Ваня Богданова - Управител на Ейч Ар Степс, разказва повече за проекта-победител в категория „HR консултантски проект/инструмент на годината” в Годишните HR награди на БАУХ 2023
Снимка: Ваня Богданова - Управител на Ейч Ар Степс
В съвременната динамична бизнес среда HR функцията в България се развива изключително бързо и заема своето важно стратегическо място в управлението на компаниите. HR професионалистите и HR екипите вече проектират и изпълняват комплексни проекти, които не просто подпомагат бизнес процесите, но и добавят стойност и изграждат работодателски имидж.
В рубриката „HR проектите в България“ разказваме за конкретните проекти, зад които стоят HR екипите тук, за да покажем, че в България може да имаш интересна и успешна HR кариера, както и че работодателите в България създават условия за такава.
Ваня Богданова - ЧР Консултант и Управител на Ейч Ар Степс ЕООД, разказва повече за проекта, с който консултантската компания стана победител в категория „HR консултантски проект/инструмент на годината” в Годишните HR награди на БАУХ 2023. Проектът е реализиран в партньорство с Хорайзънс България за компанията Лъки Фуудс с цел трансформация в настоящия модел на управление и подготовка на хората и организацията за бъдеща експанзия.
Разкажете ни за Вашия проект, с който сте победител в Годишните HR награди на БАУХ 2023, категория „HR консултантски проект/инструмент на годината“. Каква е целта му и защо решихте да го стартирате?
Целта на проекта беше свързана с промяна в начина на работа на компания „Лъки Фуудс“, която имаше две пекарни, собствен производствен цех и една кафетерия. Собствениците желаеха да подготвят компанията за бъдеща експанзия и да намалят степента, в която са въвлечени в оперативната работа. Те искаха да се въведат стандарти, по които да работят техните служители. Решението беше да се реализира промяна в организационната структура и да се сформира ново ниво мениджъри в компанията, които да бъдат обучени с вътрешни ресурси под формата на Лидерска академия. Успоредно с това трябваше да се осъществят подготовка и изготвяне на стандартите, подкрепа на разбирането на служителите как да ги ползват, въвеждането и прилагането им на ежедневна база, както и мотивирането и контрола по спазването им.
Как приеха служителите в компанията този проект?
Служителите приеха добре промените и се включиха активно в дейностите по проекта. Всеки имаше своите притеснения, разбира се, очаквахме го и успяхме да ги преодолеем заедно с много комуникация и работа в екип. Позитивното в случая беше високото ниво на доверие на хората в собствениците на компанията поради тяхното дългогодишно хубаво отношение към тях. Хората се довериха лесно и на мен и през цялото време ги подкрепяхме и решавахме всички заедно ситуациите, които се появяваха междувременно в хода на проекта.
Какви ресурси – като време, финансови и други, Ви костваше?
Стартирахме проекта през юни 2023 г., дадохме си почивка за около месец през август и го финализирахме в началото на март 2024 г. Финансовите разходи бяха основно свързани с консултантските такси. Имаше малки пера за принт на материали, свързани с Лидерската академия и на самите стандарти. При промотирането на служителите, избрани за мениджъри, се предоставиха оферти с по-високи нива на възнаграждение и бонусни схеми. Но като цяло успяхме да реализираме проекта без допълнителен бюджет и с използване на вътрешните ресурси на компанията.
Какви резултати искахте да постигнете с проекта и какво реално постигнахте?
