събота, 07 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1601 прочитания

    Искаме да трансформираме образованието, като внасяме иновации

    Какво представлява EdTech – България, от какви иновации има нужда българското образование и как всъщност изглежда качественото образование, споделя Албена Спасова, председател на УС на „ЕдТех – България“
    05 ноември 2024, 14:28 a+ a- a

    Първият EdTech Innovators Forum 2024 се проведе на 24 октомври в „София Тех Парк“. По време на събитието бе учреден конкурсът „ЕдТех иноватори“, който е инициатива на EdTech – България и Министерството на образованието и науката. Конкурсът има за цел да поощри всички участници в образователната система, които работят в посока на дигиталните умения.
    По време на форума Economy.bg разговаря с Албена Спасова, председател на УС на „ЕдТех – България“, за клъстера за иновации в образованието, какви цели си поставя той, от какви иновации има нужда българското образование и как всъщност изглежда качественото образование.

    Албена Спасова притежава над 25-годишен опит в образованието, технологиите, киберсигурността и бранд мениджмънта. От януари 2019 година до юли 2023 година е директор „Образование“ в Microsoft и ръководи екипи в 24 държави в Централна и Източна Европа, като подпомага образователните институции на различните държави от региона да трансформират образователните си системи. Албена Спасова е и председател на Управителния съвет на Международната академия за обучение по разследване на киберпрестъпления, създадена през 2009 г. Била е директор „Правоприлагане“ в eBay – Европа, където предоставя стратегически съвети и координация по критични въпроси за защитата на услугите, предлагани от членовете на eBay Group, включително eBay, PayPal и Skype. Преподавател по информационна сигурност и дигитален маркетинг в Европа, Африка и Азия. Участвала е като експерт към Съвета на Европа при приемането и прилагането на Конвенцията за киберпрестъпността, както и в различни мисии на Европейската комисия, подпомагайки страни както от ЕС, така и извън него. От октомври 2024 г. тя е част от Управителния съвет на Европейския едтех алианс.


    Какво представлява ЕдТех – България?
    „ЕдТех – България“ е една нова организация, клъстер, който събира на едно място различни компании, технологични компании и компании, които предлагат решения в сектор „Образование“, компании, които предлагат различни услуги в образованието, за да може да събере на едно място и да обедини в единна екосистема компетенциите на различните компании и по този начин те да могат да създават много по-вълнуващи проекти и да трансформират образованието в България. Какво означава това на практика? На практика, ако една компания има финансов ресурс, това е една голяма компания, а пък в друга компания се разработва изключително иновативно решение за подобряване на уменията в сферата на дигитализация, устойчивост, повече зелени практики – обединяването на финансовия ресурс на едната компания с капацитета на другата компания и създаването на иновативен продукт.

    Каква е целта на организацията?
    „ЕдТех – България“ иска да внесе иновации в образованието. Защото, ако продължаваме да правим всичко, което правим, по начина, по който го правим, няма как да очакваме различни резултати. Дори да го правим всеки ден по-добре, няма как да очакваме различни резултати. Затова ние искаме да трансформираме образованието, като внасяме иновации.

    Как смятате да я постигнете?
    Много са посоките, в които тръгваме, но нашата първа стъпка е създаването на ЕдТех иноватори. Искаме да отличим всички тези иноватори, които съществуват в различни краища на страната, и да ги обединим заедно в една екосистема, да им помогнем, да им дадем трибуна и да им позволим да споделят своята иновация с други. Защото смятаме, че това добро, което ще направим, ще бъде заразно и по този начин ще можем да създадем повече преживявания – полезни, хубави, интересни и развлекателни за нашите деца.

    Как изглежда качественото образование според Вас?
    Това е много дълга тема, на която не бих могла да отговоря с едно изречение. Традиционният подход, който имаме – изучаването на различни предмети, може би трябва да бъде променен. Може би трябва да се разглежда изучаването на отделни дисциплини, в което да се преплита изграждането на различни умения. От една страна, да се намали трупането на знания, да се фокусира повече върху трупането на умения и компетенции, които ще помогнат за бъдещата реализация на децата. И тук искам да кажа, че е много важна ролята и на бизнеса, защото ние някак си сегментираме към момента училище, университет, след това работа, но животът в никакъв случай не е линеен. Животът е една крива линия нагоре, надолу, напред, назад и т.н. Затова е изключително важно да обединим училището, университета, компаниите, работодателите в една екосистема, за да може да изграждаме полезни публично-частни партньорства. И това се опитваме да направим и с тази нова инициатива, която стартираме с Министерството на образованието за ЕдТех иноватори.


    От какви иновации има нужда българското образование и защо?
    Изключително важно е да запазим любопитството на нашите деца и тяхната креативност, защото всяко дете се ражда със собственото си въображение и всяко дете е креативно и затова е изключително важно наред с всички други качества и умения в образованието да запазим любопитството и креативността и критичното мислене, защото те са ключови при разработването на иновации. А иновациите трябва да бъдат в най-различни сфери не единствено и само в развитието на технологиите. Иновациите трябва да бъдат свързани с израстването на децата, с тяхното личностно израстване, защото всяко дете живее и в собствения си свят и в света около него. Иновациите трябва да са свързани със социалното израстване на децата, с икономическото израстване на децата, с културното израстване на децата, което е изключително важно, така че те трябва да са във всички тези сфери.

    Къде е мястото на изкуствения интелект в образованието?
    Изкуственият интелект навлиза с много бързи темпове във всички сфери на нашия живот. Ние виждаме, че вече има много решения и за образованието, които имат интегриран изкуствен интелект и той може да бъде един акселератор на нашите познания. Той може да бъде един копилот, с който ние съвместно да работим и да ни помага, защото чрез изкуствения интелект ние имаме достъп и до знание и много бързо може да ни помогне да се справим с най-трудоемките ни задачи, за да отделим време, в което да се фокусираме върху нашето израстване, натрупване на нови умения и така нататък. Така че аз виждам ролята на изкуствения интелект като на един съпътстващ не само инструмент, един агент, който да бъде близо до нас и да ни помага да се развиваме.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 11 часа
    Apple планира $1 млрд. инвестиция в Индонезия
    Ще бъде изграден завод, който да произвежда компоненти за смартфони и други продукти
    преди 11 часа
    От 11-ия опит: Избраха Наталия Киселова за председател на Парламента
    Тя е експерт по конституционно право и преподавател в Софийския университет
    преди 11 часа
    СУ и “Аурубис България” със споразумение за партньорство
    Net-Zero Lab към университета ще си партнира с най-големия германски инвеститор в страната
    преди 11 часа
    преди 12 часа
    BgGPT, разработен от INSAIT, влиза в общините
    Първата община, която ще го имлементира е Бургас
    преди 13 часа
    Макрон заяви, че няма да се оттегли
    Избраното от него правителство претърпя вот на недоверие