Какво представлява и докъде е стигнала реформата за стандартния обмен на данни с данъчната администрация, разказват Милен Райков и Лора Терзиева от „Ърнст и Янг – България“
Снимка: „Ърнст и Янг – България“
Стандартен одитен файл за данъчни цели (Standard Audit File for Tax или SAF-T) е стандарт за обмен на данни с данъчната администрация в унифициран (xml) формат. Какво точно представлява той, докъде е стигнала тази реформа у нас, кой, кога и как трябва да го прилага и какво предстои да се случи, пред Economy.bg разказват Милен Райков, съдружник, „Ърнст и Янг – България“, и Лора Терзиева, мениджър, „Ърнст и Янг – България“.
Какво представлява SAF-T?
Стандартен одитен файл за данъчни цели (Standard Audit File for Tax или SAF-T) е стандарт за обмен на данни с данъчната администрация в унифициран (xml) формат. Стандартът обхваща предварително дефиниран набор от информация, свързана с дейността на дружеството – за плащанията, покупните и продажните фактури, дълготрайните активи, материалните запаси, собствеността на дружеството и др.
Към момента информацията, изисквана чрез SAF-T, се събира и съхранява от предприятията, но в различни формати. За да се стандартизира подаваната информация, се въвеждат специфични номенклатури, които да позволят подаването на информацията в структуриран вид. Тяхното публикуване от данъчната администрация предстои.
Въвеждането на SAF-T е ново ниво в комуникацията между данъкоплатците и НАП, което предполага регулярен обмен на данни и ще засегне вероятно над 240 000 компании в България.
Докъде е стигнала тази реформа и какво предстои?
През последните месеци темата става все по-популярна. Това е очаквано и обосновано предвид факта, че предполагаемата дата за въвеждане на задължението за подготвяне и подаване на файла наближава, а компаниите ще имат нужда от известно време за подготовка. От миналата година на интернет страницата на Национална агенция за приходите е публикувана т.нар. схема на SAF-T. Тя представлява илюстрация на типовете данни, които ще бъдат изисквани за подаване през SAF-T. Освен това органите по приходите споделят, че по завършване на реформата се работи усилено. Това, което се очаква през следващите седмици, е публикуване на законопроекта, въвеждащ задължението за подготвяне и подаване на файла. В последния ще бъдат уточнени и фазите за въвеждане спрямо кръга от задължени лица, сроковете за подаване и т.н., както и окончателният обхват на изискваните за подаване данни.
Планът за въвеждане показва, че реформата ще засегне поетапно задължените лица – първоначално големите предприятия, сред които и мултинационални компании. Голяма част от тях вече имат опит при изготвянето и подаването на файла вследствие на дейността им в други държави, в които SAF-T вече е въведен.
На първо време включването им ще се случи доброволно в рамките на тестова фаза. Тя е планувана да продължи шест месеца с индикативна дата за началото ѝ през 2025 година и целта ѝ ще бъде и НАП, и данъкоплатците да тестват техническата готовност за генериране, изпращане, валидиране и приемане на файла.
За средните данъкоплатци хоризонтът е задължението за подаване на файла да възникне на третата година от влизането в сила на законодателната рамка на реформата, а за останалите лица – на петата година.
Кои са най-важните неща за компаниите?
Като цяло, нужната информация, която ще се подава чрез SAF-T, вече е налична в съответните ЕRP системи или друг софтуер. В тази връзка по-скоро ще е необходимо еднократно усилие при внедряването на съответните функционалности за подаване на файла от задължените лица, както и за привеждане в съответствие на вече наличната информация към формата, който ще се изисква от администрацията. Тъй като обемът от изискваната информация е значителен, а начинът за представянето ѝ има своите специфики, препоръчително е с подготовката да се започне възможно най-рано. Това ще позволи на компаниите да бъдат наясно къде се намират най-малко по отношение на наличната информация при тях, която би могла да покрие изискванията за SAF-T. Това би позволило впоследствие и по-плавното имплементиране на техническо решение за генериране на файла. Основните доставчици на счетоводни софтуери имат готови технически решения, отговарящи на изискванията на SAF-T в Румъния. Макар и да има доста прилики между обхвата на SAF-T в България и Румъния, все пак съществуват и различия, част от които свързани и с особеностите на българската данъчна система. Доколкото подготвянето на SAF-T файл изисква и съобразяването на номенклатури, докато не бъде публикуван законопроектът, няма как да бъде разработено напълно работещо техническо решение.