Как се движат възнагражденията, кои сектори са най-динамични, как се променя пакетът от придобивки, разказва Славена Папазова, ръководител екип „Проучване на възнагражденията в България“ в Tack TMI Bulgaria
Снимка: Tack TMI Bulgaria
Според последното проучване на възнагражденията и придобивките на българския пазар на Tack TMI Bulgaria за 2023 г. заплатите у нас продължават да се увеличават, а компаниите във всички сектори стават все по-изобретателни в разширяването на пакета от социални придобивки за служителите. Economy.bg се свърза със Славена Папазова, ръководител на екип „Проучване на възнагражденията в България“ в Tack TMI Bulgaria (OD&M Consulting) и утвърден експерт в областта на икономиката и управлението на човешките ресурси, за да разкаже повече за проучването и тенденциите, които то очертава.
Г-жо Папазова, Вие традиционно правите проучване за възнагражденията в България. Колко компании и от кои сектори участваха в последното издание на проучването на Tack TMI за България?
В проучването на възнагражденията и придобивките на Tack TMI за 2023 г., взеха участие 350 компании от различни бизнес сектори, като изследвахме над 115 000 служители/индивидуални пакета възнаграждения. Едни от най-добре застъпените индустрии в проекта ни за тази година са Информационните технологии и BPO, Производства, както и сме с най-добре представено проучване в банковия сектор.
Радвам се, че за поредна, 22-ра година, успяваме да утвърдим практиката за провеждане на този тип проучване като нещо обичайно за нашия пазар. Подобен тип проект служи като стандарт за зрялост на компаниите в развитите пазари и се ползва с висока популярност, предоставяйки добавена стойност на участниците. Резултатите от проучването позволяват на компаниите да адаптират своите стратегии за привличане, задържане и мотивиране на персонал, което е от особено значение в настоящата икономическа обстановка.
Това, което ни отличава, е, че компаниите ни предоставят своите данни през април, а резултатите са готови още през юни; този период е подходящ както за преглед на заплатите, така и за планиране на бюджета за следващата година.
Кои са основните тенденции при възнагражденията, които Ви правят впечатление тази година?
Тази година се наблюдава значителен ръст във всички области, равен и над инфлацията, включително държавната сфера. Работодателите разбират, че хората са важен ресурс и донякъде притиснати и от липсата на хора, вдигат възнагражденията. Макроикономическите прогнози на експертите внасят допълнителна несигурност по отношение на перспективите за инфлацията и икономическия растеж.
Компаниите продължават да изпитват недостиг на човешки капитал, изостря се конкуренцията на пазара на труда, инфлацията продължава да расте (въпреки официалната статистика) – всичко това, в комбинация с демографските фактори и наличната работна сила в страната, продължава да води до ръстове на възнагражденията с темп, надвишаващ ръста на общото ни производство. Всъщност ръстът на възнагражденията се опитва да „догони“ потребителската инфлация. Реалната инфлация в ежедневието е повече от официалната, защото поскъпването при стоките от първа необходимост е по-високо.
През последните години хората все по-ясно заявяват исканията си – ето, виждаме и протести на полицаи, шофьори, медици. Много е важно увеличението при учителите, защото образованието е в основата на повишаването на капацитета и способностите ни като нация, основа за по-добър живот. А няма как да имаме добро образование с посредствени възнаграждения в сферата.
Имаме дългосрочна цел да наваксваме с възнагражденията в Европа. Така че ръстът повече от другите страни в Съюза е закономерен.
При висока заетост в икономиката, възнаграждението е фактор, който не може да бъде заобиколен – много кандидати знаят, че по всяко време имат две, три или дори повече оферти за работа. Колегите ни, eкспертите по подбор и временна заетост на Gi Group Holding, споделят, че наблюдават парадоксалното явление – новонаетите кадри често пъти стартират с възнаграждения значително по-високи от възнагражденията на заетите вече в компанията хора, които са обучени и високопродуктивни. В горещ пазар на труда както през последните години обаче инфлацията в очакванията на кандидатите значително се различава от официалната инфлация във възнагражденията.
