четвъртък, 18 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2943 прочитания

    Теснолинейката Септември - Добринище става на 75 години

    В началото на 2020 класация на престижното британско издание „Гардиън” я постави на първо място сред 10-те най-атрактивни железопътни маршрути в Европа
    09 декември 2020, 17:15 a+ a- a

    Преди 75 години на днешния ден за първи път теснолинейката от Септември достига Добринище - открива се последният участък от живописното трасе, свързващ Банско и Добринище, съобщиха от БДЖ. До днес курортния град в подножието на Пирин е крайна гара по маршрута и датата 9 декември 1945 се приема за рожден ден на малката железница.

    Тези последни 6 километра от 125-километровото трасе са изградени за две години, като активно доброволно участие взима цялото население на Добринище, водено от жаждата да се свърже с останалата част на страната посредством железницата.

    През последните години туристическият интерес към уникалното железопътно съоръжение нараства непрекъснато. През настоящата година БДЖ постави началото на своите намерения за развитие на услугата по живописното трасе, след като инвестира над 4 млн. лв. в сключването на договор за модернизация на част от локомотивите и реновира два вагона в бюфети.

    За организирането на специални атракционни пътувания се поддържат в движение парен локомотив и два ретровагона, като това е само малка част от плановете за развитие на теснолинейката.

    По случай юбилея, по идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката” и с помощта на служители на БДЖ от гара Септември, беше украсен влак „Родопи”, който днес преминава по маршрута в празнична премяна. БДЖ и Гражданско сдружение „За теснолинейката” пожелават здраве и безаварийна служба на всички ангажирани в работата за поддържане на най-високата жп линия на Балканите!

    Изградаждането на Трансродопската теснолинейка започва преди 100 години, а първият влак потегля на 1 август 1926 – от Септември до Велинград. Поетапно в следващите две десетилетия са изградени останалите участъци, за да достигне линията до пиринския край.

    През изминалите 75 години, от 9 декември 1945  до днешния ден, теснолинейката е изиграла ключова роля за развитието на чепинския, разложкия и гоцеделчевския край. През миналия ХХ век оттук преминават всички товари и стоки за бита и изградените индустриални мощности в градовете Велинград, Якоруда, Разлог и Банско, а Добринище се явява основна гара за прехвърляне на всички товари за и от гр. Гоце Делчев и селата в околността. На практика, макар да не достига Гоце Делчев, както било по план, теснолинейката допринася за развитието и на този български край.

    Днес линията Септември-Добринище се определя като чудо на инженерната мисъл и архитектурен шедьовър, а в началото на 2020 читателска класация на престижното британско издание „Гардиън” я постави на първо място сред 10-те най-атрактивни железопътни маршрути в Европа.

    Преодоляната денивелация от над 1000 м само за половината от цялото разстояние, изградените 35 тунела, изкуствените развития на трасето в няколко етажа край най-високата гара на Балканите – Аврамово и много други особености са причина днес Родопската теснолинейката да се изучава в редица реномирани университети по света като пример за гениални инженерни решения. Тук е мястото да се спомене за професионализма на инж. Стоян Митов, който проектира линията през 1920. По идея на Гражданско сдружение „За теснолинейката”, за 100-годишнината от приемането на закона за построяване на жп линията, на 13.12.2020 г. в негова памет ще бъде открита нова спирка „Стоян Митов” на живописно място между сп. Света Петка и гара Аврамово.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 часа
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство
    преди 3 часа
    България и Италия имат потенциал за разширяване на икономическите връзки и увеличаване на стокообмена и инвестициите
    Президентът на Италианската република Серджо Матарела е на официално посещение в България по покана на българския държавен глава
    преди 3 часа
    преди 18 часа
    Петя Димитрова, АББ: Няма основания да се очаква, че лихвите ще се повишат с въвеждането на еврото
    Между 300 и 400 млн. лв. се очаква да изразходват банките у нас за въвеждането на еврото
    преди 20 часа
    В София ще се проведат първите в България конференция и хакатон, посветени на Ethereum
    ETHSofia ще се състои между 17 и 19 октомври в Иновационен форум „Джон Атанасов“
    преди 20 часа
    ОББ: Очакваме по-висок икономически растеж през тази година в сравнение с 2023
    Пазарът на труда се характеризира с ограничено предлагане на квалифициран персонал и относително високо търсене, което се отразява във висок ръст на средната работна заплата