петък, 13 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6164 прочитания

    HR Лидерите на България: Атанаска Николова, „Бошнаков“

    За пътя до настоящата позиция, най-големите предизвикателства и какво я мотивира днес, споделя Атанаска Николова, ЧР мениджър, финалист в категория "HR професионалист на годината" в Годишните HR награди на БАУХ
    05 април 2022, 14:24 a+ a- a

    Снимка: Атанаска Николова, ЧР мениджър в „Бошнаков“

    Кои са хората, които са в основата на успеха на компаниите в България? В рубриката "HR лидерите в България" разказваме за лидерите – за хората, които мотивират останалите, споделяйки своя опит и възгледи. Какво са учили, каква е била първата им работа и как са стигнали до настоящата си позиция, с какви предизвикателства са се сблъсквали, какви са отговорностите им днес, какво ги мотивира и биха ли променили нещо, ако можеха да върнат времето назад.

    Представяме ви Атанаска Николова. Атанаска от четири години е част от екипа на „Бошнаков“ ЕООД на позицията ЧР мениджър. Компанията е позната като търговска и работодателска марка „Мастерхус“ в бизнеса на строителни материали и стоки за бита. Ролята ѝ включва подбор на персонал, организиране на обучения и провеждане на разнообразни активности, които повишават професионалното и личностното развитие на персонала. Цялостната ѝ работа е процес на обмен на опит, знания и умения. Тази година Атанаска Николова достигна до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2021 в категорията „HR професионалист на годината“.

    Атанаска, какво означава за Вас достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ 2021?
    Достигането до финала в Годишните HR награди на БАУХ за мен е висока, позитивна оценка и признание за моята работа. Това е доказателство, че отдадеността в това, което правим, води до видими резултати.

    Да научим малко повече за Вашия път дотук. Разкажете ни за Вашето образование и първата Ви работа.
    Моята първа степен на образование е бакалавър специалист „Връзки с обществеността”, придобита в БСУ Бургас. Следваща стъпка в образованието ми беше магистър „Международен бизнес” в Университет „Асен Златаров” Бургас. Продължих своите квалификации чрез индивидуални обучения профил „Организационна психология“, коучинг умения и други сертифицирани модули. От 2021 г. навлязох в дебрите на философията с магистърска програма към СУ „Св. Климент Охридски”. Всеки избор за образование е аргументиран с периодите на моята кариера и намира приложение в интелектуалното ми развитие. За мен е важно процесът на учене да не бъде основна самоцел.
    Моите първи стъпки на трудовия пазар бяха в национална компания с търговска дейност – дистрибуция и продажби. Кариерният ми път премина в бързооборотния бизнес, в корпоративния свят с големи екипи и неоспорима динамика. Преминах през различни работни позиции на професионално и йерархично ниво. Този опит е безценен за мен. Той ми носи чувство на увереност при вземане на всяко решение, защото опитът и придобитите умения са моите най-сигурни съветници.

    Кои са моментите във Вашата кариера, за които имате най-живи спомени и намирате за най-важни?
    Много са моментите и периодите, за които имам живи спомени до най-малки детайли. Като най-важни определям тези, които чертаеха моя кариерен път и формирането ми като специалист в това, което правя. Помня предизвикателствата, които срещах от незнание или липсата на опит, а всъщност точно те ме изградиха. Помня моментите, които ме научиха да вземам решения без страх от провал и да нося отговорност за тези решения и техните резултати. Именно грешките и трудностите ме направиха стоик – да не се предавам, когато не виждам изход, да вярвам, че има ли цел и посока, има и резултати. Осъзнах, че да излизам от зоната си на комфорт и проявявам смелостта да променям е сигурният начин да съм свидетел на успехи – лични и за компаниите, където съм работила. Оценявам провокативните, насърчаващите и изграждащите моменти в моята кариера, другите не ги определям като най-важни.