Много компании се възползваха от увеличаването на максималния размер на ваучерите за храна и вдигнаха възнагражденията през по-високи стойности на ваучерите.
Ето още няколко важни тенденции:
• фокус на компаниите е и well-being-a;
• възнаграждаване според приноса;
• развиване на нови умения за повишаване на възнаграждението;
• коментар за равноправно заплащане на половете;
• управляване на възнагражденията и придобивките на глобално ниво – прави ми впечатление, че тази година работим с повече глобални Comp&Ben (бел.ред.: компенсации и придобивки) екипи на нашите клиенти.
За кои позиции отчитате най-голям ръст?
Увеличаването на възнагражденията продължава да е приоритет за повечето бизнеси. Частният сектор традиционно е по-бърз и гъвкав; малко по-бавно реагира държавният сектор, където по разбираеми причини промените се случват с малко по-бавни темпове. Но числата могат да варират в различните сектори или да бъдат различни за различи конкретни позиции в рамките на един и същ бизнес сектор или в рамките на една компания. Традиционно за последните години най-високоплатен е секторът на информационните технологии, където средното месечно възнаграждение е над 5 000 лв., а за изключително опитни, комплексни и ключови специалисти или мениджъри и петцифрени възнаграждения вече не са необичайни.
Препоръчваме на компаниите да поръчат детайлни данни за нивата на възнагражденията за конкретни позиции, които ги интересуват, както и детайли по няколко компоненти на възнаграждението – основна заплата, гарантирани плащания (напр. ваучери за храна, Коледна заплата, покриване на разходи за транспорт и подобни) и променлива част (бонуси и плащания, зависещи от представянето).
На фигурата по-долу наблюдаваме какви са ръстовете на заплати по сектори на база резултатите от проучването на възнаграждения на Tack TMI за 2023 г.:
Източник: Tack TMI
Колегите ни, експерти по подбор на Gi Group Holding, напомнят, че от години липсата на квалифицирани кадри и отсъствието на връзка между образователната система в България и потребностите на бизнеса е известен. Компаниите все по-трудно намират квалифициран инженерен и среднотехнически персонал. Наблюдаваме буквално „глад за кадри“ при подобен тип роли.
Кандидатите припознават себе си като ценен човешки ресурс за функционирането на бизнеса и значително са повишили очакванията си към възнаграждението при смяна на работата.
В зависимост от квалификацията и позицията инфлацията в очакванията за възнаграждение на кандидатите надвишава с 30% и повече това, което компаниите са определили като бюджет при наемане на нов служител.
Най-динамичният сектор, където конкуренцията за хора е най-голяма, е ИТ. Какво показват цифрите от проучването в този сектор? Продължават ли и с колко да растат заплатите?
ИТ секторът продължава да създава много висока добавена стойност и не е изненадващо, че средата заплата в индустрията е най-високата в страната. Компаниите се конкурират за ограничен брой ИТ професионалисти с технологични умения. Характерна е и практиката компаниите сами да обучават хора без съществен опит в сферата за базови роли и да им предоставят сравнително високи начални заплати спрямо останалите бизнес сектори – например ниво от около 2 300 лв. е нещо нормално за младши програмист по повечето технологии. Увеличенията тази година са по-умерени, но с нищо не отстъпват на миналогодишните.
Нашите специалисти при подбора на кадри забелязват колебания в пазара на ИТ кадри в началото на календарната 2023 г. Считаме, че продиктувано от големите съкращения в сферата в САЩ и Западна Европа, закономерно и тук наемането на нови кадри забави темпове. Сега след края на летния сезон, предвиждаме пазарът отново да възстанови нормалните си темпове.
Може ли да кажете по няколко цифри/тенденции и за останалите сектори?
Голяма част от компаниите в производствения сектор споделят притеснения дали ще могат да си позволят изпълнение на плановете предвид покачващите се цени на комунални, други разходи и дефицита на кадри в ниския сегмент.
