Как се ражда идеята за решение на проблема с разхищението на храна, кой ползва услугата и какви са бъдещите планове, разказва Светослава Симеонова, co-founder & CEO на „София то гоу“ ООД
Светослава Симеонова, co-founder & CEO на „София то гоу“ ООД (Снимка: Личен архив)
В новата рубрика Startups in BG на Economy.bg основателите на стартиращите компании в страната разказват как са направили първите си стъпки, какви специфични и/или иновативни продукти/услуги предлагат, какви са основните им конкурентни предимства и какво предстои оттук нататък.
Светослава Симеонова, co-founder & CEO на „София то гоу“ ООД, разказва кой е основният продукт на компанията, как се ражда идеята, кои са най-големите предизвикателства и как са превъзмогнати, как е финансирана и кое е основното ѝ конкурентно предимство.
Име: „София ту гоу“ ООД
Сектор: FoodTech
Създадена: 2020 г.
Основна дейност на компанията, клиенти/продукти, услуги, пазари: създаване и развитие на платформа, бореща се с проблема с разхищението на храна
Брой служители: 5
Офис: София
Финансиране: VC (Innovation Capital)
Член на BESCO от: 2023 г.
Разкажете ни за Вашата компания – кой е основният Ви продукт/услуга и как се роди идеята?
Основният продукт, който компанията ни разработи и развива, е Foody. Това е първото уеб приложение в България, което се бори с проблема с разхищението на храна, като свързва индивидуални и корпоративни клиенти с вкусната и качествена храна, която не е продадена в обичайното време в различни хранителни обекти като пекарни, магазини и ресторанти. Стартирахме Foody, за да покажем, че устойчивият начин на хранене може да бъде по-лесният избор, който всекидневно правим. Всичко стартира през 2016 г. с нашия Instagram блог за гастрономи в София под името Sofia2Go. Любовта към вкусното хапване и приключенията ни вдъхнови да се развием в движение с отношение към храната, добрия вкус и устойчивия начин на живот.
Колко време Ви отне реализацията от идея до работещ бизнес?
Създадохме първата версия на Foody още през април 2021 г., а до днешната ѝ версия успяхме да достигнем след доста неуморен труд на екип от ИТ специалисти, маркетолози и мениджъри и благодарение на обратната връзка от запалени фудита и ресторантьорския бранш. Платформата работи лесно – отваряш браузъра си и отиваш на www.foody.to, избираш нещо вкусно с отстъпка за хапване, плащаш с карта и отиваш да си вземеш хапването на място или поръчваш с доставка.
Кои бяха най-големите предизвикателства и как ги преодоляхте?
Най-голямото предизвикателство пред всеки бизнес е да намери правилния екип от хора, който да го движи напред. Ние сме малък екип, не липсваха промени в него, но вярваме, че именно желанието ни да развиваме потенциала на млади и успешни професионалисти, е ключът към създаването на устойчив бизнес.
Как финансирахте стартирането на Вашата компания? Срещнахте ли трудности при намирането на финансиране?
Всяко начало е трудно, изисква много време, без да дава ресурс. Радваме се, че успяхме в рамките на първата година да намерим инвеститор, който да повярва в нашия екип и идея, а след това затвърдихме добрите си резултати и пред Европейския съвет за иновации, където бяхме подкрепени като носител на наградата Impact prize в надпреварата European Social Innovation competition.
Кои бяха първите Ви клиенти и как те научиха за Вас?
Първите ни клиенти бяха последователите на блога ни в Instagram, както и хора от startup общността, които ни подкрепяха със съвети.
Кои са основните Ви клиенти и пазари в момента?
Нашият основен пазар е България, но целим да се развием и в други страни на Балканите и в Източна Европа. От известно време работим по скалирането ни в Гърция. Наши клиенти са млади професионалисти, които искат да хапват по-устойчиво и имат приключенски дух. Освен това наши клиенти са средни и големи международни компании у нас, за които сме доверен партньор в осъществяването на техните ESG цели.
Кое е основното Ви конкурентно предимство и с какво смятате, че сте по-добри от други подобни решения?
Нашето UVP (unique value proposition) включва богат избор от качествени готвени ястия и опаковани продукти, които ежедневно предлагаме на www.foody.to, положително въздействие, което оказваме върху природата и обществото, и лесен достъп до устойчив избор на хранене. Нашата добавена стойност за партньорите ни е елиминирането на техните отпадъци, по-ниски финансови загуби и осигуряване на висококачествен маркетинг. За клиентите ни предимствата са лесният начин за поръчване на храна по устойчив начин, повишаването на информираността относно проблема с разхищението на храна и подпомагането за промяната на хранителните навици на служителите в компаниите, но и на всички индивидуални потребители на платформата ни.
Как се разви Вашата компания от създаването си досега?
Тази година се навършиха 3 години от старта на нашия flagship проект, като смея да твърдя, че преминахме през много фази, нормални за всяка стартираща компания. Все пак знаем, че голям процент от стартъпите не устояват на предизвикателствата и не достигат до заветните три. От началото досега не сме спирали да развиваме платформата и да добавяме нови услуги, които да допринасят позитивно върху обществото и природата.
Какво предстои оттук нататък?
Sky is the limit, или „небето е границата“. Работим в посока да разширим пазарите, където оперираме, да достигнем до стотици хиляди хора, които да осъзнаят, че с малки стъпки всеки един от нас може да стане част от решението на проблема с разхищението на храна.
Можете ли да споделите най-големите грешки, които от днешна гледна точка считате, че сте допуснали от зараждането на идеята до днес?
Грешките са нещо нормално и постоянно в работата на всяка стартираща компания. Най-голямата не мога да преценя коя е, може би предстои да я направим. :)
А кои са най-важните уроци, които научихте?
Един от най-важните уроци е да бъдеш постоянен. Това не е да не се отказваш на всяка цена, а да можеш постоянно да следваш пътя, който си начертал и по който искаш да се развиваш.
Какъв съвет бихте дали на тези, които се колебаят дали да стартират бизнес в момента?
Стартирането на бизнес е риск и предизвикателство със сигурност. Всеки, който иска да осъществи своя бизнес идея, трябва първо да се увери, че има пазар за продукта и/или услугата, които иска да предлага. Трябват ни бизнеси, които да решават реални проблеми и клиентски търсения, а не такива, които само ние самите смятаме за важни. Така че не се страхувайте да валидирате идеите си и да търсите мнението на хората.
Вижте профила и актуалните позиции на Sofia2Go Ltd в JOBS.BG
Вижте още от рубриката „StartUps in BG:“
Startups in BG: Box from Bulgaria
Startups in BG: Daye
Startups in BG: Мелифера
Startups in BG: Founder Institute
Startups in BG: VODORASLO
Startups in BG: СмарТест
Startups in BG: Bee Smart Technologies
Startups in BG: tranzinno
Веско Колев, Icanpreneur
Петър Петров, БГК/Minimart
Крис Иванов, LegalTech
Христомир Христов, Фейритейлс ООД