петък, 29 март 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3978 прочитания

    HR проектите в България: Империум на CASH CREDIT

    Повече за проекта, който е финалист в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие“ в Годишните HR награди на БАУХ 2021, научете от Боряна Нейчева – мениджър „Човешки ресурси“ в CASH CREDIT
    04 април 2022, 13:44 a+ a- a

    Снимка: Боряна Нейчева – мениджър „Човешки ресурси“ в CASH CREDIT

    В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.

    В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и, че работодателите в България създават условия за такава.

    Представяме ви Боряна Нейчева. Тя е мениджър „Човешки ресурси“ в CASH CREDIT от 7 години. Има 20 годишен професионален опит, 15 от които са в областта на управлението на човешките ресурси. След завършване на Софийския университет, Боряна стартира своята професионална кариера, започвайки от най-ниските йерархични нива. Успешно преминава през отдели като продажби и маркетинг, където, вървейки по своя кариерен път, достига мениджмънт роли. През 2003 г. Боряна открива своята страст към човешките ресурси, която продължава и до днес. Тя е с две магистърски степени в областта на човешките ресурси и е сертифициран анализатор за работа с диагностичните инструменти на TTI Success Insights.

    Потърсихме Боряна, за да ни разкаже повече за проекта на CASH CREDIT, който е сред финалистите в категория „Най-добър проект на малко/средно предприятие“ в Годишните HR награди на БАУХ за 2021.

    Боряна, разкажете ни за Вашия проект, с който кандидатствахте в Годишните HR награди на БАУХ 2021, категория “Най-добър проект на малко/средно предприятие”.
    „Империум“ е виртуална игра, която е уникален по рода си обучителен метод за изграждане и съхраняване на знания в дългосрочната памет. С нейна помощ служителите неусетно учат, като успоредно с това развиват когнитивните си способности и стимулират дълготрайно запаметяване на голям обем от информация.

    Каква е целта му и защо решихте да го стартирате?
    Високата квалификация на служителите е ключова за осъществяването на нашата мисия като компания. През последните години много често си задавахме въпроса „Как да помогнем на нашите служители да запаметят дългосрочно целия обем от важна информация, която им е необходима в ежедневната работа?“.
    Инвестирахме в обучения, собствена е-трейнинг платформа, микролърнинг програми, правехме всичко като „по учебник“, но за съжаление, не можехме да постигнем дългосрочен ефект. Радвахме се на краткосрочни резултати, които няколко месеца след обучението бяха забравяни и след това всичко продължаваше постарому.
    Тогава се роди целта на проекта ни. Да създадем метод на обучение, чрез който да постигнем дългосрочно запаметяване на големия обем от инструкции, обучения и новости, които са необходими в ежедневната работа на нашите служители.

    Как приеха служителите в компанията този проект?
    Приятно ни изненадаха – 92% от служителите играят играта, въпреки че тя е с незадължителен характер.

    Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
    За да осъществим проекта преминахме през 7 етапа.

    В първия етап стартирахме задълбочено научно проучване относно функциите на мозъка, и по-конкретно как той придобива и успешно съхранява дългосрочно информация. Задълбочавайки се в изследването, то ни отведе до когнитивните умения, които са свързани с механизмите на това как учим, помним, решаваме проблеми. Те не са фиксирани и могат да се развиват чрез начина ни на живот, както и чрез целенасочени действия. Едно от тези когнитивни умения е дълготрайната памет, която е в основата на нашата нужда за постигане на дългосрочна компетентност. За нея научихме, че колкото повече пъти бъде повторена дадена дума, изречение или абзац, толкова по-голям е шансът да бъде дългосрочно запаметена. След като вече ни беше ясно, че повторенията ще бъдат в основата на това, което правим, дойде време да определим и метода на обучение като втори етап от проекта. Проведохме серия от брейнсторминги, за да определим кой ще бъде най-ефективният метод на обучение, който ще използваме. Така се роди идеята за нашата игра. Защо игра? – защото още от детството това за нас е най-естественият и ефективен начин да учим.

    Много ни се искаше да има в играта Story telling. Разказването на истории вдъхновява. С помощта на ИТ мениджъра на „Кеш Кредит“, автор на книги, създадохме сюжета на играта, или третия етап от проекта, като той умело вплете знания и ценности, чрез разказ и импровизация. Сюжетът и дизайнът на играта са вдъхновени от Римската империя. Играта пренася служителя на „Кеш Кредит“ виртуално в едно ново измерение, връща го векове назад и го потапя в незабравимо пътешествие през времето. Със силата на знанието той започва приключение от каменната ера и достига до модерния свят. Той е предприемач, който изгражда свой собствен офис за кредити, привлича клиенти, отпуска кредити, събира вземания, наема хора.

    Механизмът на играта беше следващ етап от проекта, където включихме 500 въпроса. Те касаят всички правила и процедури, преминати обучения и други новости. Всеки ден, служителят отговаря на 10 въпроса, които биват теглени на случаен принцип от общите 500. Отговаряйки правилно на въпросите, той печели пари (сестерции), с които създава и развива бизнес, започвайки от „парче земя“. Бизнесът, който служителят развива, е идентичен на бизнеса на „Кеш Кредит“. Със сестерциите си може да закупува въпроси от 4 определени категории, а верните отговори му носят допълнителни сестерции. С тях той може да закупи различни ресурси и по този начин превръща играта в интерактивна – създава свой офис, наема хора, облагородява района около офиса си, измисля рекламни кампании, обслужва клиенти, сблъсква се с трудности при събирането на кредити, воюва с конкуренти, претърпява форсмажорни обстоятелства, на които трябва бързо да намери решения и разбира се, всичко това в присъствието на коронавирус.

