петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2877 прочитания

    Как бизнесът реагира на кризата?

    Вижте какво показва проучване на Mercer Marsh Benefits
    19 май 2020, 14:43 a+ a- a

    Как ще се завърнем в новата нормалност? Проучване на Mercer Marsh Benefits установява три фази в отговора на бизнеса: Respond, Return & Reinvent. Не всяка компания задължително ги преживява в тази последователност, защото те зависят до голяма степен от посоката, в която пандемията се движи и от етапите, през които отделните страни и индустрии преминават, уточняват от изследователската компания.

    В първата фаза Respond всички усилия бяха насочени към съкращаването на разходи. Можем да разглеждаме реакциите на компаниите в две направления – първото е прилагането на различни стратегии за пестене и намаляване на разходи, второто - влиянието на ситуацията върху нагласите и ежедневието на служителите. Интересно беше да се наблюдава как в тази първа фаза организациите и мениджмънтът реагираха на кризата. Изненадващо или не, 43% от работодателите заявиха, че поради влиянието на COVID-19 ще предприемат действия за съкращаване на разходите, свързани с работната сила. Логично, от друга страна, въпросът как ще се грижат за семействата си продължава да е основно притеснение сред мнозинството от служителите, измествайки по важност размислите за влиянието върху икономиката и сигурността на работата.  

    В тази предизвикателна фаза подкрепата, която организациите засвидетелстват на служителите си, е от решаващо значение за бъдещата връзка на хората с компанията. Ключът се оказва емпатията и способността на лидерите да проявят такава, независимо колко трудна е ситуацията за бизнеса. В този смисъл подкрепата към служителите стъпва на два основополагащи фактора. Първият фактор е грижата за физическото здраве и прилагането на всички препоръчителни мерки и действия за превенция, които да гарантират усещането за безопасност у хората. Проучване на Mercer от април 2020, което проследява адаптацията на компаниите към новата реалност в присъствието на COVID-19, показва, че 50% от служителите не са склонни да се върнат на работните си места от страх за здравето си.

    Оттук и наличието на втория фактор, който подкрепя грижата към хората. Всеки опитен HR професионалист и мъдър мениджър знае, че хората имат нужда и от психологическа подкрепа в този момент. Въвеждането на подобна програма в организациите, с достъп до онлайн съдействие от специалисти психолози 24/7 в седмицата, е това, което прави разлика за служителите и техните семейства и има широко приложение, особено в настоящите предизвикателни времена. Като консултант, разработващ решения, свързани със здравето на служителите и поддържане на мотивация чрез структуриране на пакет придобивки, MercerMarshBenefits отчита факта, че необходимостта от програми за психологическа подкрепа не е от вчера и не идва сега, само заради ситуацията с Covid-19. Такива програми съществуват от 20-те години на миналия век, а необходимостта от тях на практика е…откакто свят светува. И докато преди сме имали единични случаи, с които сме можели да се справим чрез една-две сесии при психолог или дори само с подкрепата на добър съвет от мениджъра, сега предизвикателството е много по-голямо, тъй като са засегнати всички по едно и също време. Устойчивостта на бизнеса зависи изключително от способността на целия екип да се справи със ситуацията. Още повече, че това предизвикателство, което в момента стои пред нас, не се изразява само в професионален аспект, а и в личен план и понякога означава да сме изправени пред сериозни трудности в усилията си да запазим семейството в безопасност.

    Сега, когато сме към края на тази първа фаза от процеса, се забелязват и промени в реакциите на мениджърите. Marsh проведе проучване сред лидерите в България, за да проследи най-сериозните рискове за възстановяване на бизнеса по време и след пандемията с COVID-19. Най-значим сред рисковете и основен приоритет за всички участници в проучването са здравето и благосъстоянието на служителите. На второ място, но не по-малко притеснително за всички индустрии, освен BPO и технологичен сектор, е отрицателното влияние, което пандемията причинява на бизнес партнъорствата, клиентите и общностите, в които компаниите оперират.

    Следващата стъпка в процеса описан от Mercer е т.нар. „фаза на завръщане“ свързана с начина, по който служителите и бизнесът ще преминат към „новата нормалност“. На всички е ясно, че ни предстои да предефинираме идеята за нормалност и компаниите ще трябва да бъдат адаптивни. Знаем със сигурност, че в момента много работодатели се фокусират върху това как да върнат служителите по работните им места безопасно, отваряйки отново офисите. Подготвяйки плана за връщане, не трябва да забравяме факта, че хората имат свои собствени страхове от завръщането. Добрата новина е, че комуникацията може да изиграе важна роля за намаляването на страховете и тревогите им. Сега не е времето да се намалява общуването и комуникацията към служителите. Точно обратното – помогнете на хората да разберат за всички онези мерки, които ще бъдат предприети за тяхна сигурност, преди да се върнат на работните си места.

    Третата фаза е свързана с промените. Онези промени, които носят нови възможности – да си вземем поука, да поставим основите на едно ново начало. Усъвършенстването дава възможност да бъдат посрещнати изискванията на света във време на радикални промени и компаниите трябва да намерят баланса между новия си облик и придържането към целите, които са си набелязали. Тази фаза е насочена към иновациите – преразглеждането на бизнес модела, усвояването на по-устойчиви за околната среда практики, адаптирането към нов стил на работа и внедряването на дигитални решения, които да подготвят организациите за бъдещето. Каквото и да се случва, важното е да помним, че това е възможност за излизане от кризата с повече мъдрост, предприемчивост и ангажираност от преди.

    MercerMarshbenefits проведе в края на април кратко проучване сред българските лидери, за да разбере как мениджърите реагират на предизвикателствата, свързани с рисковете и мерките за  COVID-19. Мнозинството лидери поставят на първо място грижата за служителите (60%), на второ място планът за устойчивост на бизнеса (45%) и на трето – нуждата от повишаване на скоростта, с която се въвежда дигитализацията (40%). Въпреки че много от лидерите слагат на първо място здравето и благосъстоянието на служителите, най-голям отпечатък върху бизнеса според тях ще има покупателната възможност на клиентите и общността като цяло. Отрицателното въздействие на ситуацията върху бизнес партньорите, техните клиенти и общностите, в които оперират, се откроява като сериозен риск във всички индустрии, освен BPO и технологичния сектор.

    Ограниченията по отношение на снабдяването и резките промени в търсенето са най-сериозни като риск сред производствената индустрия, логистичния сектор и индустрията с бързо-оборотни стоки. От друга страна финансовия сектор и BPO индустрията считат, че най-голямо влияние върху организациите им ще има назряващата спешност за трансформация на бизнес модела. Очакваното влияние върху покупателната способност (38%) води до фокус върху създаването на нови продукти и услуги, наравно с нуждата от осигуряване на финансирането (30%).

    Най-критични за изграждането на устойчив финансов сценарий според лидерите в България се оказват бизнес проекциите на кризата и надеждността на условното планиране. Ликвидността и управлението на разходите се разглеждат като носители на висок риск на фона на цялата несигурност, през която минават различни по рамер и тип индустрии компании.
     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 7 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 7 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 7 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 9 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години