събота, 20 април 2024   RSS

Бактерия подсказва възможен подземен живот на Марс

Организмът бе открит на 600 метра под земята
    03 октомври 2018, 15:32 a+ a- a

Според ново проучване на Марс е имало и все още може да има колонии от бактерии, които живеят под повърхността. Изследването е базирано на проби от 600-метров изкоп в Испания.

„Под повърхността е идеалното място за живот, ако сте на Марс. На повърхността почти няма атмосфера, което допуска големи количества радиация, влияещи негативно на живота. Ако отидете на няколко метра под земната покривка, сте предпазени, тъй като обстановката е доста стабилна“, разказа пред „Индипендънт“ ръководителят на проучването д-р. Фернандо Пуенте-Санчеза от Испанския национален център за биотехнология.

Според него откриването на цианобактерия под земната кора е изненадващо, поради възможностите им да генерират енергия чрез фотосинтеза. Учените знаеха за съществуването на малки колонии от бактерията под земята, но озоваването ѝ там се смяташе за случайност. Въпреки това откритията в шахтата в иберийския пиритен пояс показват, че бактериите се развиват упорито в подобна среда. За да разберат начина им на оцеляване, учените изследваха генетичния код на бактериите. Това позволи откриването на химични процеси, които позволяват на организмите да генерират енергия, абсорбирайки водород.

„При места с висока концентрация на цианобактерия количеството на водород се е понижило – това подсказва, че организмът консумира веществото“, допълни Пуенте-Санчеза.

Този тип бактерии подсказват, че на Червената планета може да е съществувал или все още да съществува живот.

„На Марс типичните предположения са, че ако на планетата е съществувал живот, това е било в миналото, тъй като условията са били много по-благоприятни – на повърхността е имало вода, атмосфера и вулканична дейност, произвеждаща енергия. Откритието ни показва, че ако в миналото на планетата е имало живот, сега той все още може да съществува под повърхността“, споделя Пуенте-Санчеза.

През юни 2018 органична материя, събрана от роувъра „Кюриосити“ на НАСА, предостави данни, че на повърхността на планетата е съществувал живот. Учените се надяват, че откритието им ще мотивира бъдещи мисии, които ще търсят доказателства за съществуването на живот под повърхността.

преди 1 ден