите в категория „Най-добър HR проект на голяма компания" в Годишните HR награди на БАУХ 2021.
Юлия, разкажете ни за Вашия проект, с който кандидатствахте в Годишните HR награди на БАУХ 2021, категория “Най-добър HR проект на голяма компания”. Каква е целта му и защо решихте да го стартирате?
Следвайки стратегията ни за позициониране като привлекателен работодател, стартирахме проекта “EVN Презареждане”, с цел надграждане и развитие на организационната ни култура. Ясно е, че организационната култура, ценностите и принципите на работа в организацията са важен фактор за хората и за избора им дали да започнат и дали да останат при работодателя.
Как приеха служителите в компанията този проект?
Колегите бяха въвлечени от самото начало и приеха проекта изключително позитивно. Включиха се във всички активности с ентусиазъм и желание, за да дадат своя принос за реализирането му. Най-инициативните поеха ролята на водещи и посланици.
Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
В началото работихме с наш външен партньор – Владимир Борачев, на когото искрено благодаря за партньорството, професионализма и ангажираността. С него изяснихме концепцията, след което се проведоха първите пилотни работилници, срещи и работни сесии с бордовете на дружествата от групата на EVN в България, както и с ръководителите – за изясняване на тяхната роля и инструменти за насърчаване на желаната фирмена култура. Владо направи и подготовката на вътрешните ни водещи за следващите етапи. Продължихме вътрешно – проведохме 157 работилници с 2200 колеги с вътрешни водещи, интензивна вътрешна комуникация с много активности – видеа с колеги, вътрешни инициативи, игра с предизвикателства и награди, кампания за избор на посланици.... Обхвана периода от края на 2019 до септември 2021 г. Инвестициите на средства, време и усилия, а и емоции и творчески заряд бяха значителни, но и ефектите са съществени.
Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
Няколко неща – първо, да дефинираме важни за всички принципи, които ни обединяват и са част от ценностната ни система в организацията. Искахме да го направим отвътре с участието на много хора, за да бъдат автентични, припознати и споделени, за да може колегите да се чувстват въвлечени и ангажирани, да бъдат „съавтори“. След това – всички да знаят принципите, да разбират и сами да споделят какво означават те в нашия контекст, да знаят как с поведението и работата си всеки ден всеки от нас допринася за развитието на нашата ценностна среда. В допълнение искахме да срещнем хора от различни локации и организационни единици, които заедно да обсъждат предизвикателствата, как ги преодоляват и кои са ценностите и принципите, които ни обединяват. Имаше структурирани сесии, а след това – неформално общуване и вечерни блокове – за опознаване, сплотяване и споделяне. И не на последно място – да интегрираме принципите в процесите ни и по този начин да направим промяната устойчива и дългосрочна.
Обратната връзка и измерителите, които следим, показват, че постигнахме тези цели. Една от метриките, която мога да цитирам – в последното ни проучване 95 % от служителите отговарят, че принципите се прилагат в много голяма или голяма степен в организацията. Другите ни показатели, като привличане на нови колеги, задържане на хора и конкретни инициативи, които имахме свързани с проекта, също показват високи стойности.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най–голямото предизвикателство беше пандемията и извънредното положение, обявено през март 2020 г. Трябваше да преустановим временно работилниците точно когато бяхме набрали скорост. Не искахме да ги правим онлайн, защото обратната връзка до момента показваше, че хората изключително високо ценят възможността да се запознаят и общуват и неформално с колеги от други локации. Този период използвахме, за да обогатим комуникационния си план с допълнителни интересни инициативи. Имахме месеци, посветени на всеки един от шестте принципа. Създадохме рубриката „Кажи „Благодаря“, където всеки имаше възможност да благодари на свой колега. Въведохме принципите на поведение в HR процесите: преглед на представянето, подбор, въвеждане на нови колеги, атестация при изтичане на пробния срок за новоназначени сътрудници и др. Застъпихме ги и в редица вътрешни обучения. През този период не просто говорихме теоретично, а живяхме принципите на практика и повече от всякога бяхме свидетели за ангажираност, отговорност и сътрудничество, надхвърлящи обичайните ежедневни задължения.
С какво най-много се гордеете с този проект?
Гордеем се с енергията, която завладя цялата организация, позитивната атмосфера в работилниците и в екипите, усещането на съпричастност и единство, които постигнахме. Като част от играта с предизвикателства и награди имахме и възможност за доброволчески проекти, както и за дарение на спечелени чипове за социално значима кауза. По този начин позитивните ефекти излязоха и извън рамките на компанията. Бяха осъществени редица доброволчески проекти под мотото на доброволческата ни програма „EVN за България“. А така също и събрахме и дарихме сума за закупуване на специализирано оборудване за „Клиника по изгаряния“ към УМБАЛ „ Свети Георги“ в Пловдив.
Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхата експертиза?
Нашият HR екип се състои от 23 изключително отдадени професионалисти в областта на подбор, обучения и развитие на хора, работодателска марка, системи на възнаграждения и придобивки и администрирането им, законодателна рамка в областта на трудовите правоотношения, административни дейности, програми за повишаване на ангажираността и проекти, като например „Презареждане“ и много други. Ключови за работата ни са екипността, професионализмът и ангажираността, както и мотивацията за непрекъснато развитие и самоусъвършенстване. Екипът е пъстър, хората са с различни профили, възраст, различно образование и опит. Допълват се, носят различни гледни точки, имаме предимството на опита, но и на необременените и свежи идеи на по-младите, на училите в чужбина, но и на добре познаващите практиките и законодателната рамка в България. Стремим се в максимална степен да използваме богатството на това разнообразие и да дадем възможност за изява на всеки там, където са най-силните му страни и където се чувства най-полезен и вдъхновен.
Споделете с нас какви нови HR проекти планирате.
„EVN Презареждане“ не спира дотук. Тепърва ще виждаме отражението и ще усещаме ползите и добавената стойност на този проект. Един от бъдещите ни проекти логично се очертава да е „ EVN Презареждане 2“. Друг проект, по който работим, е развитие и надграждане на хибридния ни модел на работа. Опитът ни с работа от разстояние по време на пандемията беше положителен и бихме искали да запазим добрите практики от него и да надграждаме. Друга линия е повишаване на дигитализацията и проекти, свързани с въвеждане на нови софтуерни решения. Предстои да променим софтуера ни за e-learning, както и започваме подготовка за въвеждане на новата версия на SAP – SAP4HANA. Развиваме и програмите си за здравословен начин на живот – „Здраве и баланс“, „Развитие на лидерски потенциал“ и различни проекти в областта на работодателската марка.
И не на последно място – предстои да продължим да развиваме и надграждаме изключително мащабна програма за дуално обучение – имаме партньорства с 11 професионални училища на територията на Югоизточна България, в момента имаме 280 „EVN ученици“, които всяка година увеличаваме. Инвестираме в обучението им, изграждаме класни стаи, подкрепяме училищата и учениците с материали, стипендии, менторство и експертиза. Вярваме, че инвестициите в дуално обучение са не само инвестиции в бъдещето на компанията и самите ученици, а и инвестиции в кауза – каузата за по-добро образование и по-добра перспектива за децата на България.
ВИЖТЕ ОЩЕ:
HR проектите в България: Contipso Learning