В края на периода имахме обучени мениджъри, отговарящи самостоятелно за всяка от пекарните, които познаваха добре новите стандарти и ги прилагаха на практика в ежедневната си работа. Те знаеха как да въведат новите си служители според тези стандарти, как да проследят прилагането им от старите служители и как да управляват екипа си чрез натрупаните знания от Лидерската академия, която всички преминаха през същия този период. Наличните стандарти се използваха за ежедневна оценка на работата на хората и тяхното прилагане бе подкрепено с бонусна система. Това, което беше поставено като цел за пекарните, се изпълни на практика.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Проектът изискваше сложно планиране и изпълнение заради множеството промени, които трябваше да се случат – от една страна, подготовка на самите документи и решения кои действия в процесите на компанията ще се запазят и ще влязат в стандартите и кои ще отпаднат; от друга – психическа подготовка на всички служители в компанията като цяло да приемат промяната и справяне с възраженията им по позитивен начин; от трета – формиране на мениджърския екип, избор на заместници на мениджърите и подкрепа да видят позитивите от това да бъдат промотирани на по-отговорна позиция и да преминат целия курс на Лидерската академия. И трите вървяха в синхрон и беше важно да управляваме правилно всичко, случващо се с добър темп и по правилен начин, и в същото време тази въвлеченост в промяната да не се отразява на текущия бизнес негативно. Преодоляхме предизвикателствата с добро отношение към хората и с подкрепа.
С какво най-много се гордеете с този проект?
Гордея се, че постигахме чудесни резултати, които имаха и бърз позитивен бизнес ефект. Радвам се, че балансирахме по правилен начин темпа на промените и измерените нива на стреса и текучеството в началото и в края на проекта не показаха големи разлики. Индикаторите на представянето бяха с добри показатели. Новите мениджъри са интелигентни хора и успяха в кратки срокове да разберат и приложат на практика много нови знания и умения.
Запознайте ни с Вашия HR екип – колко и какви са HR професионалистите в него, каква е тяхната експертиза?
Работя като ЧР консултант и управлявам собствена компания. Адаптирам се лесно и успешно към различните екипи. Подпомагам текущите ЧР екипи на клиентите, с които си партнирам и заедно реализираме наличния вътрешен ресурс за постигане на целите. В зависимост от нуждите на всяка компания сформираме ЧР екип с точните за случая компетенции.
Споделете с нас какви нови HR проекти планирате.
След добрите резултати по проекта с пекарните на „Лъки Фуудс“, консултирам други клиенти, които желаят да въведат добри ЧР практики и трансформационни процеси в компаниите си. Освен това скоро завърши третият сезон на обучението за ЧР специалисти, което водя. То се казва „Скоростна писта за развитие на ЧР бизнес партньори“. Неговата продължителност е от 2,5 месеца и помага на колегите ЧР специалисти и генералисти да разширят и задълбочат познанията си по интензивен, ясен и логичен начин във всички сфери в ЧР областта. Балансирам внимателно натоварването с позитивен, интересен и полезен подход и обратната връзка за преживяването на колегите и полезността на обучението е изключително висока. Вече има списък с желаещи да се включат в следващия сезон.
ВИЖТЕ ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА HR ПРОЕКТИТЕ:
Бордова игра за привличане и подбор на таланти, Адрес
Pleggi - HR решение за предварителен подбор на кадри
Оптимизация и дигитализация на работния процес в Хитачи Енерджи България
Монделийз Академия
HR функцията в стартъпа Gigs Remote
Академията за жени лидери в IBM
Училище за енергетици на ЕСО
„Организационна култура“ и „Отвътре навън“, Велея Глобал
Система за оценка и развитие на хората в Нова Броудкастинг Груп
„Да обядваме знания“, „Развий се“
„Как да подбираме и задържаме средно и ниско квалифицирани кадри“, Gi Group
Подобряване и автоматизиране на процеса на въвеждане на новоназначени служители в Playtech
4-дневна работна седмица в Менпауър
Решения за управление на човешките ресурси, IBS
Синергия в HR екипа - най-добрата предпоставка за удовлетворени колеги, Kaufland България
Jira4PDR, Endava
Многообразни проекти за различни предизвикателства, bTV Media Group
Локалните и регионални проекти на Endava
Проекти за бизнес, HR и социална ефективност, „Вива Kредит“
Добротворчеството в „Ейч Пи Инк България“
Корпоративен уелнес, Playtech
Империум на CASH CREDIT
Employee Value Proposition = EVP на „Райфайзенбанк“
EVN Презареждане
Contipso Learning