Къде е мястото на AI в нея и какво е важно да не забравят търговците, за да имат клиентите добро изживяване, разказва Ралука Божорано, Product Lead в Zalando
Ралука Божорано е опитен продуктов лидер с над 15 години опит в управлението на електронната търговия и цифровите иновации в цяла Европа. Тя е не само експерт в дигиталната индустрия, но и всеотдаен учител, наставник и съветник за стартиращи компании, страстно подхранвайки следващото поколение продуктови иноватори. През 2016 г. Ралука се присъединява към Zalando, най-голямата модна платформа за електронна търговия в Европа, където в момента е Product Lead за Designer & Beauty. Нейната основна мисия е да използва технологията за решаване на клиентски и бизнес предизвикателства, като същевременно създава иновативни, високоефективни дигитални изживявания. Преди Zalando кариерата ѝ включва изграждане и мащабиране на продукти в международни и местни компании, дигитални агенции и съосноваване на няколко стартиращи компании. Ралука бе част от лекторите на SERP Conf. International 2024, която се проведе в края на април в НДК, София.
Кои са най-новите трендове в е-търговията?
Бих посочил три от тях, защото, честно казано, са много тенденциите в електронната търговия. Първата е използването на генеративен AI за медийни и маркетингови кампании. Това помага за въвеждането на иновации с по-бързи темпове и разбира се, с по-ниски разходи. Вторият е разговорен AI – изграждане на тези разговорни изживявания, при които клиентите могат да говорят с чатбота, но по начин, по който могат да получат съвети и много полезни препоръки. И другият, който бих споменала, е AR и VR изживяванията, защото клиентите искат или трябва да видят, докоснат и почувстват продуктите по същия начин, както го правят в офлайн магазина, за да получат повече увереност при покупката си.
Къде е мястото на AI в нея?
Трите тенденции, които споменах, включват AI. Мисля, че AI ще трансформира до голяма степен начина, по който изграждаме преживявания. Клиентите ще видят стойността на персонализираните изживявания, на по-разговорните изживявания. Така че ще вървят ръка за ръка.
Кое е най-важното нещо, което стартиращите бизнеси в е-търговията трябва да знаят?
Съсредоточете се първо върху клиентите си и разберете от какво се нуждаят те, като не мислите непременно за намиране или надграждане на интересна тенденция, която правят вашите конкуренти, но наистина разберете от какво се нуждаят клиентите ви и се опитайте да им го осигурите.
Кое е по-важно – иновациите или ефективността?
Не можете да имате едното без другото. Защото, ако ще имате иновация без ефективно изживяване, клиентите ще бъдат супер развълнувани от тази иновативна функция, но всъщност няма да могат да използват вашия сайт и обратното – ако оптимизирате и оптимизирате, но не правите иновации, в даден момент вашите конкуренти ще направят това. И така клиентите няма да се задържат при вас. Така че мисля, че те вървят ръка за ръка. Но вие трябва да видите според състоянието на вашия бизнес върху какво има по-голям смисъл да се съсредоточите – дали е иновация, може би това би било в началото, дали е оптимизация и ефективност – това би било, след като се разширите, след като имате повече клиенти. Трябва да тествате и да намерите различни начини за това как можете да увеличите придобиването, да задържите клиентите си и т.н. Бих казала, че трябва да работите и с двете, но също така преценявайте според това къде е вашият бизнес.
Най-добрият Ви съвет...
Моят най-добър съвет би бил да не гледате непременно тенденциите, които са на пазара. Разбира се, ще трябва да приемете някои от тях, но помислете кое всъщност е актуално за вас. Какво има смисъл за вас? Какво ви е необходимо, за да разрешите клиентски проблем, така че технологията да ви помогне да решите проблема, а не да използвате технология, за да изглеждате добре пред клиентите си.