Наблюдаваме засилваща се тенденция на „внос“ на средно- и нискоквалифицирани кадри от трети неевропейски страни. Смятаме, че това е тенденция, която ще се засили все повече през следващата година.
Технологичният сектор, както и секторите, свързани с услуги, все по-често обръщат поглед към най-новата група млади хора, които влизат на работната сцена – поколението Z (gen Z). Компаниите започват осъзнато да адаптират работещите до момента модели в управлението на човешките ресурси, за да приобщят качествено днешните млади, които до 2025 г. ще бъдат 30% от работния потенциал в страната.
През изминалата година, технологичният сектор и изнесените услуги в България постигнаха изключително силен напредък. Тези индустрии укрепиха своята роля като предпочитани работодатели, оставяйки забележим социален и икономически отпечатък в развитието на страната и играейки ключова роля в задържането и привличането на млади професионалисти. Въпреки че аутсорсинг индустрията привлича младите хора основно с високи заплати, в последно време тя подобрява и предлаганите социални придобивки, както и въвеждането на специални подходи за стимулиране на работещите. Трендът за хоум офис практиките насърчава набирането на персонал извън градовете, където дейността на компаниите се осъществява. Такава динамика води до активно развитие на местните икономики, които преди това не са били фокус на тези индустрии.
БПО компаниите често наемат и чужденци, които да обслужват клиенти на майчините си езици; това обикновено са млади хора, склонни да се релокират, за да получат по-добра професионална реализация, ползвайки умение – майчин език, което в собствената им страна не би им предоставило съществено конкурентно предимство.
Какви са тенденциите при придобивките?
Работодателите се опитват да бъдат все по-гъвкави при осигуряването на работни условия за служителите си. Работата от вкъщи придобива нови измерения – измежду това служителите да имат избор колко дни да работят дистанционно и в кои точно дни. Популярно е вече не само работа от вкъщи, но и работа на плажа, от планината, кучета в офиса. Осигуряване на каравана на морето, самър кемп на палатка за служителите. Някои работодатели директно осигуряват оборудване за хоум офиса, а други дават пари за това.
От гледна точка на колегите, занимаващи се с подбор в GI Group, всички работещи и търсещи работа независимо в кой икономически сектор се намира работодателят им, искат да получават не само добро възнаграждение и да имат смислени задължения, но и да имат достъп до добри допълнителни придобивки. Най-желана допълнителна придобивка продължава да бъде възможността за отдалечена работа и наличието на home office. Кандидати от всички възрастови групи споделят, че за тях е изключително важен и балансът между работа и личен живот. На следващо място кандидатите споделят, че биха искали да имат достъп до допълнително здравно осигуряване и ваучери за храна.
Ето още някои придобивки, осигурявани от работодателите:
• плащане на интернет за дома;
• фитнес, детски градини, спортни карти;
• допълнителните дни отпуск са много популярни;
• социална помощ при раждане на дете, кръщене, започване на 1. клас, завършване на училище, рожден ден на служител.
Също така има нужда от съзряване на работодателите да дават допълнителни пенсионни [осигуровки] и да се вдигне необлагаемия размер от 60 лв., както ваучерите се качиха.
Какви са настроенията в момента? Какво планират компаниите до края на тази и за следващата година?
През настоящата 2023 г. имаме възможност да наблюдаваме как външни фактори като икономическата и политическа обстановка оказват влияние на бизнеса. В средносрочен период се прогнозира намаление на инфлацията, което е резултат от постепенното влияние на нормализацията на паричната политика. Въпреки това в контекста на затегнатите условия на трудовия пазар и ефекта от компенсациите за инфлацията се очаква заплатите да се увеличават с по-висок темп от средното и да се задържат на нива, близки до тези от 2022 година. Все пак средата е изключително динамична и компаниите следва да планират не по-малък ръст на възнагражденията от миналата година.
Виждаме още една засилваща се тенденция – бизнесът инвестира все повече в разработването и популяризирането на работодателската марка. През 2023 г. светът отново принадлежи на търсещите работа, а добрата репутация на компанията е необходимото важно условие за привличане, задържане и мотивиране най-добрите таланти.