    Освен за верните отговори служителят получава и допълнителни сестерции за успешно положени тестове и други типове вътрешни оценявания. След това дойде и етапът на техническото разработване на играта, където уникалният ни ИТ екип се погрижи да превърне идеята ни в реалност. Играта е с две годишна продължителност и 8 нива на трудност, като изцяло е вътрешно разработена от ИТ отдела на „Кеш Кредит“. Ентусиазмът на колегите по разработването на играта беше огромен и те успяха въпреки огромната работа да спазят предварително поставените срокове. Финалните етапи в проекта бяха свързани с подбора на служители с различни профили, на които дадохме достъп до тестовата версия на играта. Играха в рамките на един месец, след което дадоха своята обратна връзка. И така играта стартира през юни 2021 г.

    Разработването на играта ни отне 2500 човекочаса, в които 4 наши програмисти, един дизайнер и ЧР отделът ни работиха усилено.

    Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
    Играта многократно надхвърли предварително планираните резултати. Като финансова институция в основата на всяка идея за нас е измерването на РЕЗУЛТАТА.

    За 5 месеца постигнахме:
    - 37% понижаване на допусканите месечни пропуски в работата на нашите служители;
    - 5% ръст в резултатите при положените вътрешни тестове за компетентност в рамките на едно тримесечие;
    - 8% ръст при консултирането на клиенти при външно оценяване от таен клиент;
    - 100% от преките ръководители споделят положителното въздействие на играта върху ежедневната работа на служителите.

    Освен че поддържа „живи“ знанията на служителите на „Кеш Кредит“, ИМПЕРИУМ преобърна представите ни за ползи. Една малка част от ефектите на играта върху служителите са:
    - повишена компетентност;
    - изграждане на стратегическо мислене;
    - подобряване на концентрация;
    - стимулиране на креативност;
    - висока мотивация;
    - признание;
    - екипност;
    - забавление.

    Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
    Най-голямото предизвикателство беше намирането на нов начин за обучение, който да има дългосрочна ефективност върху служителите на Кеш Кредит. Стигайки до решението да бъде виртуална игра, предизвикателството беше как да я създадем по начин, по който да бъде развлекателна, обучителна и да не отнема твърде много от работното време на служителите. Всяко решение при създаването на играта бе взето чрез дискусии в екипа, както и благодарение на обратната връзка на служителите, които работят в търговската ни мрежа, които се срещат с клиенти, сблъскат се с различни казуси в ежедневието и работят с инструкции и процедури, за които обикновено се правят обучения.

    С какво най-много се гордеете с този проект?
    На първо място, създадохме революционен обучителен метод, който не просто обучава, а гарантира дългосрочност в знанията. Освен че е ефективен за всички поколения, той е съобразен на 100% с новите начини за учене и запаметяване. На второ място, със социалния ефект на проекта. Играта ни доближава до изпълнението на нашата кауза като социално отговорна компания, а именно да повишаваме финансовото образование на клиентите на „Кеш Кредит“, чрез предоставяне на компетентна помощ от квалифицирани служители. И не на последно място, хуманността, която е част от нашето ДНК като компания и която вплетохме в играта. Това са регулярните ни благотворителни базари в подкрепа на различни каузи, които се провеждат вътре в играта. Всеки служител има възможност да продава ръчно направените от него неща, давайки своя принос към каузата.

    Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхната експертиза?
    Екипът ни се състои от 5 души, като сме с различни нива на компетентност. Като цяло екипът е млад, креативен и динамичен. Мениджърът на екипа е капитанът на отбора, той дава задачите, следи за изпълнението им, реализира проекти и вдъхновява към резултатност. Другите членове на екипа, разделят отговорностите си, като всеки има фокус върху конкретно направление в HR, но в същото време сме взаимозаменяеми. Един отговаря за обученията в компанията, втори – за администрация и подбор, трети – за организацията на събития и т.н. Благодарение на това разпределение на задълженията всеки член на екипа може да се съсредоточи по-детайлно върху своя проект, но в същото време задължение на всеки член на екипа е да въвлича останалите в проектите си, по този начин постигаме по-висока информираност и вземаме предвид различните гледни точки. Така успяваме да се движим целеустремено напред.

    Споделете с нас какви нови HR проекти планирате.
    През последните години работихме върху визуализирането на пътя на кандидатите за работа в „Кеш Кредит“. Влизайки в „неговите обувки“ това ни помогна значително да оптимизираме и модернизираме процеса си за набиране, подбор и назначаване на служители. През тази година ще продължим с етапите в пътешествието, но вече на тези от тях, които са станали наши служители и ще изследваме тяхното приключение в „Кеш Кредит“. Вярваме, че това ще ни осигури адекватен за нуждите на времето подход за управление на екипа.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    HR проектите в България: Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
    HR проектите в България: EVN Презареждане
    HR проектите в България: Contipso Learning

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    ТИЗ започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon
    Целта е у нас да бъдат създадени различни интермодални платформи
    преди 11 часа
    Авиационният сектор у нас е достигнал на 92% нивото си от преди COVID пандемията
    85% от самолетите на българските авиокомпании са работили на пазари извън България
    преди 12 часа
    Български хляб достига до 10 европейски държави с Lidl
    Пловдивският производител „Хебър” инвестира близо 15 млн. евро в 2 нови производствени линии
    преди 14 часа
    Над 10% ръст на пътуванията на българи в чужбина през февруари
    Увеличават се и посещенията на чужденци у нас, показват данните на НСИ
    преди 16 часа
    Предлагат индустриалните паркове само за един вид производства
    С промените в закона ще бъде създаден нов тип специализиран парк