вторник, 01 декември 2020   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1871 прочитания

    Как се развива пазарът на кафе в България?

    За тенденциите в търсенето, отражението на коронакризата и инвестициите на Jacobs Douwe Egberts в България - Ивайло Чакъров, управител на JDE България
    06 октомври 2020, 13:56 a+ a- a

    Ивайло Чакъров, управител на JDE България

    Ивайло Чакъров стартира кариерата си преди 18 години в сектора на бързооборотните стоки, като търговски представител в Крафт Фуудс България. През годините заема различни позиции в търговския отдел и през 2013 г. става национален мениджър продажби „Модерна търговия“. След създаването на Jacobs Douwe Egberts (JDE) през 2015, поема управлението на компанията в България и отговаря за бизнес процесите й в страната. 

    По данни на Eurostat за 2018 JDE реализира 85% от износа на печено кафе в България и около 44% от общото производство на кафе в страната. Създаден през 1995, заводът за кафе в Костинброд се радва на значителен растеж през годините. Днес играе ключова роля в глобалната мрежа за доставки на JDE, като изнася емблематични марки кафе в повече от 10 държави, включително Германия, Гърция и Румъния. 

    С Ивайло Чакъров разговаряме за тенденциите на пазара на кафе в България, инвестициите на компанията във фабриката в Костинброд и плановете на JDE за развитие в страната. 

    Г-н Чакъров, как коронакризата се отрази на производството и на търсенето на кафе и каква е ситуацията в момента?
    Това, което видяхме като резултат, е, че има повишено търсене в търговията за консумация в дома, но спадна потреблението на кафе извън дома. Това определено промени общата картина на нашата дейност, но като цяло за JDE България няма отрицателни финансови последици.

    Как се развива пазарът на кафе в България? 
    Искам да обърна внимание, че е необходимо да направим разделение на пазарът в две направления: 1) кафе, което консумираме вкъщи и 2) кафето, което пием извън дома. Ако говорим за консумацията вкъщи, може да кажем, че пазарът в последните години регистрира среден ръст около 2% в обем. Определено се наблюдават динамики в различните сегменти на кафето, като пример мога да посоча бързия ръст в категориите капсули и кафе на зърна в последните години.

    Като цяло се забелязва повишаване на консумацията на кафе от българина, но все още сме под средната консумация на глава от населението за Европа. Погледнато в краткосрочен план, поради световната криза и всички мерки, който бяха взети срещу COVID-19, определено има спад в консумацията извън дома, което до голяма степен се компенсира от ръстовете при онлайн търговията и консумацията на кафе в дома.

    Има ли промяна в предпочитанията на потребителите и какви са тенденциите?
    Ако коментираме пазарът в частта си консумация в дома, да има промяна. Предпочитанията на любителите на кафе се променят, като влияние оказват вкусови характеристики, начина на приготвяне на кафе напитката, колко бързо и удобно можеш да приготвиш любимата си чаша кафе. Все пак мога да каже, че водеща роля в начина на приготвяне на кафе в дома заема категорията на печено и мляно кафе, което присъства в над 60% от домакинствата в България.

    Относно тенденциите, конкретно за България, мога да споделя, че приготвянето на кафе е с традиции. Въпреки това се наблюдава нарастващ интерес към по удобни начини на приготвяне, които да гарантират качество. Консуматорите, включително и аз, като цяло търсим кафето и начинът му на приготвяне, което да гарантира удоволствие от любимата ни чаша кафе. Но определено мога да заявя, че българинът е в крак с последните тенденции и демонстрираме отвореност към всички нови предложение за приготвяне на кафе.

    Наскоро произведохте своята 500 млн. опаковка кафе „Нова Бразилия“ в завода си в Костинброд. Ако върнем лентата назад, как се стигна до нея и какво се промени от придобиването на завода от JDE?
    JDE е на българския пазар вече от пет години. За този период сме инвестирали 5,6 млн. лева в разширяването и модернизацията на завода в Костинброд и той е еталон в групата на JDE за ефективност на производството и ангажираност на екипа. Инвестициите са основно в производството, ново оборудване за опаковане и нови технологии за смилане и печене на кафето.

    Произведените у нас кафе продукти достигат до повече от 10 милиона домакинства годишно в Централна и Източна Европа.