    Как започнахте в „Бошнаков“?
    Започването ми в „Бошнаков“ се случи в период, когато съзнателно взех решение за нова кариерна промяна – реализация в сферата на човешките ресурси. Времето на формиране на екипи, обучаването на хора в продажбите и мениджмънта се оказа проводникът за дефиниране на желанието ми да премина изцяло в тази сфера. Вярвах, че това ще работя с любов и отдаденост. Плавно и методично се подготвях за промяната. Отделих време и ресурси за допълнителна подготовка и обучения. В този период да открия възможност за работа като HR специалист в Бургас, се оказа голямо предизвикателство. Моите представи за ЧР функцията се разминаваха с тези на местата, където кандидатствах.
    Подадох документи по обява във фирма „Бошнаков” за позиция, различна от специалист „Човешки ресурси“. Имах усещането, че на събеседването ще имам възможността да аргументирам идеята си за бъдещо кариерно развитие. И както казват мъдрите хора, за всяко нещо си идва точното време. След срещата, на която с г-жа Бошнакова обсъдихме моята автобиография, професионален път и идеи, получих предложение да започна работа във фирмата точно като специалист „Човешки ресурси“. Почувствах се удовлетворена и си припомних сентенцията, че това, което търсим, и то търси нас.

    Какви са Вашите отговорности днес?
    Днес имам отговорностите за подбор на персонал, организиране на професионални и продуктови обучения, атестации за оценка на ангажираност и удовлетвореност на работното място. Регулярно с колеги от мениджмънта провеждаме индивидуални интервюта с персонала за планиране на обучения, за кариерно развитие в организацията и такива с цел превенция на текучеството. Добавям стойност към работата си, откривайки талантите сред нашия екип и развиваме потенциала на хората. Съдействам професионалното развитие на служители с изявени интереси. Консултирам мениджърския екип по организационни въпроси, когато е необходимо заедно решаваме къде и какви промени да правим. Осъществих няколко проекта, свързани с персонала. Имам други, върху които работя към настоящия момент и в процеса на работа ми изникват още идеи, които ще реализирам с времето.

    Кои бяха най-големите предизвикателства до този момент във Вашата кариера и какво научихте от тях?
    Предизвикателство е да се изграждам доверие и да приемам различията в хората /начин на мислене, ценности, подходи в работа и общуване/. На първо място поставям това да съм себе си, автентичността на човек е от съществено значение. Бих продължила да съхранявам моята чувствителност към човешкото, да се стремя към справедливост и обективност при вземане на решения. Държа да спазвам и да заставам зад думите си. Поддържам високо ниво на отговорност.
    Научих се да разглеждам фактите, а не предположенията. За всяко случващо се има причина – обичам да анализирам, затова първо откривам причините за нещата и така намирам успешни решения.

    Сигурни сме, че Вашият екип е от съществено значение. Как го формирате? Какви хора се стремите да привличате в екипа си и какви качества цените в тях?
    Екипът е от огромно значение за мен, без него не бих могла да реализирам идеите и начинанията си. Предпоставките за силен и успешен екип според мен са: сплотеност, искреност и открити отношения чрез регулярна и навременна обратна връзка. Вярвам и от опит знам, че това са ценности, при проявата на които имаме по-висока продуктивност и постигаме високи резултати.
    При подбор на персонал и привличането на хора отдавам значение на притежаваните ценности, любознателност, ниво на вътрешна мотивация и комуникативни умения. Изброените могат да се открият в кандидата още на интервюто за работа. Останалото се научава чрез подкрепа и обучения.

    С какво не бихте направили компромис?
    Не бих направила компромис с агресията и проявите на неуважение към достойнството на хората.

    Кои са ключовите умения, които считате, че трябва да притежава един мениджър, за да управлява днес служителите в голяма компания?
    Осъзнавам, че човек не се ражда мениджър, той може да се изгражда като такъв. С желанието си да е добър в това, което прави, всеки би могъл да придобие необходимите умения.
    Водещо ключово умение за един мениджър е развитата емоционална интелигентност. Умението да разпознава, дефинира и контролира собствените си емоции, ще го прави способен да разпознава и емоциите в хората от екипа си. Имайки умение да познава типологията на всеки член от екипа си, техните силни/слаби страни, той ще бъде успешен в поставянето на цели и делегирането /макар това да е отделно умение/. Ключово за мениджъра е да притежава комуникативни умения /умението да изслушва, да дава обективна и навременна обратна връзка/. Успешният мениджър е открит в плановете и намеренията си по въпроси, касаещи целия екип или член на екипа му. Професионалният профил на мениджъра е да бъде лидер, с лекота да мотивира, насърчава, подкрепя и вдъхновява. Той е справедлив в решенията и оценката си към хора и ситуации. Като ценно умение бих добавила да владее изкуството на убеждаването, да представя екипните или индивидуалните цели смислено, ясно и аргументирано. Всяка цел трябва да звучи като кауза. Към ключовите умения за един мениджър прибавям индивидуалния подход. За прилагането му се изисква да познава хората в екипа си, а за това е важно да „инвестира“ време за комуникация с тях и на тази основа да адаптира подходите си.