    Колко души работят във фабриката и как преминахте през трудните месеци на извънредната обстановка? Наложи ли се да спрете, да редуцирате производството или броят на заетите? Имахте ли корекции във възнагражденията?
    Служителите на JDE в България са 140 души, като 84 от тях са ангажирани във фабриката в Костинброд. Съкращения, както и намаляване на заплатите не е имало, нито в бизнес звеното, нито в завода. Не планираме и намаление на служителите ни. Наскоро Институтът за пазарна икономика направи анализ на социално-икономическото въздействие на JDE в България. Горди сме, JDE е и сред работодателите с най-високи възнаграждения. Средната заплата във фабриката надвишава с над 50% общата средна заплата за община Костинброд и с над 25% средната заплата в преработващата промишленост в региона.

    Каква е историята на марката „Нова Бразилия“ и на какво отдавате дългогодишния й успех на българския пазар?
    Изключително горди сме, че за близо 30-годишото си присъствие на пазара, Nova Brasilia е марката, която е формирала вкуса на българина за кафе. Ние сме пазарен лидер при смляното кафе за домашна консумация по данни на Nielsen за 2019 година. Всяка година, кафето с марката Nova Brasilia достига до над 1,3  млн. домакинства в България.

    Какъв е капацитетът на завода, кои марки произвежда и за кои страни изнасяте?  
    Освен Nova Brasilia и Jacobs, тук се произвеждат още 5 марки кафе за 10 пазара по света. Освен за България част от другите държави, за които произвеждаме са Румъния, Унгария, Украйна, Турция, Гърция и Германия. Добрата организация на работата в завода осигурява надеждност и непрекъснатост на производствения процес и доставката на кафе, дори в условията на пандемия. Внедрените високотехнологични решения във фабриката и нейната гъвкавост я превръщат в ключова точка за бизнеса на JDE в региона. По данни на Eurostat за 2018г., JDE реализира 85% от износа на печено кафе в България и около 44% от общото производство на кафе в страната.

    Предвиждате ли въвеждане и производство на нови марки или продукти?
    Към този момент фабриката ни в Костинброд работи изключително ефективно. Разбира се, обмисляме и коментираме различни планове за разрастване на дейността ни в България, но все още нямаме какво да споделим. 

    Какви са плановете за развитие на компанията в България?
    Плановете ни са да продължаваме да се развиваме в България като работим по възможно най-безопасния начин в продължаващата COVID пандемия. Нашата най-важна задача е грижата за здравето и безопасността на нашите служители, за да можем да осигурим на любителите на кафе качествените продукти, които те обичат. И когато говорим за приноса ни към България, социално-икономическия анализ показа още, че внесените от нас данъци и осигуровки на годишна база към държавата заедно с платените косвени данъци от потребителите се равняват на годишната издръжка на 1000 деца в училищно образование. Плановете ни са продължаваме да подкрепяме българската икономика и местните общности.

    Вие обичате ли кафе? Как го предпочитате и колко често консумирате?
    Да, аз съм от страстните любители на кафе, сутрин винаги започвам деня си с чаша „Нова Бразилия“, като вероятно няма да ви изненадам, че това не е единственото ми кафе за деня. През деня в зависимост от случая, пия и разтворимо кафе „Якобс“, като разбира се, старая се да не прекалявам. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 час
    Турция въвежда нови мерки за ограничаване разпространението на COVID-19
    При неспазване на въведените вътрешни мерки се налагат съществени финансови санкции
    преди 1 час
    Италия глоби Apple 10 млн. евро
    Санкцията бе наложена поради твърдения на компанията, че iPhone е водоустойчив
    преди 3 часа
    Pfizer и BioNTech кандидатстват за одобрение на ваксината им в ЕС
    Moderna също поиска разрешение от Европейската агенция по лекарствата. Каква е процедуртата? Вижте:
    преди 3 часа
    ЕК одобри схема за 15 млн. евро в помощ на автобусните превозвачи у нас
    Кандидатите могат да подават заявления за помощ на стойност от 3 000 лева до 450 000 лева
    преди 3 часа
    преди 3 часа
    Международната търговия в Г-20 се възстановява през третото тримесечие
    Въпреки това, остава под нивата преди пандемията, показват данните на ОИСР