    За успешния лидер е важен балансът работа – почивка. Вие как релаксирате и какво Ви зарежда?
    Зареждат ме народните танци, те са мое хоби. Релаксирам, когато съм сред природата, обичам разходки покрай морето и книги в домашен уют.

    Кои са Вашите източници на вдъхновение?
    Вдъхновяват ме трудно постигнатите успехи. Вдъхновяват ме хора, които са човечни, далновидни и мъдри.

    От позицията на днешния си опит бихте ли променили нещо по пътя на Вашата кариера?
    Имам своя визия за кариерно бъдеще, не бих променила нищо от моето минало по пътя, който извървях. Сега съм в настоящето и гледам на промяната като движение отвътре навън. За мен е важно да продължавам развиването на собствения си потенциал, за да виждам и насърчавам развитието на потенциала у другите. В тази връзка мога да споделя, че имам идеи и работя за повишаването на моята експертиза като специалист „Човешки ресурси“. Интересувам се от иновативните подходи за обучение на персонал, професионално и личностно консултиране и всичко, което мотивира хората да проявяват най-доброто от себе си. Динамиката на времето, в което живеем диктува необходимостта от усвояването на нови умения, гъвкавост и адаптивност чрез тях.
    На промените отвън гледам като на нещо мотивиращо, защото те могат да бъдат повод за себенадграждане и саморефлексия.

    Как си представяте развитието на HR функцията през следващите години?
    В моите представи работата на HR функцията е фокус върху хората, отчитане на тяхната ангажираност и предприемане на навременни мерки, когато тази ангажираност спада. Като HR специалистите дължим на персонала да ги познаваме, само тогава забелязваме сигналите в поведението и личното представяне на хората. Има начини това да се реализира, както има редица методи за превенция на демотивация и мерки за справяне със спада на мотивация. Важно е да запазваме ниски нива на текучество чрез всички средства, основно с политика на позитивна комуникация, фирмени ценности и поведение на личен пример, колегиална подкрепа. Позитивен ефект има всяка инвестиция в хората, насърчаването им да се развиват интелектуално и професионално /съобразено с личните им мотиватори/.
    HR специалистът се води от максимата на един велик философ Е. Кант – „Никога не се отнасяйте към човека като към средство, а винаги като към цел”.

    ВИЖТЕ ОЩЕ:

    HR Лидерите на България: Даниела Йорданова, VIVACOM
    HR Лидерите на България: Магдалена Петракиева, „Силвър Стар Моторс“
    HR Лидерите на България: Яна Папардова, Schwarz IT Bulgaria
    HR Лидерите на България: Надя Михова, EY Bulgaria
    HR Лидерите на България: Радослава Кроснева, ДСК

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 минути
    Eldrive откри първия си собствен заряден парк за електромобили
    Той се намира в Литва и в него могат да зареждат до 20 автомобила едновременно, планира се подобен парки и в България през 2025
    преди 4 часа
    Какво заплащане ще получим, ако работим по празниците?
    До четворни надници за работа по Коледа и Нова година. Вижте в кои случаи се полагат:
    преди 21 часа
    ЕЦБ с ново намаление на лихвените проценти
    Това е четвъртото понижение на лихвите тази година
    преди 22 часа
    Бизнесът с изнесени услуги у нас: Темпът на растеж се забавя
    Браншът осигурява заетост на 104 404 души, което е ръст само от 1% на годишна база, сочат данните от Годишния доклад на индустрията
    преди 22 часа
    Kaufland България разкрива нови 90 работни места в София
    Броят на служителите на компанията в столицата вече е близо 1900 души
    преди 24 часа
    BILLA инвестира 3.2 млн. лв в 4-ти магазин в Плевен
    Това е 164-ят филиал на веригата в България